آیا بشر به شناخت منظومه‌شمسی نزدیک شده است؟

«از جمله دستاوردهایی که اخیراً در حوزه هوافضا شاهد آن بوده‌ایم، می‌توان به اطلاعات مفید مریخ‌نوردها و مدارگردهای سیاره مریخ اشاره کرد، همچنین طی چند سال اخیر مطالعات بسیاری پیرامون ستاره منظومه‌شمسی یعنی خورشید صورت گرفته که بسیار برای بشر رمزگشا بوده است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی چند سال اخیر بشر نگاه تازه‌ای به کیهان و جهان پیرامون خود داشته و همواره به دنبال شناخت بیشتر زادگاه خود بوده است. در این راستا پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های بسیاری در حوزه هوافضا و نجوم شروع به فعالیت کرده و پروژه‌های بسیاری را برای شناخت بیشتر کیهان عملیاتی کرده‌اند. طی یک سال اخیر بشر شاهد دستاوردهای بسیاری در حوزه شناخت کیهان بود که یکی از مهم‌ترین این دستاوردها قرارگیری تلسکوپ فضایی جیمزوب و ارسال نخستین تصاویر این سازه فضایی است. تاکنون بشر پروژه‌های بسیاری برای شناخت بیشتر زادگاه خود در نظر داشته است که برخی از آن‌ها به نتیجه رسیده و بخشی از این پروژه‌ها همچنان ادامه دارد.

امروزه بیش از هر چیزی شناخت منظومه‌شمسی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، زیرا این ناحیه از کیهان زادگاه بشریت بوده و رازهای بسیاری را در خود جای داده است. در این راستا مطالعات بسیاری پیرامون اجرام مختلف منظومه‌شمسی از جمله زحل و مریخ، اقمار مختلف سیارات و به خصوص ستاره منظومه یعنی خورشید صورت گرفته است که اکثر این مطالعات همچنان ادامه دارد و تاکنون نیز نتایج مطلوبی برای بشر به همراه داشته است. برای بررسی بیشتر دستاوردهای بشر در حوزه کیهان‌شناسی و شناخت پروژه‌های متعددی که در راستای بررسی اجرام مختلف منظومه‌شمسی انجام شده با محسن منتظری، ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بشر از چه راه‌هایی برای بررسی مسائل حوزه کیهان‌شناسی و هوافضا استفاده می‌کند؟

به طور کلی در زمینه بررسی مسائل مربوط به نجوم، کیهان‌شناسی، اختر فیزیک و هوافضا مباحث مختلف و متفاوتی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما اگر بخواهیم روش مطالعه بر مسائل مربوط به کیهان‌شناسی و اخترفیزیک را بررسی کنیم باید بدانیم که اکثر دستاوردهای بشر در این زمینه به واسطه تجزیه-تحلیل و آنالیز داده‌های خروجی تلسکوپ‌های فضایی، شتاب‌دهنده‌های فعال، رصدخانه‌هایی که در مناطق مختلف سطح یا جو زمین قرار گرفته‌اند همچنین تلسکوپ‌های رادیویی که در طیف‌های مختلف نوری فعالیت می‌کنند، به دست آمده است.

طی یک سال اخیر چه دستاوردهایی در حوزه هوافضا و نجوم داشته‌ایم؟

از جمله دستاوردهایی که اخیراً در حوزه هوافضا شاهد آن بوده‌ایم، می‌توان به اطلاعات مفید مریخ‌نوردها و مدارگردهای سیاره مریخ اشاره کرد همچنین طی چند سال اخیر مطالعات بسیاری پیرامون ستاره منظومه‌شمسی یعنی خورشید صورت گرفته که بسیار برای بشر رمزگشا بوده است.

تاکنون در رابطه با سیاره مریخ چه موضوعاتی مشخص شده است؟

تاکنون پیرامون سیاره مریخ اطلاعات بسیاری به دست آمده است، به طور مثال از زلزله‌نگارهای موجود در این سیاره متوجه شده‌ایم که سیاره مریخ همچنان فعال است همچنین اخیراً آثاری از آب منجمد در سطح زیرین این سیاره مشاهده شده است.

علاوه بر این موارد ممکن است در قطب شمال یخ‌زده مریخ نیز دی‌اکسید کربن خشک در کنار آب وجود داشته‌باشد که این منبع می‌تواند به صورت منجمد و یا مایع باشد. این دستاورد می‌تواند برای احداث ایستگاه در سیاره مریخ بسیار حائز اهمیت باشد.

بشر چه اطلاعاتی در رابطه با جو مریخ به‌دست آورده است؟

در این سیاره مطالعات بسیاری صورت گرفته است و فضاپیماها و مریخ‌نوردان متعددی در این سیاره فعالیت داشته‌اند که حاصل تمام این تحقیقات، اطلاعاتی است که اکنون پیرامون جو و سطح مریخ می‌دانیم و حتی وجود آب در این سیاره را نیز به اثبات رسانده‌ایم. امروزه بشر می‌داند که جو مریخ با توجه به ساختار پوسته این سیاره همچنان متلاطم است.

درواقع پوسته مریخ از شن‌زار تشکیل شده و فرسایش بسیار زیادی در این سیاره وجود دارد همچنین تفاوت دما در طول شبانه‌روز سیاره مریخ به دلیل نبود جو غلیظ و نبود اقیانوس‌هایی مشابه زمین باعث شده است که در سیاره طوفان‌ها و گردبادهای خاکی بسیار سنگین و هولناکی شکل گیرد و همین مسئله منجر به توقف فعالیت کاوشگرانی مانند فرصت و سایر مریخ‌نوردان شده است.

مطالعات پژوهشگران پیرامون خورشید به کجا رسید؟

پیرامون ستاره منظومه‌شمسی پژوهشگران مطالعات بسیار خوبی انجام داده‌اند و به دلیل اینکه خورشید تنها ستاره در دسترس بشر به‌شمار می‌رود با مطالعه آن می‌توان مشخصات تمام ستارگان را به دست آورد. در حال حاضر پژوهشگران متوجه شده‌اند که در سالیان بسیار دور و در ابتدای تشکیل خورشید، دو ستاره در منظومه وجود داشته است که به مرور زمان یکی از آن‌ها متلاشی یا تبدیل به کوتوله سفید شده و از منظومه‌شمسی فاصله گرفته است.

خورشید نیز مانند اکثر ستارگان موجود در کیهان در ابتدا ستاره‌ای دوتایی بوده است و با مرور زمان توانسته منظومه‌ای را اطراف خود به‌وجود آورد، درواقع بعد از انفجار ابرنواختری به مرور زمان سیارات بزرگی مانند مشتری شکل گرفت و پس از آن به واسطه غبارهای موجود در منظومه هفت سیاره دیگر، شبه سیارات و سیارک‌ها به‌وجود آمده‌اند.

بشر در مطالعه اجرام منظومه‌شمسی چه دستاوردهایی داشته است؟

طی سال‌های اخیر در رابطه با سیاره زحل پژوهش‌های بسیاری انجام شده است و از قمرهای بیرونی این سیاره اطلاعات مطلوبی به دست آورده‌ایم. از جمله اطلاعاتی که در رابطه با قمرهای زحل به‌دست آورده‌ایم می‌توان به ساختار زمین‌شناسی اقمار آن، شناسایی علت فوران‌های انسلادوس و بررسی ویژگی‌های قمر تایتان اشاره کرد.

کد خبر 650338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.