با توجه به معایب موجود برای شیوه‌های سنتی تولید انرژی‌ و مزایای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، کشورهای بسیاری در سراسر دنیا در تلاش برای تولید انرژی‌های دوستدار محیط زیست هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأمین انرژی همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جهان امروز بوده است که با توجه به وجود مشکلاتی همچون گرمایش جهانی و آلودگی‌های جوی، برآورده کردن آن کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ چرا که شیوه‌های سنتی بیش از این نمی‌توانند پاسخگوی تأمین این نیاز باشند.

با توجه به معایب موجود برای شیوه‌های سنتی تولید انرژی‌ و مزایای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، خصوصا انرژی خورشیدی، کشورهای بسیاری در سراسر دنیا در تلاش برای تولید انرژی‌های دوستدار محیط زیست هستند و نسبت به تولید و توسعه این نوع از انرژی‌ها متعهد شده‌اند.

در این میان بعضی از کشورها در رقابت با غول‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون چین و آمریکا، تلاش‌های بسیاری به کار گرفته‌اند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

هند

هند، یکی از کشورهای دنیا است که سریع‌ترین گام‌ها را در مسیر رشد صنایع خورشیدی برداشته است. این کشور در نظر داشت که تا سال ۲۰۲۰ میزان تولید انرژی خورشیدی خود را به ۲۰ گیگاوات برساند که این هدف در سال ۲۰۱۸ محقق شد. ظرفیت نصب پانل‌های خورشیدی این کشور نیز در سال ۲۰۱۹ به ۲۸.۱۸ گیگاوات در ساعت رسید. هند موفق شده است که با صرف کمترین هزینه به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و رهبران انرژی خورشیدی در جهان تبدیل شود.

ایتالیا

هرچند این کشور زمانی برای تأمین بخش قابل توجهی از نیازهای خود به واردات انرژی متکی بود ولی با تولید ۷.۹ درصد از تقاضای برق خود از سال ۲۰۱۸، تبدیل به یکی از رهبران بزرگ در زمینه تولید و توسعه انرژی خورشیدی شد. اتحادیه اروپا در نظر دارد که ۲۰ درصد از انرژی موردنیاز خود را تا سال ۲۰۲۰ توسط خورشید تأمین کند و ایتالیا موفق شد در میان ۱۱ کشوری قرار گیرد که قبل از مهلت مقرر شده توانستند به این هدف دست یابند.

انگلستان

کاهش هزینه‌های بخش تولید و توسعه انرژی خورشیدی در انگلستان، در کنار حمایت‌ها و طرح‌های تشویقی ارائه شده این کشور برای مدارس، خانه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و سایر مشاغل، نقش قابل توجهی در تثبیت جایگاه آن به عنوان یکی از رهبران انرژی خورشیدی در جهان داشته است. بخش عمده‌ای از برق این کشور به کمک خورشید تأمین می‌شود و دولت در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۰ چهار میلیون عدد از خانه‌های کشور را به امکانات خورشیدی مجهز کند.

استرالیا

استرالیا دارای منابع، زیرساخت‌ها و تابش آفتاب کافی برای تأمین بخش عمده انرژی خود به وسیله نور خورشید است. این کشور در سال گذشته موفق به تأمین ۵.۲ درصد از نیروی الکتریسیته خود به کمک انرژی خورشید شد و در سال جاری تاکنون توانسته است که بیش از ۱۲.۰۳ مگاوات از برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی دریافت کند. علاوه بر این، استرالیا ۵۹ پروژه خورشیدی به ظرفیت ۲۸۸۷ مگاوات انرژی در دست اجرا دارد. با این حال عده بسیاری معتقدند که این کشور از توان خورشیدی خود بهره لازم را نمی‌برد.

فرانسه

پیشرفت چشمگیر فرانسه در بخش تولید و توسعه خورشید در اوایل سال ۲۰۱۸ در مقیاس بزرگی انجام گرفت. این کشور موفق شد استفاده از تأسیسات خورشیدی خود را تا ۵۹ درصد افزایش دهد و قدرت تولید برق خورشیدی خود را از ۸.۵ گیگاوات به ۴۷۹ مگاوات برساند. فرانسه دارای روحیه سیاسی، صنعت انرژی پیشرفته و اقتصاد پررونق است و به کمک این موارد به طور مداوم در حال پیشرفت در بخش تولیدات انرژی‌های سازگار با محیط زیست همچون انرژی خورشیدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.