خداحافظی با آقایی دلار

توافق ایران و عربستان به سرعت بر نرخ دلار تأثیر گذاشت و به نظر می‌رسد به‌دنبال آن، می‌توان انتظار کاهش التهابات اقتصادی را در بازارهای مختلف کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به‌دنبال توافق ایران و عربستان از صبح روز گذشته _شنبه بیستم اسفندماه_ نرخ دلار کاهشی شد به نحوی که قیمت دلار در بازار غیررسمی وارد کانال ۴۶ هزار تومان شد. در آغاز معاملات غیررسمی ارز، قیمت دلار فردایی وارد کانال ۴۶ هزار تومان و تا ۴۶,۲۳۰ تومان نیز معامله شد. به گفته کارشناسان، بانک مرکزی به شکل گسترده ارزهای نفتی و پتروشیمی‌ها را در بازار عرضه و افت دلار را تشدید خواهد کرد.

این توافق به سرعت بر نرخ دلار تأثیر گذاشته و به نظر می‌رسد به دنبال آن می‌توان انتظار کاهش التهابات اقتصادی را در بازارهای مختلف کشید. البته از نقش چینی‌ها در شکل‌گیری این توافق نمی‌توان صرف نظر کرد؛ به نظر می‌رسد چین با اجرای نقش میانجی در این بین راه سرمایه‌گذاری مطمئن در ایران را برای خود هموار کرده است.

آن‌طورکه برخی از کارشناسان معتقدند، با انجام این توافق معادلات منطقه‌ای تغییر کرده و می‌توان انتظار بهبود بیش از این شرایط اقتصادی را نیز داشت.

نتایج توافق در حوزه منافع مشترک اقتصادی مشخص می‌شود

حمیدرضا جیهانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار می‌کند: توافق عربستان و ایران بیشتر یک موضوع سیاسی است که نتایج آن در حوزه منافع مشترک اقتصادی مشخص می‌شود.

وی اضافه می‌کند: تحولات و اتفاقاتی که در حوزه بین‌الملل در چند ماه اخیر اتفاق افتاد و نزدیک شدن آمریکا به کشورهای اروپایی برای تأمین انرژی آن‌ها به نحوی که این کشور به عنوان یک رقیب برای کشورهای تأمین کننده انرژی قرار گرفت به همراه ملاحظاتی که در روابط آمریکا با کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی رخ داده بود، باعث شد که بازیگری چین در منطقه پررنگ‌تر شود.

این پژوهشگر اقتصادی می‌گوید: سفر رئیس‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه چینی به عربستان و مذاکرات اقتصادی و توافقات این کشور نیز منجر به تحولاتی در روابط چین و عربستان و کشورهای منطقه شد.

ایران به دنبال تنش زدایی در منطقه بوده است

جیهانی با بیان اینکه جمع‌بندی جمهوری اسلامی همواره حرکت به سمت تنش‌زدایی در حوزه‌های سیاسی بوده است، اضافه می‌کند: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین، چینی‌ها اظهار تمایل کردند که با توجه به حضور شریک اقتصادی دیگر در منطقه خلیج فارس (عربستان سعودی)، برای حفظ امنیت سرمایه‌گذاری‌های احتمالی خود در برنامه همکاری‌های مشترک با ایران باید مسائل بین ایران و عربستان رفع و رجوع شود و پس از آن به میزبانی چین مذاکراتی با عربستان انجام شد که جمع‌بندی مذاکرات توافق ایران با عربستان بوده است.

وی ادامه می‌دهد: حضور چین در خاورمیانه برای منزوی ساختن آمریکا و کم اثر کردن فشارها و تحریم‌های آنان از طریق کشورهای منطقه مؤثر است. همچنین این توافق علاوه بر هموار کردن راه ورود سرمایه‌گذاری‌های چینی در کشور، منجر به تقویت پیمان‌های منطقه‌ای همچون پیمان بریکس، پیمان‌های دوجانبه ارزی و پیمان شانگهای که در یکسال اخیر که توسط دولت تقویت شده است، می‌شود.

پیمان‌های منطقه‌ای تقویت می‌شود

این پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه با حضور فعال‌تر چین و برقراری تعادل در شرایط منطقه پیمان‌های منطقه‌ای تقویت می‌شود، می‌گوید: بنابراین مزایای اقتصادی از طریق این پیمان‌ها نصیب کشور می‌شود.

