راهبردهای شهرهای مختلف جهان برای ترویج دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری‌ یکی از سبزترین روش‌های تردد به‌شمار می‌رود که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی مدیران را در تحقق اهداف انتشار صفر کربن یاری کند، به همین دلیل برنامه‌ریزان سراسر دنیا در تلاش هستند به‌ روش‌های خلاق این شیوه عبورومرور را در میان مردم خود ترویج دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ مردم و مدیران سراسر دنیا را بیش از پیش از اهمیت تردد سبز آگاه کرد و همین امر، برنامه‌ریزان را به اتخاذ نوآوری‌هایی برای ترویج هر چه بیشتر عبورومرور از طریق وسایل نقلیه پاک سوق داد.

امروزه معماران نیز در ارائه رویکردهای خلاق در زمینه دوچرخه‌سواری به رقابت با یکدیگر پرداخته و توانسته‌اند پروژه‌هایی شگفت‌انگیز را در شهرهای مختلف جهان پیاده کنند که به گرایش هرچه بیشتر شهروندان به رفت و آمد از طریق دوچرخه منجر شده است.

در ادامه به معرفی بعضی از این استراتژی‌ها پرداخته می‌شود که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای ترویج دوچرخه‌سواری و تحقق اهداف صفر انتشار کربن، دست‌کم در بخش حمل‌ونقل، عمل کند.

توسعه هوشمندترین مسیر دوچرخه‌سواری جهان در دبی

مدیران دبی، بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی، به‌منظور ترویج دوچرخه‌سواری در شهر، به طراحی لوپ (Loop) به عنوان طولانی‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری هوشمند جهان پرداخته‌اند. این مسیر که با طول ۹۳ کیلومتر، در ۲۰ دقیقه‌ای دبی احداث خواهد شد، کاربران را در مدت زمانی بسیار کوتاه به مقصد سفر خود هدایت کرد و از این طریق، به جذب اغلب شهروندان به تردد از طریق آن برای عبور و مرور روزمره خود منجر خواهد شد.

این مسیر سبز، با تمرکز بر اصول پایداری و هوشمندی احداث خواهد شد و به ادعای مدیران دبی، روزانه سه میلیون کاربر را به روشی سالم در چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز و هوشمند خود به مقصد هدایت خواهد کرد.

راهبردهای شهرهای مختلف جهان برای ترویج دوچرخه‌سواری

تمرکز لیمبورگ بر ترویج دوچرخه‌سواری با مشارکت شهروندان

مقامات لیمبورگ بلژیک از اجرای طرح‌های جدید خود در راستای بهبود حمل‌ونقل طی سه دهه آینده خبر داده‌اند که در رأس آن‌ها، ترویج دوچرخه‌سواری از طریق افزایش مشارکت شهروندان قرار دارد. درواقع، مدیران شهر در نظر دارند از طریق برگزاری جلسات متعدد با شهروندان، جویای علت استقبال نکردن آن‌ها از دوچرخه‌سواری و حتی سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی برای عبورومرور خود شوند، به این امید که با یافتن چالش‌های پیش روی تردد سبز ساکنان شهر، اقداماتی برای حل آن‌ها اعمال کنند.

جالب است بدانید که ورزشکاران لیمبورگ مسیر بین خانه و باشگاه را از طریق خودروهای خصوصی خود سپری می‌کنند، حال آنکه جایگزین کردن وسایل نقلیه با دوچرخه می‌تواند به عنوان تمرین گرم کردن مورد استفاده قرار گیرد و عملکرد ورزشی آن‌ها را بهبود ببخشد. در این راستا، مدیران شهر تاکنون به برگزاری پنج جلسه با حضور آزاد ۱۰۰ شهروند پرداخته‌اند و در نظر دارند پس از تجزیه و تحلیل نظرات آن‌ها در این مورد، به حل چالش‌های احتمالی بپردازند.

گسترش زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری دوستدار خانواده در یوتا

مدیران یوتا در آمریکا از توسعه هزار مایل مسیر دوچرخه‌سواری دوستداری خانواده در این ایالت تا سال ۲۰۲۷ خبر داده و مدعی شده‌اند اقدامات اولیه برای توسعه این زیرساخت‌ها از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. مدیران یوتا هدف خود از اعمال این اقدام را به ارمغان آوردن مزایای بی‌شمار تردد سبز بر بهبود سلامت جسمی و روانی شهروندان معرفی کرده‌اند، ضمن اینکه کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به دنبال اجرای این پروژه، دارای اهمیت ویژه‌ای دانسته‌اند.

