زیست خیلی سبز یا زیست نشر الگو؟ کدام یک برای من بهتر است؟

کسی از داوطلبان رشته تجربی هست که از اهمیت درس زیست اطلاعی نداشته باشد؟

اهمیت درس زیست شناسی در کنکور

درس زیست در کنکور سراسری بالاترین ضریب؛ یعنی ضریب 12 را به خود اختصاص داده است و از آنجایی که حجم مطالب این درس زیاد است و طراحان از تک تک کلمات و نکات موجود در کتاب‌های زیست به عنوان طعمه‌ای برای طرح سوالات دشوار استفاده می‌کنند، داوطلبان باید به این درس توجه ویژه‌ای داشته باشند. آیا صرفا داشتن یک ساعت مطالعه بالا برای پیشرفت در درس زیست کافی است؟ ساعت مطالعه بالا لازمه پیشرفت در این درس است اما باید از تایم مطالعاتی‌تان هوشمندانه استفاده کنید؛ یعنی بهترین منابع را تهیه کنید و روش مطالعه درستی داشته باشید. بهترین منبع برای درس زیست کدام است؟ بیایید با هم دو کتاب پرطرفدار زیست خیلی سبز و نشرالگو را مقایسه کنیم تا در نهایت متوجه شوید که کدامیک می‌تواند شما را به اهدافتان برساند.

معرفی کتاب‌های زیست خیلی سبز و زیست نشر الگو

وقتی صحبت از کتاب‌های زیست خیلی سبز و نشر الگو می‌کنیم، منظور ما دقیقا کدام کتاب‌ها هستند؟ انتشارات خیلی سبز برای درس زیست شناسی کتاب‌های متنوعی از جمله کتاب‌های زیست شناسی تست خیلی سبز، زیست جامع خیلی سبز، جمع بندی زیست شناسی کنکور، شب امتحان، زیست شناسی نردبام، ماجراهای من و درسام، فصل آزمون و کتاب‌های جیبی یا موضوعی زیست شناسی خیلی سبز را منتشر کرده است. از کتاب‌های زیست نشر الگو نیز می‌توانیم به کتاب‌های زیست برآیند الگو و موج آزمون اشاره کرد. در ادامه برخی از پرفروش‌ترین کتاب‌های زیست این دو انتشارات را با هم مقایسه می‌کنیم.

مقایسه کلی زیست خیلی سبز و زیست نشر الگو

اولین کتاب زیست کنکوری پرطرفدار، کتاب زیست شناسی جامع کنکور خیلی سبز است؛ این مجموعه کتاب دو جلدی بین داوطلبان با نام کتاب‌های پینوکیو شهرت دارد. این کتاب بیشتر به عنوان بانک تست و منبع مطالعاتی دور دوم در نظر گرفته می‌شود و منبع مناسبی برای داوطلبان ضعیف نیست. لحن کتاب رسمی است و درسنامه‌های بیشتر در قالب کادرهایی در ضمن پاسخنامه تشریحی ارائه می‌شوند. یکی از رقبای کتاب‌های پینوکیو، کتاب‌های نسل جدید یا برآیند الگو هستند؛ این کتاب‌ها از لحاظ درسنامه به قدری قوی هستند که داوطلبان متوسط و ضعیف هم می‌توانند روی این کتاب‌ها به عنوان منابع دور اول حساب باز کنند. به داوطلبانی که فکر می‌کنند تعداد تست‌های دو منبع معرفی شده کافی نیستند، کتاب‌های تک پایه تست خیلی سبز را توصیه می‌کنیم؛ این کتاب‌ها هم برای یادگیری اولیه مطالب منابع مناسبی هستند.

مقایسه درسنامه زیست خیلی سبز و زیست نشر الگو

ابتدا ببینیم درسنامه هر کدام از این منابع چه ویژگی‌هایی دارند و درسنامه کدام کتاب مناسب داوطلبان ضعیف است:

  • زیست جامع کنکور خیلی سبز (پینوکیو): در این کتاب درسنامه بخش مجزایی نیست و پاسخنامه‌ها به عنوان درسنامه محسوب می شوند؛ پس به هیچ عنوان از درسنامه‌های این کتاب برای یادگیری اولیه و به عنوان منبع دور اول استفاده نکنید!
  • زیست برآیند الگو: نقطه قوت درسنامه‌های این کتاب لحن ساده و روان آن است؛ همین ویژگی باعث شده که این کتاب به منبع خوبی برای آموزش داوطلبان ضعیف مبدل شود. به علاوه مولفان سعی کرده‌اند هرکجا که لازم است، نکات ترکیبی را هم بیان کنند و به همین منظور از کادرهایی تحت عنوان نگاهی به آینده و یادآوری استفاده کرده‌اند.
  • زیست تک پایه تست خیلی سبز: درسنامه‌های این کتاب از چند بخش تشکیل شده و تست‌ها لابه‌لای درسنامه‌ها گنجانده شده‌اند. توضیحات درسنامه بسیار کامل است و مطالب با ساده‌ترین لحن ممکن عنوان شده اند، به علاوه در هر بخش مطالب مرتبطی که در سایر فصل‌ها و پایه‌ها وجود دارند هم ارائه شده‌اند.

