نقص در معرفی کامل شخصیت «بانو امین» به زنان جهان اسلام

استاد دانشگاه لبنان و کانادا گفت: بانو مجتهده امین شخصیت جامع و کاملی در سطح جهان دارند و با توجه به مطالعات فراوان ایشان به عنوان یک محقق ایرانی و در جامعه بین‌الملل، به آن شکلی که باید جامع و کامل شخصیت ایشان برای سایر بانوان جهان شناخته شده نیست و هنوز جای کار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادیا حامد امروز_پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه_ در مراسم «به یاد امین» که به مناسبت بزرگداشت بانو در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بانو مجتهده امین شخصیت جامع و کاملی در سطح جهان دارند و با توجه به مطالعات فراوان ایشان به عنوان یک محقق ایرانی و در جامعه بین‌الملل، به آن شکلی که باید جامع و کامل شخصیت ایشان برای سایر بانوان جهان شناخته شده نیست و هنوز جای کار دارد.

وی ادامه داد: شهر اصفهان شهری است که با نام بانو امین شناخته شده و شهری زنده و پویا در این مسیر معنوی است، سایر مجتهدین هم چه در زمان حیات بانو امین چه بعد از وفات به نوعی در حال سبقت گرفتن از ایشان بودند و همیشه به عنوان الگو در بیان مبانی فلسفی و بخصوص تفسیر قرآنی که از خودشان به یادگار گذاشتند، هستند.

استاد دانشگاه لبنان و کانادا با اشاره به دیدگاه بانو امین در خصوص نفس انسان به ویژه فرمایشات ایشان در کتاب نفهات گفت: بانو امین در کتاب نفهات دو نکته بسیار مهم را بیان کردند، که دو جنبه مهم انسان نفسانی و جسمانی است، از لحاظ جسمانی که تمام انسان‌ها با هم در یک مرتبه قرار گرفته‌اند، و در خصوص جنبه نفسانی و مطالبی در مورد تعالی نفس و روح انسان به سوی آسمانی معنویت بیان کردند.

وی افزود: روند طبیعی که همه انسان‌ها بنا به جنبه جسمانی خود دارند، جذب خوبی‌ها و دفع بدی‌ها و شرور است، بعد معنوی انسان در کلام بانو مجتهده امین بیان شده و وجود شهوات و نفسانیت و راه‌های مقابله با آن‌ها از طریق علم، عقل و فلسفه است، بدن انسان چون ابزاری در خدمت روح انسان است و همه موقع تولد با روحی متولد می‌شویم که با استفاده از بدن در طول زندگی موجبات تعالی روح را فراهم می‌کند، در کلام بانو امین اعمال انسان به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم‌بندی شده است.

حامد با اشاره به جنبه نظری و عملی آفرینش انسان تصریح کرد: بانو امین تاکید فراوانی بر همراهی این دو جنبه در کل مسیر زندگی انسان داشتند، برترین راه تعالی بعد روحانی انسان اقامه نماز و عبادات است.

نقص در معرفی کامل شخصیت «بانو امین» به زنان جهان اسلام

مشی بانو امین، مشی اعتدال بود

فرشته منانی در این مراسم با اشاره به بانوی الگوی سوم اظهار کرد: از ابتدای انقلاب بستر این موضوع از سمت امام ایجاد شد و هم‌زمان با منویات امام بانو امین هم با تأسیس مکتب فاطمه که یک مؤسسه اکادمیک در شهر اصفهان بود قدم در این راه گذاشتند. در این مکتب که به ابتکار بانو علوی و همت بانو امین تأسیس شد، بانوان بسیاری پرورش پیدا کردند و پایه‌گذاری حضور فعال بانوان در جریان انقلاب با منویات امام و سخنان بانوان ایجاد شد.

وی با اشاره به دغدغه فکری بانو امین و تصورشان برای رشد زنان گفت: دغدغه ایشان از همان ابتدای فعالیت پرهیز از الگوی زن شرقی و اینکه زن در حاشیه باشد، بود و ایشان بر حضور فعال بانوان در متن جامعه تاکید داشتند همچنین در کنار آن پرداختن به رسالت اثاثی بانوان که انسان‌پروری است، مد نظر ایشان بود. بانو امین از الگوی زن غربی نیز که زن را به منزله یک کالا می‌دید، پرهیز داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مشی و سلوک بانو امین مبتنی بر سه ضلع است خاطرنشان کرد: یکی بر مبنای اندیشه و عقلانیت است، ضلع دیگر بر مبنای ولایت مداری است که ایشان از همان آغاز انقلاب ارادت خاصی به امام داشتند، نظراتی که امام مطرح می‌کردند با ایشان همپوشانی داشت، همواره مسائل انقلاب را پیگیری می‌کرند، هنگامی که علمای اصفهان به محضر امام می‌رفتند، ایشان جویای حال بانو امین می‌شدند؛ علمای بزرگواری همچون شهید مطهری محضر بانو امین حاضر می‌شدند و از ایشان راهبرد می‌گرفتند.

وی تصریح کرد: مشی ایشان مشی اعتدال بود نه الگوی زن غربی را می‌پسندیدند و نه شرقی بلکه بر اساس اعتدال حرکت می‌کردند، ایشان بر توحید محوری و تبعیت از وجود حضرت زهرا (س) و بحث اخلاق‌مداری در خانواده و ارتباط خوب بانوان با همسر و فرزندان تاکید فراوان داشتند.

کد خبر 657435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.