این روزها بسیاری از کشورهای جهان در تلاش برای حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای و تامین انرژی از طریق منابع طبیعی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دوران ویکتوریا به بعد بریتانیا از منابع انرژی سبز بیش از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی خود بهره گرفته است. مسئولان این کشور در تلاش هستند میزان انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند. کشور نروژ نیز از سال ۱۸۰۰ به بعد، بخش عظیمی از الکتریسته خود را از طریق انرژی آبی تامین می‌کند. در حال حاضر حدود ۹۸ درصد از انرژی تولیدی این کشور از طریق منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.

کمیسیون اروپا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۰ درصد تا سال ۲۰۲۰، طرحی ارائه داد که بر اساس آن مسئولان در سایر کشورهای اروپایی موظف بودند استفاده از انرژی تجدیدپذیر را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهند. در ادامه به شرح بعضی از کشورهای اروپایی با بیشترین استفاده از انرژی تجدیدپذیر پرداخته می‌شود.

سوئد

سوئد تنها کشور در اتحادیه اروپاست که بیش از ۵۰ درصد از مصرف انرژی خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند. مسئولان این کشور در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتند بیش از نیمی از انرژی کشور خود را از منابع سبز تامین کنند و اکنون پس از رسیدن به این هدف، در تلاش هستند میزان انرژی پاک کشور سوئد را به ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ برسانند.

بخش اعظمی از موفقیت این کشور در استفاده از منابع طبیعی برای تولید انرژی تجدیدپذیر مربوط به وفور آب جاری و مناطق سبز در این کشور است که برای تامین نیروی هیدروالکتریک و زیست‌توده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلبانی

موقعیت جمهوری آلبانی، کشوری در جنوب شرقی قاره اروپا باعث شده است که این کشور بیشترین بهره را از انرژی کشندی یا انرژی جزر و مد داشته باشد. انرژی کشندی یا انرژی جزر و مد شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل نیروی جزر و مد به تولید انرژی الکتریکی بدست می‌آید.

تقریبا ۱۰۰ درصد از انرژی تولید شده در کشور آلبانی از منابع برق‌آبی تامین می‌شود با این حال برخی از متخصصان بر این باورند که این کشور تنها از یک‌سوم پتانسیل خود برای ایجاد انرژی پاک استفاده می‌کند چرا که موقعیت ساحلی کشور آلبانی امکان استفاده از انرژی باد و حذف واردات به این کشور را ممکن کرده است.

دانمارک

دانمارک یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که قرار است تا سال ۲۰۵۰ میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی خود را به صفر برساند. این کشور پیشرو در تولید انرژی باد در سراسر دنیا به حساب می‌آید و دولت آن ادعا کرده می‌کند که به ازای هر فرد در این کشور دو برابر بیش از سایر کشورهای اروپایی، انرژی باد تولید می‌شود.

مسئولان در کشور دانمارک در صدد هستند با ایجاد یک مزرعه بادی ساحلی بسیار عظیم در یکی از جزایر دریای بالتیک، میزان تولید انرژی باد این کشور را افزایش دهند. پروژه احداث این مزرعه بادی تا سال ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید و قرار است الکتریسته کافی برای تعداد ۶۰۰ هزار خانوار تامین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.