با تکمیل کتابخانه مرکزی هلسینکی، این شهر به عصر جدید کتابخانه‌ها قدم گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کتابخانه مرکزی هلسینکی، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور فنلاند، نه تنها به عنوان یک کتابخانه پیشرفته عمل می‌کند بلکه یک مکان عمومی با سینمایی بزرگ و سالنی چند منظوره به شمار می‌رود که در فهرست بهترین کتابخانه‌های جهان قرار گرفته است.

کتابخانه مرکزی هلسینکی، علاوه بر زیبایی منحصر به‌فرد و طراحی موج‌دار بی‌نظیر خود، از اصول انرژی انفعالی پیروی می‌کند و در نتیجه ساختمانی با "انرژی نزدیک به صفر" به شمار می‌رود، به این صورت که انرژی خورشیدی را در خود ذخیره می‌کند و در زمان نیاز به داخل ساختمان انتقال می‌دهد.

این ساختمان که فضایی برابر با ۱۷ هزار و ۲۵۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است، از تسهیلات کتابخانه‌ای، اتاق‌هایی برای برگزاری جلسات، فضاهای همکاری گروهی، یک کارگاه خلاقیت، استودیوهای ضبط، یک استودیوی عکاسی، اتاق‌های تدوین، دفاتر اداری، یک قهوه‌خانه، رستوران، سینما، سالن سخنرانی، یک سالن چند منظوره، امکانات نمایشگاهی و باجه‌های اطلاعات برخوردار است.

بخش کتابخانه این ساختمان شامل سه طبقه است. طبقه همکف آن فضایی پویا و فعال است که در آن مردم علاوه بر مطالعه و امانت گرفتن کتاب‌ها می‌توانند به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند؛ طبقه دوم مکانی بسیار آرام و دنج برای افرادی است که مایلند در سکوت به مطالعه بپردازند؛ طبقه آخر نیز با طراحی خاص و کاربردهای منحصربه‌فرد خود از اتاق‌هایی منعطف و به شکل‌هایی غیر معمولی تشکیل شده است.

در طبقه همکف این کتابخانه هیچ ستونی وجود ندارد در نتیجه پیش‌بینی می‌شود روزانه ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار بازدیدکننده را داشته باشد. مسئولان و معماران کتابخانه مرکزی هلسینکی پیش بینی کرده‌اند که این کتابخانه با طراحی زیبا و خاص خود در هر سال بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را به سمت خود جذب کند.

معماران کتابخانه مرکزی هلسینکی برای اینکه این ساختمان بیشترین سازگاری را با محیط اطراف داشته باشد و کمترین انرژی را مصرف کند، از مصالح ساختمانی محلی، شامل یک پوشش بسیار زیبا با ضخامت ۳۳ میلی‌متر روی نمای چوبی پیش‌ساخته آن استفاده کردند. معماران با بهره‌گیری از الگوهای طراحی پارامتریک با کمک الگوریتم در ساختمان کتابخانه مرکزی هلسینکی آن را به صورت خمیده طراحی کردند.

استفاده از اصول طراحی غیر فعال خورشیدی (که در آن پوشش بیرونی ساختمان به گونه‌ای طراحی می‌شود که با یک مکانیسم غیر فعال انرژی خورشیدی را در خود جمع می‌کند تا در زمان مناسب به فضای داخلی ساختمان منتقل گردد) در این کتابخانه و سیستم‌های کارآمد باعث شده که این ساختمان کم‌ترین نیاز را به انرژی داشته باشد و در رده "ساختمان‌هایی با انرژی نزدیک به صفر" قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.