آیا شیرین‌کننده‌ها خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آریتریتول یک ترکیب آلی است که به عنوان افزودنی غذا و جایگزین شکر استفاده می‌‎شود؛ این ترکیب در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها نیز یافت می‌‏شود، حتی بدن انسان نیز مقدار کمی از این ماده را تولید می‌کند. آریتریتول به اندازه ۷۰ درصد شکر شیرین است و از طریق تخمیر ذرت به صورت تجاری تولید می‌‏شود. این ترکیب نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است که به میزان زیادی در غذاهای فرآوری شده وجود دارد.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین شیرین‌کننده آریتریتول و خطر بروز بیماری‌های قلبی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۱۵۷ بیمار مبتلا به مشکلات قلبی را مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که سطح آریتریتول خون با خطر حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که وجود آریتریتول در خون افراد نشان می‌دهد که آن‌ها در سه سال آینده در معرض سکته قلبی، سکته مغزی یا مرگ‌ومیر ناشی از آن قرار خواهند گرفت.

محققان مطالعه مشابه دیگری نیز انجام دادند و ۲۱۴۹ فرد آمریکایی و ۸۳۳ فرد اروپایی را مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که آمریکایی‌ها با بیشترین میزان آریتریتول در خون، ۸۰ درصد بیشتر در معرض سکته قلبی یا سکته مغزی قرار داشتند. در حالی که اروپایی‌ها با بیشتری مقدار آریتریتول ۲.۲ برابر بیشتر در معرض این بیماری‌ها قرار داشتند.

به گفته متخصصان، هرچه میزان آریتریتول موجود در خون افزایش پیدا کند، احتمال لخته شدن خون و متعاقباً بروز مشکلات قلبی افزایش پیدا می‌کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

کد خبر 644364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.