در رقابتی که بین معماران از سراسر دنیا برای طراحی یک سالن کنسرت در شهر استراوا برگزار شد، همه طراحان میدان رقابت را به گروهی از معماران نیویورکی واگذار کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر استراوا که به علت وفور کارخانه‌های صنعتی در زمان سلطهٔ کمونیست به عنوان قلب پولادی چک خوانده می‌شود، میزبان سالن کنسرت جدید با ظرفیتی برابر با هزار و ۳۰۰ نفر خواهد بود که در نوع خود بسیار بی‌نظیر و زیبا طراحی شده است. این سالن آکوستیک محور با پوشش بیرونی منحنی و مدرن خود، کنتراستی زیبا با مرکز فرهنگی استراوا که نمایی قدیمی دارد به وجود خواهد آورد.

علاوه بر ویژگی‌های آکوستیک بهینه شده در سالن کنسرت جدید، شکل این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است تا مصرف انرژی را به حداقل برساند و تمام انرژی سالن از طریق پنل‌های خورشیدی نصب شده روی پشت بام تامین خواهد شد.

سالن کنسرت جدید شهر استراوا که ظاهری شبیه به یک قطره اشک دارد، در کنار  یک مرکز فرهنگی مدرن با نمایی کلاسیک واقع شده است که پیش‌بینی شده به عنوان سپری برای به حداقل رساندن سروصدای ترافیک شهری عمل کند.

درب ورودی سالن کنسرت که به یک لابی زیبا متصل می‌شود، بر فراز بخشی از مرکز فرهنگی شناور خواهد بود. پشت بام سالن کنسرت از فلز روی با پوششی از اکسید تیتانیوم ساخته خواهد شد که روی آن پنجره‌هایی سه جداره تعبیه می‌شود تا از افزایش گرمای داخل ساختمان پیشگیری شود.

پشت بام این ساختمان مجهز به پنل‌های انرژی خورشیدی است که تمام انرژی مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد و علاوه براین، روی بام آن و همچنین در پشت بام مرکز فرهنگی سازه‌هایی تعبیه می‌شود که سبب جمع‌آوری آب باران و هدایت آن به سمت یک استخر محصور در یک باغ خواهد شد تا در نتیجه باعث خنکی محیط اطراف این دو ساختمان شود.

سالن کنسرت جدید شهر استراوا که پشت بام آن پوشیده‌ از ورقه‌های آلومینیومی یکدست است، از بتن و چوب افرا ساخته خواهد شد. ایده‌های یکی از موسیقیدان‌های معروف اهل چک نیز در طراحی‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این سالن که ساخت‌وساز آن قرار است در سال ۲۰۲۲ آغاز شود، رویای مسئولان این شهر را برای ایجاد مکانی مناسب برای گروه‌های نوازندگی پیش‌رو کشور چک برآورده خواهد کرد. رقابت طراحی سالن کنسرت استراوا، بزرگ‌ترین رقابت معماری این شهر تا به امروز به شمار می‌رود. پیش‌بینی شده است که مراسم افتتاح سالن کنسرت و مرکز فرهنگی استراوا در سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.