بازنگری نحوه مدیریت پسماندهای شهری ضرورت دارد

یک کارشناس شهرسازی گفت: نحوه دفن و مدیریت پسماندهای شهری در پی افزایش جمعیت شهرها و تغییر در سبک زندگی شهروندان نیازمند بازنگری است تا معضلات زیست‌محیطی که شهرهای امروز را تحت تاثیر قرار داده است، کاهش پیدا کند.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گسترش بی‌رویه شهرها و افزایش جمعیت شهری به ویژه طی سال‌های اخیر موجب افزایش بیش از پیش مصرف و افزایش تولید انواع پسماند در مناطق شهری شده است.

وی افزود: فرآیند مدیریت مواد زائد جامد شهری از ملزومات هر شهر است که بی‌توجهی به آن می‌تواند برای شهرها و ساکنان روستاهای اطراف مشکل‌آفرین باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مشکل دفن مواد زائد همواره از سال‌های دور گریبان‌گیر بشر بوده است، در گذشته سکونتگاه‌های بشری کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر بود و مردم سبک زندگی متفاوت‌تری داشتند، اما در عصر معاصر با گسترش شهرها و افزایش جمعیت آنها نوع و حجم زباله‌ها افزایش پیدا کرد.

حسینی اضافه کرد: ساده‌ترین راهکار به منظور جلوگیری از تلنبار زباله‌ها در شهر انتقال آنها به زمین‌های پست خارج از محدوده شهر و سوزاندن آن به منظور جلوگیری از آلودگی بوده است، اما این راهکار معضلات زیست‌محیطی در پی داشت.

وی تصریح کرد: مشکلات ناشی از دفن زباله‌ها در شهرها باعث شد تا در بعضی کشورهای جهان زباله‌دان‌های روباز جای خود را به محل دفن بهداشتی تغییر دهند، از طرف دیگر تحول صنایع و برخورداری جوامع بشری از وسایل نوین زندگی که موجب رفاه و آسایش بیشتر انسان‌ها شده به نوبه خود مشکلاتی را به وجود آورده است که باید در بطن این پیشرفت‌ها و تحولات مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس شهرسازی گفت: تولید انواع گازهای حاصل از تجزیه مواد زائد باعث آلودگی شده است و مواد زائد و اثرات ناشی از آن‌ها همچون شیرابه می‌تواند به آلودگی خاک اطراف، آب‌های سطحی و زیرزمینی منجر شود، به همین دلیل موضوع دفن مواد زائد یکی از مباحث مهم است که در حفظ سلامت، بهداشت و زیبایی بصری شهر اهمیت زیادی دارد.

حسینی افزود: دفن مناسب پسماندها یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و محیط زیست سالم شهر است که باید به طور اساسی مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای به‌روز با توجه به ظرفیت‌های هر کشور در نظر گرفته شود.

کد خبر 659468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.