خانه های تاریخی از مهم ترین میراث های فرهنگی شهرها است و اصفهان نیز به عنوان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران، شمار زیادی از این خانه ها را در خود جای داده است.

 تخمین زده می شود حدود یک هزار خانه تاریخی در اصفهان وجود داشته که از این تعداد تنها نیمی از آن به جا مانده؛ بر اساس اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی بیش از ۱۹۶ خانه تاریخی اصفهان به ثبت ملی رسیده است.

بسیاری از خانه های تاریخی سبک معماری و خانه سازی یک دوره تاریخی را نشان می دهند از این رو نگهداشت و مرمت آنها بسیار با اهمیت است؛ با این وجود بسیاری از خانه های تاریخی به لحاظ کالبدی در وضعیت مطلوبی نیستند زیرا هزینه نگهداری و مرمت این بناها قابل توجه است و برای بسیاری از مالکان و حتی سازمان میراث فرهنگی قابل تامین نیست.

خانه های تاریخی نیمه ویران، شرایط زندگی را برای بسیاری از هماسایگان دشوار کرده، از سوی تخریب این خانه که گاها برای برخی معابر خطرآفرین شده امکان ندارد؛ از سوی دیگر مالکان حاضر نیستند برای نگهداری و مرمت این خانه ها هزینه کنند. مشکلات حقوقی وارثت نیز چالش هایی برای حافظت از این خانه ها ایجاد کرده...

همه این دلایل و موارد دیگر موجب شده خانه هایی که بخشی از هویت تاریخی شهرها به شمار می آیند میان دوراهی ماندن و تخریب گرفتار شوند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.