علاوه بر این، برنامه‌ریزان یوتا در نظر دارند در طراحی زیرساخت‌های جدید دوچرخه‌سواری، عبور و مرور ایمن کودکان و نوجوانان را به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند، تا از این طریق، نگرانی خانواده‌ها را از عبورومرور فرزندان خود در مسیر خانه تا مدرسه و برعکس به حداقل برسانند.

راهبردهای شهرهای مختلف جهان برای ترویج دوچرخه‌سواری

توسعه ناوگان دوچرخه‌های الکتریکی در ایرلند

مردم ایرلند به لطف اقدامات متعدد شهردارهای خود، از پیشگامان اتخاذ تردد سبز به‌شمار می‌روند که به طور ویژه‌ای از دوچرخه برای عبور و مرور روزمره خود بهره می‌گیرند. به‌تازگی مدیران شهرهای وکس فورد و بری، هر یک از خرید ۱۰۰ دستگاه دوچرخه الکتریکی برای شهروندان خود خبر داده و مدعی شده‌اند که این وسایل نقلیه سبز را در بخش حمل‌ونقل عمومی اشتراکی در اختیار مردم قرار می‌دهند.

البته پیش از این نیز دو شهر دیگر ایرلند یعنی اسلایگو و کیلنکی در مجموع ۲۰۰ دوچرخه الکتریکی را خریداری کرده و به اشتراک گذاشته بودند که به دنبال این اقدام، طی تنها یک سال، بیش از ۱۰۵ هزار کیلومتر سفر از طریق دوچرخه‌های جدید انجام شد و همین امر، کاهش ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتری عبورومرور به وسیله خودروهای موتوری را در پی داشت.

ترویج دوچرخه‌سواری تنها با سه دقیقه پیاده‌روی در بوستون

مدیران بوستون آمریکا تاکنون اقدامات بسیاری برای ترویج دوچرخه‌سواری در شهر اعمال کرده‌اند، به‌ویژه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری بسیاری را با هدف تشویق مردم به اتخاذ تردد سبز، به امید دستیابی به اهداف توسعه پایدار و افزایش رفاه جسمی و روانی شهروندان پیاده کرده‌اند. توسعه شبکه‌ای از مسیرهای دوچرخه‌سواری در سراسر شهر یکی از آخرین طرح‌های پیشنهادی مدیران به‌شمار می‌رود که امکان بهره‌گیری از این مسیرها را در فاصله‌های نزدیک به محل سکونت شهروندان را فراهم خواهد آورد.

درواقع، مدیران بوستون ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، تمام شهروندان قادر خواهند بود تنها با سه دقیقه پیاده‌روی به مسیرهای دوچرخه‌سواری در محل سکونت خود دسترسی پیدا کنند و به اتخاذ تردد سبز برای تمام طول سفر روزمره خود بپردازند.

راهبردهای شهرهای مختلف جهان برای ترویج دوچرخه‌سواری

اجرای طرح مدرن‌سازی دوچرخه‌های اشتراکی در ورشو

برنامه‌ریزان ورشو پس از انعقاد قراردادی با کمپانی‌های سازنده میکروموبیلیتی‌ها، از جایگزینی صد درصد دوچرخه‌های اشتراکی با دوچرخه‌های الکتریکی تا پایان سال ۲۰۲۸ خبر دادند و مدعی شدند که تا زمان مقرر، سه هزار دوچرخه الکتریکی در ۳۰۰ ایستگاه سراسر شهر توزیع خواهد شد.

این اقدام با هدف مدرن‌سازی دوچرخه‌های اشتراکی و کاهش انتشار گازهای آلاینده شهر از طریق تشویق مردم به عبور و مرور به وسیله دوچرخه‌هایی با قابلیت‌های بهتر اجرا خواهد شد و بدون شک، به حداقل رسیدن اثرات جزایر گرمایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

جالب است بدانید که کمپانی‌های تولیدکننده دوچرخه‌های اشتراکی الکتریکی طرف قرارداد مدیران ورشو ادعا کرده‌اند که علاوه بر تأمین دوچرخه‌های جدید، به توسعه نرم‌افزارهایی چند زبانه خواهند پرداخت که به کاربران دوچرخه‌سواران امکان مسیریابی بهتر را از طریق نصب نرم‌افزارها روی گوشی‌های تلفن همراه خود می‌دهد.

کد خبر 648499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.