امشب خوشه ستاره‌ای امگا قنطورس را رصد کنید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: تشخیص امگا قنطورس با قدر ۳.۷ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان کاملاً تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به راحتی قابل مشاهده است.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ درخشان‌ترین خوشه کروی در آسمان _امگا قنطورس (mag 3.7)_ کل طول شب قابل رصد است و حدود نیمه‌شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. البته دیدن این خوشه ستاره‌ای با میل ۴۷ درجه و ۲۸ دقیقه قوسی جنوبی، از نیم‌کره جنوبی راحت‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۲۲ درجه شمالی قابل مشاهده نیست.

وی افزود: از موقعیت رصدخانه لارستان، این خوشه ستاره‌ای، بیشتر از ۱۴ درجه بالاتر از افق در آسمان قرار نخواهد گرفت. تشخیص امگا قنطورس با قدر ۳.۷ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان کاملاً تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به راحتی قابل مشاهده است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه ستاره‌ای کروی اُمگا قنطورس که NGC5139 نیز نامیده می‌شود، ۱۵ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد. این خوشه حدود ۱۰ میلیون ستاره دارد که خیلی قدیمی‌تر از خورشید هستند، همچنین گستردگی این خوشه حدوداً ۱۵۰ سال نوری است.

رصد کهکشان گرداب M51

وی ادامه داد: کهکشان گرداب درواقع یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری و با ۶۰ هزار سال نوری پهنا در صورت فلکی سگ‌های شکاری در این شب قابل رصد است. این کهکشان که M51 یا NGC5194 نیز نامیده می‌شود، یکی از پرنورترین و زیباترین کهکشان‌های آسمان است. دیدن این کهکشان با میل ۴۷ درجه و ۱۱ دقیقه قوسی شمالی، از نیم‌کره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر از ۲۲ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست.

بیژنی افزود: کهکشان گرداب از موقعیت رصدخانه لارستان، تمام طول شب قابل مشاهده خواهد بود. حوالی ساعت ۱۹:۱۴، ۳۳ درجه بالاتر از افق شمال شرقی، در دسترس خواهد بود سپس ساعت ۲۳:۵۲، ۷۰ درجه بالاتر از افق شمالی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این کهکشان تا گرگ و میش سحر، حدود ساعت ۰۴:۳۱، ۳۳ درجه بالاتر از افق شمال غربی شما قابل رصد است. M51 با قدر ۸.۴، کاملاً کم‌نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک این جرم را مشاهده کرد.

کد خبر 654146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.