مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کمک به تحصیل دختران مهمترین مسائل بحث شده درباره افغانستان است

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کمک به تحصیل دختران از مهم ترین مباحثی است که در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین مطرح شد.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبدالهیان در حاشیه نشست چهارجانبه وزرای خارجه ⁧ایران⁩، پاکستان، روسیه و چین درباره ⁧افغانستان که میزبانی شهر سمرقند کشور ازبکستان در حال انجام است به خبرنگاران، اظهار کرد: دور دوم این نشست درباره وضعیت افغانستان برگزار شد و نگرانی‌هایی که درباره وضعیت افغانستان وجود دارد را وزرای امورخارجه حاضر در این نشست مورد توجه قرار دادند.

وی افزود: این نگرانی‌ها شامل گسترش تروریسم در افغانستان، بحران‌های ناشی از تداوم تحریم‌های آمریکا و غرب علیه افغانستان وضعیت بسیار سخت معیشتی مردم افغانستان و نتیجه نامطلوب آنکه افزایش فزاینده آوارگان و مهاجرین به سمت کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران را سبب شده است، بحث و بررسی شد.

وی تاکید کرد: موضوع ضرورت کنترل جدی قاچاق مواد مخدر از طریق مرزها به کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت هیئت حاکم موقت در افغانستان در این رابطه مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امورخارجه ایران اسلامی با اشاره به نگرانی وزرای امورخارجه حاضر دراین نشست به محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل، تاکید کرد: در این نشست جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد که از طریق حضوری و روش‌های مجازی می‌تواند این خلع را با همکاری هیئت حاکمه موقت افغانستان رفع کند تا زنان و کودکان مسلمان افغانستانی از حق تحصیل و اشتغال محروم نباشند.

وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: در روزهای آینده نشستی در سطح نمایندگان ویژه و کارشناسان ارشد کشورها در امور افغانستان قرار است در شهر دوحه برگزار شود و سازمان ملل هم در این نشست حضور خواهد داشت تا هماهنگی‌های برای اتخاذ رویکرد بهتر کشورهای همسایه در قبال افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 654359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.