انرژی خورشیدی به عنوان پاک ترین و مقرون به صرفه‌ترین منبع انرژی در جهان، فرصت های مناسبی را برای رقابت با انرژی های تجدیدناپذیر به خصوص در کشورهایی آفتابگیر ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انرژی خورشیدی یکی از محبوب‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر است که در سال‌های اخیر با استقبال چشمگیری در سراسر جهان روبرو بوده است؛ این محبوبیت در کشورهای آفتابگیری همچون چین و ایالات متحده آمریکا بسیار دیده می‌شود که در حدود دو سوم از سهم پیشرفت در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود نمی‌توان لیستی ثابت از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان ارائه داد و امکان اختصاص این عنوان به یک ملیت خاص برای طولانی‌مدت وجود ندارد چرا که در این زمینه، کشورهای مختلف جهان نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. در ادامه به بررسی هشت مورد از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان می‌پردازیم.

پارک خورشیدی پاواگادا، هند

این پارک با هزینه‌ای بالغ بر ۲.۲ میلیارد دلار و مساحتی بیش از ۱۳هزار هکتار در Tumkur، یکی از شهرهای صنعتی ایالت کارناتاکا هند قرار دارد و پنج روستای Balasamudra، Tirumani، Kyataganacharlu، Vallur و Rayacharlu را دربر می‌گیرد. علت انتخاب این ناحیه، کم بارش بودن، تابش زیاد نور خورشید و منطقه وسیعی است که در اختیار قرار می‌دهد. ظرفیت تولید انرژی کل این پارک برابر با دو هزار مگاوات انرژی است که البته در حال حاضر هنوز به کل این میزان دست نیافته است.

پارک خورشیدی صنعتی بادلا، هند

مزرعه خورشیدی بادیلا (Bhadla) در شهر جادپور در ایالت راجستان در شمال غربی هند قرار دارد و با بیش از چهار هزار و پانصد هکتار مساحت، پیش‌بینی می‌شود که پس از پایان فاز چهارم قادر به تولید بیش از دو هزار و ۲۵۵ مگاوات انرژی باشد. در حال حاضر بیش از یک میلیون پنل خورشیدی در این پارک وجود دارد که به عنوان جواهر راجستان و شاهکار برنامه انرژی خورشیدی هند شناخته می‌شود.

پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم، امارات متحده عربی

پیش‌بینی می‌شود که این پارک با ظرفیت تولید یک‌هزار مگاوات انرژی تا سال ۲۰۲۰ و پنج‌ هزار مگاوات تا سال ۲۰۵۰ به بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل شود و بدین ترتیب از تولید بیش از ۶.۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال کم می‌کند.

در این مجموعه به منظور تأمین انرژی پاک برای ساکنان دبی از فن‌آوری‌های فتوولتائیک و انرژی خورشیدی متمرکز استفاده خواهد شد. علاوه بر این پارک خورشیدی بن راشد نه تنها مسئول تأمین نیرو برای کل شهر است که شامل مرکز نوآوری، مرکز تحقیق و توسعه، چند آزمایشگاه و یک نیروگاه خورشیدی تصفیه آب نیز خواهد بود.

پارک خورشیدی صحرای تنگر، چین

پارک خورشیدی تنگر در استان "نینگ‌شیا" در ژونگوی چین احداث شده است، توانایی تولید یک‌هزار و ۵۴۷ مگاوات انرژی را دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه فتوولتائیک جهان از نظر اندازه و تولید نیرو به حساب می‌آید.

این پارک با اشغال ۳.۲ درصد از کل مساحت خشکی این منطقه، حدود یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر از کل ۳۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت کویر Tengger را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل تحت عنوان "دیوار بزرگ انرژی خورشیدی" شناخته می‌شود.

نیروگاه فتوولتائیک ویلانوئوا، مکزیک

تأسیسات فتوولتائیک ویلانوئوا با بیش از ۲.۳ میلیون پنل خورشیدی در منطقه مسکونی "کواهویلا" مکزیک واقع شده است و مساحتی بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ هکتار دارد. این نیروگاه با وجود ظرفیت تولید انرژی به میزان یک ‌هزار و ۷۰۰ گیگاوات در ساعت و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار احداث شده است.

 پارک خورشیدیKurnool Ultra Mega ، هند

این پارک خورشیدی که با مساحتی حدود ۲۴ کیلومترمربع در ناحیه Kurnool، در ایالت جنوبی "آندرا پرادش" قرار دارد، دارای ظرفیت تولیدی بالغ بر یک‌هزار مگاوات است و در روزهای آفتابی با تولید بیش از هشت میلیون کیلووات انرژی می‌تواند برق مورد نیاز برای کل این منطقه را فراهم کند. درKurnool Ultra Mega  بیش از چهار میلیون پنل خورشیدی قرار دارد که هر یک توانایی تولید ۳۱۵ وات انرژی را دارد. هزینه احداث این پارک حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.

پارک خورشیدی  سد لانگ‌یانگشیا ، چین

این پارک در بخش شمال غربی استان "کینگ‌های" قرار گرفته است و با وجود ظرفیت تولید ۸۵۰ مگاوات انرژی، توانایی تأمین انرژی موردنیاز برای ۲۰۰هزار خانوار را دارد. سد لانگ‌یانگشیا، یکی از پنج ژنراتور قدرتمند چین است که با هزینه‌ای حدود ۹۲۰ میلیون دلار و در دو فاز پایه‌گذاری شده است.

نیروگاه خورشیدی کاموتی، هند

تأسیسات خورشیدی Kamuthi در "تامیل نادو"، ایالتی در جنوبی‌ترین قسمت شبه قاره هند قرار دارد. این نیروگاه با مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار شامل ۲.۵ میلیون پنل خورشیدی می‌شود و ظرفیت تولید ۶۴۸ مگاوات انرژی را دارد. این میزان برای تأمین انرژی مورد نیاز برای ۷۵۰ هزار نفر کافی است.

عملیات پاکسازی این نیروگاه به کمک یک سیستم تمام رباتیک انجام می‌گیرد که انرژی آن توسط خود پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. ساخت این نیروگاه با هزینه‌ای بالغ بر ۶۷۹ دلار تنها هشت ماه به طول انجامید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.