جیهانی اضافه می‌کند: باید توجه داشت توافق بین ایران و عربستان با میانجی‌گری چین حرکتی به سمت کاهش آقایی دلار است، به نحوی که قدرت پترودلار در دنیا کاهش می‌یابد چراکه چین تمایل دارد مبادلات انرژی با سایر کشورها را با پول خود انجام دهد.

با موجی از فروش دلار توسط مردم مواجه خواهیم شد

وی با بیان اینکه به مرور آقایی دلار کاهش می‌یابد، اضافه می‌کند: سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد منافع مشترک به موضوعات امنیتی نیز منجر می‌شود. با هموار شدن حضور چین در کشور ضریب‌های امنیتی در کشور ایجاد می‌شود که در حوزه استراتژیک نیز اثرگذار است.

این پژوهشگر اقتصادی می‌گوید: بخش زیادی از افزایش قیمت دلار هیجانی بوده و بنیادی نبوده است، ارزش دلار با توجه به همه مدل‌سازی‌های اقتصادی کمتر از ۴۰ هزارتومان است اما رقم‌هایی که طی چند هفته اخیر شاهد آن بودیم، ناشی از فضای هیجانی مردم بوده است.

وی تصریح می‌کند: احتمالاً با ادامه این روند با موجی از فروش دلار توسط مردم مواجه خواهیم شد، ریزش قیمت دلار همگام با تب افزایش قیمت آن سرعت بسیاری دارد.

تأثیر توافق با عربستان در مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تأثیرات اقتصادی توافق ایران و عربستان با بیان اینکه جبهه‌ای که علیه جمهوری اسلامی در کشورهای عربی شکل گرفته به رهبری عربستان سعودی بوده است، اظهار می‌کند: برقراری مجدد روابط با این کشور، در کاهش تنش کشورهای عربی با ایران مؤثر است و بهانه کمتری به کشورهای پیرو عربستان علیه ایران می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: همچنین دست آمریکا از کشورهای عربی برای سوءاستفاده علیه ایران در موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی، کوتاه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تغییری در اصل رفتار عربستان ایجاد نمی‌شود، می‌گوید: با توافق شکل گرفته، ارتباطات اقتصادی بهبود می‌یابد و تأثیر خوبی در حجم مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای جنوب خلیج فارس و کشورهای عربی دارد.

شیخی با اشاره به اینکه نشانه‌هایی نیز پس از شکل‌گیری این توافق شکل گرفته که تأیید کننده این موضوع است، اضافه می‌کند: به عنوان مثال کشور مصر که مدت‌ها ارتباط خود را با ایران قطع کرده بود، اکنون از توافق ایران و عربستان استقبال کرده است.

کاهش شدیدتر قیمت دلار در راه است

وی با بیان اینکه فعلاً خبری از اینکه بانک مرکزی سعودی مجاز باشد تراکنش‌های دلاری ایران را انجام بدهد نیست، می‌گوید: ارزش دلار بسیار کمتر از مبالغ کنونی است و این قیمت‌ها حاصل حباب روانی است، بنابراین هر اتفاقی همچون توافق ایران و عربستان می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد، البته با توسعه بیشتر و عملی روابط ایران و عربستان شاهد کاهش شدیدتری در نرخ دلار خواهیم بود زیرا به دنبال آن احتمالاً مبادلات پولی نیز امکان پذیر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: عربستان نیز همچون امارات ممکن است به دنبال مبادله با پول خود با ایران باشد بنابراین ممکن است مبادلات ریال عربستان و ریال ایران نیز شکل بگیرد. با توجه به اینکه ایران نیز همچون روسیه و چین یک قدرت بین‌المللی شده است توسعه روابط عربستان با ایران برای این کشور یک امتیاز تلقی می‌شود که وابستگی آن‌ها به آمریکا را کاهش می‌دهد.

شیخی تصریح می‌کند: حتی با توجه به وجود اماکن مقدسه مکه و مدینه در عربستان و سفر میلیون‌ها مسافر در هرسال به آن، مبادله ریال ایران و سعودی منجر به رایج شدن ریال ایران بین کشورهای اسلامی نیز خواهد شد.

گزارش از: فرشته بابایی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 646860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.