بسیاری افراد در روزهای آلوده سال به منظور پیشگیری از اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا از ماسک استفاده می‌کنند، اما اغلب این ماسک‌ها تاثیر چندانی برای حفظ سلامت آن‌ها ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی کلانشهرهای جهان است؛ موضوع قابل توجه اینکه در روزهای سرد سال، کیفیت هوا کاهش پیدا می‌کند و تحت تاثیر پدیده وارونگی هوا قرار می‌گیرد. نتایج بررسی های محققان نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده می‌تواند تاثیرات جدی بر  سلامت ریه‌ها، قلب و مغز داشته باشد و در مواردی حتی منجر به مرگ شود. از مهم‌ترین راهکارهای بهبود کیفیت هوا می‌توان به منع تردد خودروهای آلاینده در مرکز شهرها، اجرای طرح زوج و فرد در سطح شهر، تعطیلی مدارس و بعضی سازمان‌ها اشاره کرد، اما همه افراد نمی‌توانند در روزهای آلوده سال خانه‌نشین شوند؛ استفاده از از ماسک‌های مناسب یکی از راهکارهای موثر برای کاهش اثرات هوای آلوده است. در ادامه شما را با ویژگی‌های بهترین ماسک‌ها آشنا می‌کنیم:

انواع ماسک ها

ماسک‌های موجود در بازار شامل ماسک‌های ضد گرد و غبار ساده کاغذی و ماسک‌های دیگری است که با فراهم کردن هوای پاک، مانع استنشاق آلاینده‌های خطرناک می‌شود. اما کدامیک از این ماسک‌ها می‌تواند از انسان در برابر تاثیرات آلودگی هوا محافظت کند؟ عملکرد این فیلترهای تنفسی به نوع آلودگی هوا، نوع ماسک و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. معمولا ماسک‌ها دارای یک فاکتور حفاظتی است که درصدی از آلاینده‌ها را که ماسک نمی‌تواند از بین ببرد، نشان می‌دهد. به عنوان مثال فاکتور حفاظت ۱۰ به این معنا است که اگر ماسک به صورت محکم و کامل روی صورت قرار گرفته باشد، همه آلاینده‌ها به جز ۱۰ درصد آن‌ها را فیلتر می‌کند.

بهترین گزینه برای پیشگیری از اثرات زیانبار آلودگی هوا استفاده از ماسک‌های سوپاپ دار یا فیلتر دار است؛ این ماسک‌ها برای تصفیه ذرات ریز معلق در هوا و ریز گردها طراحی‌ شده است. طبقه‌بندی کلاس ماسک‌ها از نظر استاندارد اتحادیه اروپا و موسسه ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آمریکا شامل FFP۳ ،FFP۲ ،FFP۱ و N۱۰۰ ،N۹۹ ،N۹۵ است. ماسک‌ها باتوجه به آلودگی موجود در محل کار یا زندگی افراد از ۲ تا ۱۲ ساعت، کارایی خواهد داشت.

ماسک های تنفسی فیلتردار

ماسک‌های ضد گرد و غبار ساده کاغذی تاثیری در کاهش آلاینده‌های خطرناک هوا ندارد. نتایج بررسی های محققان نشان داده است ماسک‌هایی که از جنس ترکیبات سنتزی یا طبیعی است، عملکرد بهتری در زمینه کاهش آلودگی هوا دارد؛ نانوفیبرهای به کار رفته در این نوع ماسک‌ها عمل جذب را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ماسک‌هایی که دارای فیلترهای کربن فعال است این توانایی را دارد که تقریبا ۹۸ درصد آلاینده‌های موجود در هوا مانند گرد و خاک، ذرات شیمیایی، ذرات معلق در هوا، گازها و دودها را از بین ببرد. موضوع قابل توجه اینکه ماسک باید به خوبی روی صورت قرار بگیرد، زیرا در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهد داشت.

 استفاده از ماسک و فشار خون

به منظور بررسی تاثیر استفاده از ماسک بر کاهش آلودگی هوا، مطالعات زیادی انجام شده است. محققان چینی فشار خون دو گروه از افراد سالم و مبتلایان به مشکلات قلبی عروقی را در زمان پیاده‌روی در مرکز شهر پکن و در صورت استفاده و عدم استفاده از ماسک N۹۵ بررسی کردند؛ ماسک N۹۵ نمی‌تواند گازهای آلاینده را فیلتر کند، اما ترکیب این فیلترها با بخش زغال فعال، منجر به کاهش آلاینده‌ها می‌شود. نتایج بررسی‌های پژوهشگران چینی نشان داد فشار خون افراد سالم زمانی که از این نوع ماسک استفاده کردند، کمتر از زمانی بود که آن‌ها از ماسک استفاده نکردند. علاوه بر این، جریان خون و اکسیژن‌رسانی به قلب در میان مبتلایان به مشکلات قلبی حین استفاده از ماسک بهتر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.