بازگشایی مجدد «موزه هنرهای تزئینی ایران» در اصفهان

مدیر موزه هنرهای تزئینی ایران از بازگشایی مجدد این موزه در اصفهان پس از یک سال مرمت خبر داد.

راحله یوسفیان دارانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه هنرهای تزئینی ایران یکی از موزه‌های شاخص استان اصفهان ازلحاظ آثار است که در عمارت رکیب‌خانه اصفهان قرارگرفته است. این عمارت یادگار به‌جامانده از قرن یازدهم هجری است که هم‌زمان با دوران حکومت شاه‌عباس اول ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۵ عمارت رکیب‌خانه به عنوان موزه هنرهای تزئینی ایران به بهره برداری رسید، افزود: این موزه با فضایی به مساحت دو هزار و ۶۰۰ متر مربع و حدود دو هزار متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم به نمایش گذاشته است که حدود چهار هزار قطعه هنری و تاریخی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان گردآوری شده است اما از این تعداد حدود ۳۰۰ قطعه به نمایش گذشاته شده است.

مدیر موزه هنرهای تزئینی ایران تصریح کرد: عمارت رکیب خخانه زیر ساخت‌های لازم برای موزه شدن را نداشت و همین نبود زیر ساخت‌ها همچون نبود وسایل گرمایشی و غیره باعث شد که این موزه برای فراهم شدن این زیر ساخت‌ها در بازه زمانی تعطیل شود و مرمت آخر حدود یک سال زمان برد و همین امر باعث شد که این موزه یک سال پذیرای عموم علاقه مندان و بازدیدکنندگان نباشد.

وی اضافه کرد: برخی‌ها انتقاد می‌کنند که مرمتی در این موزه صورت نگرفته و این مکان به دلایل نامشخص به مدت یک سال تعطیل بوده است که در پاخ باید گفت مرمت موزه مرمت کالبدی نبوده است بلکه مرمت در حوزه زیر ساخت‌های موزه بوده است و همین امر باعث شده که عده‌ای فکر کنند این موزه مرمت نشده است.

یوسفیان گفت: خوشبختانه بعد از یک سال مرمت این موزه فردا_جمعه پنجم خردادماه_ مجدد بازگشایی خواهد شد و به مناسبت بازگشایی مجدد آن ششصد و هفتاد و دومین نشست شب بخارا باعنوان «شب استاد جلال‌الدین همایی» ساعت ۱۹:۳۰ در محل خود موزه برگزار می‌شود.

وی گفت: در این مراسم افرادی همچون مهدی نوریان، ادب‌پژوه ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان، نغمه دادور، دکترای زبان و ادب فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد، احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم و مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیرعلی قدسی به بررسی زوایای زندگی و جنبه‌های مختلف زنده‌یاد جلال‌الدین همایی خواهند پرداخت.

کد خبر 663442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.