خانه تاریخی سرتیپ سده‌ی با معماری منحصربه‌فرد ایرانی- فرنگی با ساخت متفاوت از خانه‌های تاریخی ایران شیوه نو ساختمان‌سازی را به ایران آورد. این خانه که مربوط به دوره قاجار در خمینی‌شهر استان اصفهان است در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

خمینی‌شهر با قدمت بیش از ۳ هزار سال با داشتن اماکن تاریخی بسیار زیبا، در استان تاریخی اصفهان می‌درخشد.

از این میان خانه سرتیپ سده‌ی با بیش از یک قرن قدمت، بازگوکننده فرهنگ نیاکان و بیانگر جایگاه خانواده در میان ایرانیان و خانواده‌های خمینی‌شهری است. معماری آن طوری است که اهل خانه و مهمانان در آن احساس آرامش کنند و به دور از اِشراف همسایگان و تسلط چشم نامحرم زندگی کنند.

مجموعه خانه سرتیپ امینی سده‌ی که شامل چند خانه، دیوان‌خانه، حمام، نارنجستان، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، چایخانه و برج مراقبت، میدان اسب‌دوانی و حسینیه است در محله فروشان خمینی‌شهر (سده) قرار دارد. ساخت این خانه را به سرتیپ محمدحسین خان امینی سده‌ی، فرمانده ذل السلطان، حاکم وقت اصفهان در زمان ناصرالدین شاه، نسبت می‌دهند و ساخت بسیار زیبایی از زمان قاجار است.

بر اساس گفته‌های موجود در سال ۱۳۱۵ ه. ق ذل السلطان حاکم وقت اصفهان قصد بازدید از خمینی‌شهر (سده) را داشته که سرتیپ به دلیل نداشتن محل پذیرایی مناسب از وی درخواست مهلت دو ساله نمود تا عمارتی در شأن او مهیا نماید. سرتیپ سریعاً شروع به ساخت این مجموعه در مساحت ۲۳۵۰ در جهت شمالی، جنوبی و با امکانات مورد نیاز می‌نماید تا مکانی مناسب برای یک زندگی مرفه فراهم گردد.

سر در ورودی کتیبه‌ای موجود است که ساخت بنا را به ۱۶-۱۳۱۵ ه. ق نشان می‌دهد و با استناد به کتیبه‌ای که هم اکنون در تالار پذیرایی (شاه نشین) قرار دارد می‌توان نتیجه گرفت که ساخت این بنا به احتمال زیاد طی یک سال صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.