طراحان اسپانیایی با طراحی یک اثر هنری از مواد زائد، همگان را به مقابله با بحران شدید کمبود آب فرا می‌خوانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درسال ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد دسترسی به آب پاک را به عنوان حق طبیعی بشر به رسمیت شناخت. گروهی از طراحان اسپانیایی از ضایعات پلاستیکی برای ساخت اثری هنری استفاده کردند تا مردم را نسبت به عواملی نظیر تغییرات آب‌وهوا و خصوصی سازی هایی که دسترسی به آب پاک را مورد تهدید قرار می‌دهد، آگاه سازند.

اثر هنری فوق که در اطراف سفارت اسپانیا و موسسه فرهنگی مکزیکی در واشنگتن دی‌سی واقع شده است، یک آبشار بسیار زیباست که از سطل‌های بازیافتی زاویه‌دار ساخته شده است که آب از طریق یک حلقه بسته به داخل سطل‌ها هدایت شده و به صورت آبشار از آن‌ها بیرون می‌ریزد.

هدف طراحان اسپانیایی از انتخاب سطل‌های آب برای ساخت اثر هنری خود، به تصویر کشیدن تلاش‌های بسیاری از مردم، به خصوص زنان برای تامین آب پاک مورد نیاز خانواده خود و حمل آن از طریق سطل‌های آب بود. از نظر این طراحان، این سطل‌ها مایع ارزشمند آب را از چشمه‌ها و چاه‌ها حمل می‌کند و آن را مجددا به زمین باز می‌گرداند.

طراحان برای اینکه میزان آب هدر رفته از اثر هنری خود را به حداقل برسانند، از یک حلقه بسته و یک جریان آهسته حرکت آب در درون سطل‌ها استفاده کردند. آن‌ها همچنین به جای استفاده از سطل‌های ارزان‌قیمت چینی، از سطل‌های بازیافتی برای ساخت اثر خود بهره بردند. سطل‌های بازیافتی در یک قاب چوبی قرار گرفت که قرار شد پس از پایان عمر اثر هنری، از تمام مواد سازنده آن به عنوان مواد بازیافتی برای ساخت پروژه‌های بعدی استفاده شود. نورپردازی این اثر و جاری شدن آب از داخل سطل‌ها، نمایی بسیار چشم‌نواز در هنگام شب به آن بخشیده است.

از نظر طراحان اسپانیایی، تغییرات آب‌وهوایی تنها عاملی نیست که دسترسی به آب پاک را با تهدید مواجه می‌کند، بی‌کفایتی برخی از دولت‌ها نیز به همان اندازه در کمبود منابع آبی دخیل است. دولت‌هایی که با کمبود منابع مالی روبرو هستند منابع آب را در قبال فراهم کردن زیرساخت‌ها به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کنند. سایر دولت‌ها نیز چشمه‌ها و منابع آب خود را به کمپانی‌های تولید غذا و نوشیدنی می‌فروشند و این کمپانی‌ها تمام منابع را استخراج می‌کنند و در نتیجه باعث بحران شدید کمبود آب برای ساکنان می‌شوند.

اثری هنری جدید نه تنها باعث ترویج فرهنگ ایجاد وسایل جدید با استفاده از مواد بازیافتی در بین مردم می‌شود، بلکه آگاهی آن‌ها را نسبت به تخلف کمپانی‌هایی افزایش می‌دهد که در حالی که منابع آب را می‌فروشند، توجه مردم را از مسئله ماهیت خصوصی‌سازی منحرف می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.