عوارض مصرف بیش از حد "رزماری" را بشناسید

یک متخصص طب سنتی گفت: مصرف زیاد گیاه رزماری سبب افزایش گردش خون و تحریک سیستم عصبی و در افراد مبتلا به میگرن موجب آغاز سردرد می‌شود، افراد مبتلا به صرع نیز باید از مصرف اسانس آن خودداری کنند.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه رزماری از خانواده نعنایان اظهار کرد: اکامل کوهی و اکلیل‌الجبل نام‌های دیگر این گیاه و زمان گلدهی و برداشت برگ‌ها تیر و مردادماه است.

وی افزود: رزماری گیاهی با طبیعت گرم و خشک، پایا، معطر با برگ‌های محکم و نازک است که از بغل آن‌ها در قسمت‌های فوقانی گیاه، گل‌های چندقسمتی آبی رنگی می‌روید، این گیاه را از فاصله زیاد به دلیل عطری که دارد، می‌توان تشخیص داد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گیاه رزماری به شرطی که در معرض باد و عوامل دیگری قرار نگیرد را می‌توان در باغ‌ها کاشت، در قدیم از این گیاه به دلیل عطر و خواص دارویی آن زیاد استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: برگ‌های این گیاه را همراه با جوانه‌های تازه در هوای گرم و آفتابی جمع‌آوری می‌کنند، سپس روی سبد و در کوران هوا قرار می‌دهند یا در خشک‌کن با حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد حرارت خشک می‌کنند.

یوسفیان گفت: برگ‌های خشک شده رزماری عطر تند و نافذی از خود متصاعد می‌کند که تلخ‌مزه و حاوی نوعی اسانس روغنی (سینئول- کافورو برندل) همچنین آلکالوئیدها، ساپونین و اسید رزمارینیک است؛ برگ‌ها و حتی اسانس گیاه رزماری در ترکیبات بسیاری از داروهای روماتیسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه قدرت زیادی در تحریک پوست دارد.

وی با بیان اینکه دم‌کرده برگ‌های گیاه رزماری به‌ویژه در زمان یائسگی، اعصاب را آرام می‌کند و دارای اثر تقویت‌کننده است، اضافه کرد: این گیاه همچنین به عنوان ضدالتهاب، سردرد و میگرن، تقویت گردش خون، پیشگیری یا جلوگیری از پیشرفت تومور و جهت تقویت عمومی مورد استفاده بوده و در عین حال مدر و مسهل صفرا است، فعالیت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و در جلوگیری از ریزش مو و تبدیل موهای کرکی به موهای ضخیم نقش بسزایی دارد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: از کمپرس رزماری برای کشیدگی عضلات و از دم‌کرده آن برای سرماخوردگی، آنفلوانزا و رفع خستگی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه رزماری گفت: مصرف زیاد این گیاه سبب افزایش گردش خون و تحریک سیستم عصبی می‌شود و در افراد مبتلا به میگرن موجب آغاز سردرد می‌شود، افراد مبتلا به صرع نیز باید از مصرف اسانس آن خودداری کنند.

یوسفیان افزود: به دلیل اثرات قاعده‌آور و سقط‌آوری و عوارض جانبی ناشی از ترکیبات اسانس، مصرف رزماری در دوران بارداری ممنوع است، همچنین با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است این گیاه با داروهای مختلف با احتیاط مصرف شود. پماد و لوسیون رزماری از فرآورده‌های موجود در بازار است که از گیاه رزماری تهیه می‌شود.

کد خبر 663605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.