دولت سیزدهم در مسیر دیپلماسی عزتمندانه؛ تکیه بر توان و ظرفیت داخلی

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: دولت سیزدهم با همه توان در مسیر عزت، حکمت و مصلحت عمل کرده و مسائل را پیش برده است و رابطه خود را بدون اینکه عزت ایران خدشه‌دار شود، با برخی کشورهایی که با آنها مشکل داشتیم، حل و فصل کرده است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سه شاخص اصلی را به عنوان سه مؤلفه اساسی «عزت، حکمت و مصلحت» سیاست خارجی جمهوری اسلامی از سال‌های دور مشخص کرده‌اند.

وی افزود: در دیدارها و نشست‌های مختلفی که معظم‌له با مقامات و کارگزاران سیاسی کشور به‌ویژه در جلسات سالانه مطرح می‌کنند، این سه واژه و شاخص مهم را تفسیر و تبیین کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: عزت دستور دینی و قرآنی برای همه مسلمانان است. خداوند هم بر این نکته را تاکید کرده است که عزت و ذلت دست خدا است، بنابراین نباید هیچ اقدامی مخالف خواست الهی باشد.

به گفته وی، سیاست خارجی پیامبر اسلام (ص)، امیرمومنان علی (ع) و همه افرادی که پیرو این بزرگواران در تاریخ تشیع بودند، این بوده است که عزت مردم، خدشه‌دار نشود. بزرگان، اندیشمندان، عالمان و مراجع نیز همه تلاششان بر این مبنا بوده است و حتی برخی آماده شهادت بودند، اما حاضر نبودند عزت اسلامی، شیعی و ایرانی آن‌ها زیر پا گذاشته شود.

عزت، در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: نمونه اینها در تاریخ تشیع بسیار است و می‌توان به تفصیل درباره آن‌ها صحبت کرد. رهبر حکیم انقلاب این را تصریح فرمودند که عزت در سیاست خارجی، نفی دیپلماسی التماسی، چه در کلام و چه در محتوا است.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که نمایندگان نظام اسلامی در کلام و گفتارشان نباید عزت ملت ایران را خدشه‌دار کنند. در محتوا نیز به همین شکل است. گاهی شاهد هستیم کلام و سخن ذلت‌آفرین نیست، اما محتوا به شکلی است که دست‌درازی جلوی دیگران و خم شدن در برابر بیگانگان را تداعی می‌کند، این به نوعی ذلت‌پذیری است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه نباید به حرف و تصمیم‌های مقامات دیگر ممالک چشم بدوزیم، ادامه داد: باید تا آنجایی که می‌توانیم با حفظ عزت هر آنچه را که می‌خواهیم و نیاز داریم به دست آوریم. این هم باید به دور از تحقیر باشد و نباید به‌گونه‌ای باشد که ملت مقابل، تحقیر شود. اگر بتوانیم از داخل نیازها را تأمین کنیم که بسیار بهتر و عالی است و تلاش ما بر همین بوده است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت‌های مختلف نسبت به نفی دیپلماسی التماسی متفاوت بوده است و نوع تعامل با سایر کشورها همین را نشان می‌دهد، ادامه داد: نباید با واژگان و رفتار غیرعزتمندانه امور و کارها را دنبال کرد. گاهی بودند افرادی که می‌گفتند باید آب خوردن و نیازهایمان را از خارج وارد کنیم یا گفتند امضای مقامات آمریکایی زیر خواسته‌های ما باشد تا دنیا با ما رابطه داشته باشد.

گام بلند دولت در مسیر دیپلماسی عزتمندانه

صدرالحسینی اظهار کرد: دولت سیزدهم با همه توان در مسیر عزت، حکمت و مصلحت حرکت کرده و مسائل را پیش برده است. رابطه خود با برخی کشورهایی که با آنها مشکل داشتیم حل و فصل کرده است، بدون اینکه عزتمان از دست برود یا خدشه‌دار شود.

وی تصریح کرد: امروز نوع روابط ما محترمانه و متواضعانه است؛ ضمن اینکه نگاه تحقیرآمیزی به هیچ‌یک از مقامات خارجی در مناسبات، نشست‌ها، سمینارها و همایش‌ها نداشته‌ایم و سعی و تلاش ما بر این بوده است که عزت کشور در همه شرایط حفظ شود. این دولت توانسته در عمل این مهم را محقق کند و اقداماتی را انجام دهد که نمره قابل قبول را در موضع عزت‌آفرینی داشته باشد.

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: باید توجه داشته باشیم که دشمنان می‌کوشند با تبلیغات و رسانه‌هایشان و با استفاده از حیله‌ها و فریب، عزت ملت ایران را با زیر سوال بردن سیاست خارجی نظام اسلامی بشکنند و خدشه‌دار کنند. همچنین باید توجه داشته باشیم که آنچه توسط دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه درباره سیاست خارجی ما گفته می‌شود واقعیت ندارد و بخش قابل توجهی از این مسائل غیرواقعی است.

وی خاطر نشان کرد: آن‌ها روی اذهان کار می‌کنند که بگویند نمایندگان جمهوری اسلامی عزت ندارند، اما در عمل ثابت شد توانستیم با عزت حقوقمان را در موضوعات مختلف از جمله در موضوع پرونده هسته‌ای به اثبات برسانیم و نشان بدهیم که عزت داریم.

وی تاکید کرد: چشم‌انداز عزتمندانه امروز می‌تواند دستاورهای زیادی برای ما داشته باشد. امروز مشکلاتمان را با عربستان حل و فصل کردیم و این نمونه خوبی بود که ثابت شد از ارزش‌هایمان عقب نشینی نکنیم و توانستیم حقوق ملت ایران را مطالبه کنیم.

کد خبر 662676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.