کشورهای اروپایی با درک نیاز به سیستم‌های نوآورانه و پیشرفته در زمینه مدیریت زباله و با توجه به معضل افزایش بی‌رویه جمعیت که این نیاز را چند برابر می‌کند، اقدام به بهبود فرآیندهای مدیریت زباله کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارایی هیچ یک از سیستم‌های مدیریت زباله آنقدر بالا نیست که بتواند از نیاز جمعیت در حال رشد جهانی در این زمینه پیشی بگیرد. کشورهای اروپایی با درک این معضل دست به اقداماتی زده‌اند که در این میان آلمان،اتریش و بلژیک از بهترین فناوری‌ها در زمینه بازیافت برخوردار هستند.

بازیافت تنها شاخص موردنیاز برای سیستم پیشرفته و کارآمد مدیریت زباله نیست ولی مؤلفه‌ای کلیدی به حساب می‌آید و می‌تواند راهکاری مطمئن برای پیشرفت سیستم مدیریت زباله در اختیار قرار دهد. در این گزارش به بررسی نحوه دستیابی به این موقعیت می‌پردازیم.

آلمان

در آلمان، زباله یک فرصت تجاری است که از طریق آن شرکت‌های آلمانی می‌توانند به سوی رشد اقتصادی جهانی حرکت کنند. این کشور مدت زمانی طولانی صرف کسب اعتبار در زمینه سازماندهی، اثربخشی و مهندسی این بخش در سطح جهانی کرده است.

 در سال ۲۰۰۵ آلمان استفاده از دفن زباله سنتی را به طور کامل ممنوع و آن را با سیستم‌های پیشرفته‌تر جایگزین کرد. این تغییر کمک کرد که تعداد اماکن دفن زباله در این کشور کاهش چشمگیری داشته باشد و در حالی که در سال ۱۹۵۰ آلمان بیش از ۵۰ هزار محل دفن زباله داشت، در حال حاضر این تعداد به ۳۰۰ مورد کاهش یافته است.

 زباله‌ها در آلمان به طور کامل بازگردانی می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۲۲ این کشور به طور کامل از تمامی پسماندهای خود به منظور تولید انرژی بهره خواهد برد. البته راه‌اندازی این سیستم نیاز به سرمایه بیشتری نسبت به سیستم سنتی دارد ولی به دلیل تولید انرژی از مواد بازیافتی، با صرفه‌جویی سالانه چهار میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار  همراه خواهد بود.

در حال حاضر نیز سیستم‌های پردازش زباله ۲۰ درصد از هزینه‌های تولید فلزات و سه درصد از هزینه واردات انرژی کشور را کاهش داده است. تحت سیاست نوآورانه آلمان، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان برای بسته‌بندی محصولات خود با کمترین استفاده از کاغذ، شیشه و فلزات منجر به تولید زباله کمتری می‌شوند.

اتریش

اتریش کشوری کوچک است که اقدامات بزرگی در زمینه مدیریت ضایعات انجام می‌دهد. این کشور با استفاده از طرح‌های سنتی بازیافت موفق به تفکیک زباله‌ها شده است و با استفاده از قوانین مالیاتی و ایجاد انگیزه توانسته است که میزان زباله‌های دفنی خود را کاهش دهد. رویکرد اتخاذی این کشور استفاده از روشی نوآورانه است که به منظور بازیافت PET مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات PET، محصولات پلیمری همچون بطری‌های پلاستیکی هستند که می‌توانند بارها و بارها به همان شکل و یا به صورت محصولات دیگر مورد استفاده مجدد قرار بگیرند. اتریش با استفاده از آنزیم‌های قارچی مفید پلیمرها را به واحدهای کوچک‌تر مونومر تجزیه می‌کند و بدون تولید هیچ محصول جانبی، مجددا از آن‌ها پلیمرهای باارزش تولید می‌کند. بدین ترتیب ۱۰۰ درصد مواد بازیافتی مورد استفاده مجدد قرار خواهد گرفت.

بلژیک

در بلژیک ۷۵ درصد از زباله‌ها مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار می‌گیرد که به کاهش تولید کلی زباله کمک می‌کند. علاوه بر این دو تکنیک مدیریت زباله پیشرفته با عناوین "Ecolizer" و "رویداد سبز" در این کشور وجود دارد. Ecolizer با کمک به شرکت‌ها و طراحان برای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی محصولات خود، به ترویج طراحی پایدار و تولید ضایعات کمتر کمک می‌کند. تکنینک دوم نیز امکان سازماندهی و محاسبه تأثیرات اکولوژیکی سازمان‌ها و محصولاتشان را فراهم می‌آورد و از تولید زباله در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.