صدور هشدار نارنجی و زرد / بارش‌های رگباری و تندباد لحظه‌ای تا اواخر هفته در اصفهان

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به هشدار زرد و نارنجی سامانه بارشی و وزش باد نسبتاً شدید، گفت: از روز سه‌شنبه تا پایان وقت جمعه در بیشتر مناطق استان، تداوم بارش رگباری باران، تندباد لحظه‌ای، رعدوبرق و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر موج شمالی طی امروز از روی استان است. بر این اساس آسمان در بیشتر مناطق به صورت قسمتی تا نیمه ابری، گاهی وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جوی فردا در بیشتر مناطق صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود، افزود: از روز سه‌شنبه بیست‌ودوم فروردین‌ماه با نزدیک شدن سامانه بارشی به استان به تدریج در بیشتر مناطق افزایش ابر، گاهی وزش باد نسبتاً شدید و در مناطق غربی بارش باران دور از انتظار نیست.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به فعالیت رگباری سامانه بارشی، تصریح کرد: فعالیت این سامانه تا اوایل روز جمعه به تناوب در سطح استان ادامه خواهد داشت که شدت آن در نیمه غربی و جنوب اصفهان به صورت رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ خواهد بود.

وی درباره هشدار سطح زرد هواشناسی با فعالیت سامانه بارشی و وزش باد در بیشتر مناطق و هشدار نارنجی در نقاط غربی استان، ادامه داد: همراه با فعالیت سامانه بارشی، از چهارشنبه تا جمعه بیست‌وسوم تا بیست‌وپنجم فروردین‌ماه در سطح استان وزش باد شدید، گاهی تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد و نیمه شرقی خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

امینی با اشاره به فعالیت سامانه به صورت وزش باد نسبتاً شدید تا شدید از روز سه‌شنبه تا پایان روز جمعه در استان، گفت: اوج فعالیت این سامانه روز پنجشنبه در بیشتر مناطق استان به ویژه نیمه شمالی استان با گرد و خاک و کاهش دید همراه است.

وی اضافه کرد: اختلال و کاهش دید در جاده‌های شمال و شمال شرق و شرق استان به واسطه گردو خاک محلی، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی و گلخانه‌ها، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط بنر، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی اصفهان به یزد و قم و سمنان (گرد و خاک) از اثرات مخاطرات این سامانه بارشی است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان افزود: احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، آمادگی راهداری به ویژه در مسیرهای مستعد گردو خاک و طوفان خیز، توقف فعالیت‌ها در فضای باز، انجام تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید توصیه می‌شود.

وی درباره فعالیت سامانه بارشی، بارش رگبار باران و نوسانات دمایی، گفت: فعالیت این سامانه از اواسط روز چهارشنبه تا اوایل جمعه با رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگ و تنش‌های دمایی در مناطق غرب و بیشتر نقاط استان همراه است.

امینی با بیان اینکه آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، کاهش دید، اختلال در راه‌های روستایی به واسطه بارش از اثرات مخاطرات فعالیت این سامانه در استان است، اظهار کرد: احتیاط در سفرهای داخل و برون شهری، ممنوعیت کوهنوردی، نبود اتراق دامداران و عشایر کوچ‌رو در حاشیه رودخانه، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی‌، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق تغییر محسوسی ندارد، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: کاشان، چوپانان، مهاباد و بادرود با دمای ۳۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین‌میاندشت با دمای دو درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 653494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.