مقایسه سطح تست‌های زیست خیلی سبز و زیست نشر الگو

توصیه ما به داوطلبان سطح پیشرفته، حل تست‌های متنوع و چالشی است. از بین سه منبع گفته شده سطح تست‌های کدام کتاب سطح بالاتری دارد؟ با هم ببینیم:

  • زیست جامع کنکور خیلی سبز: نقطه قوت این کتاب تست‌های تالیفی استاندارد و فراوان آن است؛ در واقع تنوع تستی در این منبع بسیار بالا است و داوطلبان در کنار سوالات مشابه کنکور، می‌توانند تست‌های سطح بالاتری هم کار کنند. در این کتاب سوالات مهم و نکته‌دار با علامت خاصی مشخص شده‌اند.
  • زیست برآیند الگو: اکثر تست‌های این کتاب استاندارد هستند و سوالات تالیفی در چهارچوب سوالات کنکور سراسری طراحی شده‌اند. تست‌ها تنوع خوبی دارند و شامل تست‌های کنکور، تالیفی و سوالات قلمچی هستند. در پایان هر فصل، علاوه بر تست‌های آن فصل، سه آزمون جامع 20 سوالی هم قرار دارد.
  • زیست تک پایه تست خیلی سبز: سوالات این کتاب هم‌سطح تست‌های کنکور سراسری هستند و شامل دو دسته سوال‌اند؛ دسته اول تست‌های آموزشی هستند که لابه‌لای درسنامه‌ها وجود دارند و دسته دوم سوالات به صورت ترکیبی با سایر فصول هستند.

زیست خیلی سبز به چه داوطلبانی پیشنهاد می‌شود

کتاب‌های زیست تک پایه خیلی سبز، برای داوطلبانی که در درس زیست ضعف پایه‌ای دارند و تا برگزاری کنکور زمان کافی در اختیار دارند، بهترین منابع هستند. اما اگر زمان شما محدود است مطالعه این کتاب‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چون در هر کتاب به یک پایه به صورت جداگانه پرداخته شده و طبیعتا حجم مطالب بسیار زیاد است. کتاب زیست جامع کنکور خیلی سبز، یک منبع مناسب برای دور دوم است؛ اگر کتاب درسی را خوب مطالعه کرده‌اید و روی مطالب به یک تسلط نسبی رسیده‌اید، وقت آن است که با حل تست‌های متنوع و چالشی این کتاب اطلاعاتتان را محک زده و تثبیت کنید.

زیست نشرالگو به چه داوطلبانی پیشنهاد می‌شود

کتاب‌های زیست شناسی برآیند نشرالگو خوراک داوطلبان کنکوری هستند! چون از طرفی حجم این کتاب‌ها معقول و منطقی است و از طرف دیگر درسنامه‌ها بسیار کامل و جامع هستند و شما را از مطالعه سایر منابع بی‌نیاز می‌کنند. در درسنامه‌ها در کنار مطالب هر فصل، نکات ترکیبی مربوط به سایر فصل‌ها و پایه‌ها آورده شده و طراحی کتاب دقیقا در جهت آمادگی برای شرکت در کنکور سراسری است. شاید بتوان گفت تنها چیزی که در این کتاب کمتر به آن پرداخته شده است، طراحی تست‌های تالیفی دشوار و خلاقانه است؛ چون اکثر سوالات تالیفی این کتاب در سطح تست‌های کنکور و هم تیپ با سوالات کنکور سراسری هستند.

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی

حتی اگر بهترین کتاب‌ها و منابع را برای درس زیست شناسی تهیه کنید اما روش مطالعه درستی نداشته باشید، در این درس پیشرفت چندانی نخواهید کرد. برای یادگیری بهترین روش مطالعه زیست، دستورالعمل زیر را گام ‌به‌ گام اجرا کنید:

  • گام اول: یک سرتیتر از کتاب درسی انتخاب کرده و مطالب مربوط به آن را با دقت از روی کتاب درسی مطالعه کنید. (فهم اولیه مطالب کافی است، در این مرحله نیازی به حفظ کردن نیست)
  • گام دوم: از درسنامه کتاب تست زیست‌تان همان مطالب را مطالعه کنید و زیر نکات مهم خط بکشید.
  • گام سوم: بلافاصله بعد از مطالعه درسنامه، تعدادی تست آموزشی کار کنید.( به این ترتیب مطالعه یک فصل را کامل کنید.)
  • گام چهارم: فصل مود نظر را یک دور دیگر از کتاب درسی بخوانید. (این بار با دقت بیشتر) و از کل فصل تعدادی تست تمرینی بزنید.
  • گام پنجم: در فواصل منظم این فصل را مرور کنید و برای آن تست زمان‌دار کار کنید.

کتاب‌های زیست خیلی سبز و زیست نشر الگو را از کجا بخریم؟

بعد از اینکه فهمیدید که کدام کتاب برای شما مناسب‌تر است، حالا سوال مهم بعدی این است که این کتاب‌ها را از کجا بخریم؟ اگر برای وقتتان ارزش قائلید و می‌خواهید از تک تک لحظات آن برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید، توصیه می‌کنم به جای پرسه زدن در کتاب فروشی‌های سطح شهر و هدر دادن وقت ارزشمندتان، کتاب‌های مورد نیازتان را به صورت اینترنتی تهیه کنید. یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین فروشگاه‌های آنلاین کتاب کنکوری، وب سایت بانک کتاب پایتخت (پایتخت کتاب) است. کارشناسان مجموعه پایتخت کتاب در محتواهای مفیدی به بررسی تک تک کتاب‌های تستی و مقایسه آنها با یکدیگر پرداخته‌اند. به علاوه در قسمت وبلاگ این فروشگاه می‌توانید روزانه مطالب مفید آموزشی، انگیزشی و مشاوره‌ای را مطالعه کنید.

کد خبر 647993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.