استفاده از نظام پیشنهادها برای رفع مشکلات تغییرات اقلیمی دنیا

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور استفاده از نظام پیشنهادها را برای رفع مشکلات تغییرات اقلیمی دنیا خواستار شد و گفت: تغییرات اقلیمی آثار مخرب و منفی را در منابع زیستی ایران و جهان برجا گذاشته است و امروزه از موضوعات مهم دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، رضا انجم‌شعاع در جلسه شورای سیاست‌گذاری «هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها» در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، با بیان اینکه در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر کره زمین ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است، اظهار کرد: بر این اساس میزان بارندگی‌ها هم کاهش یافته و عمده پدیده‌ها، پدیده حدی است. برای مثال اگر در گذشته ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی در طول چهار فصل سال داشتیم، امروزه به یک‌باره در یک روز به میزان یک ماه بارندگی داریم.

وی با اشاره به اینکه پدیده حدی، ناشی از تغییرات اقلیمی باعث بروز سیل و خسارت در کشور شده است، افزود: هم‌اکنون بیش از ۴۰ نوع از این پدیده‌ها ازقبیل خشکسالی، سیل، موج گرما و سرما و زلزله در ایران رخ می‌دهد؛ از این رو حساسیت و پیچیدگی کار در محیط‌زیست بیشتر است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از وجود بیش از ۱۰۲۴ سازمان مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست خبر داد و گفت: کمتر سازمانی تا این حد سازمان مردم‌نهاد با آن‌ها مشارکت و همکاری دارند که برخی نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست ایفا می‌کنند.

انجم‌شعاع درباره حجم و گستردگی کار در این سازمان اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ رودخانه بزرگ، کوچک و متوسط با بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر طول در کشور وجود دارد که جزو شریان‌های حیاتی ایران است که حفاظت از آن بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی است

وی با بیان اینکه براساس قوانین بالادستی کشور ازجمله اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی است، افزود: بنابراین همه درقبال محیط‌زیست تکالیف و وظایفی دارند که باید به‌خوبی انجام شود تا جامعه و مردم سالم باشد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با تاکید بر ضرورت حمایت بیشتر از سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: حدود ۱۹ میلیون هکتار وسعت مناطق ارزشمند چهارگانه کشور است که ذخایر ژنتیک گیاهی غنی دارد. برخی گونه‌های گیاهی نایاب یا کمیاب دنیا در ایران است که این گونه‌ها را باید حفاظت و احیا کرد و توسعه داد.

انجم‌شعاع با اشاره به اینکه تنوع آب‌وهوایی در کشور کم‌نظیر است و حتی مناطقی وجود دارد که گونه‌های سردسیری و گرمسیری نظیر مرکبات و خرما در کنار گردو رویش پیدا می‌کنند که شاید در دنیا چهار تا پنج نمونه این گونه داشته باشیم، افزود: تنوع بیش از ۷۰۰۰ گونه گیاهی و ۱۱ هزار گونه جانوری آبزی در کشور داریم که حفاظت از آن‌ها نقش مهمی در سلامت جامعه دارد که این مهم بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور

وی ادامه داد: در حوزه منابع زیستی نظیر آب، خاک و هوا هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی و خدماتی در کشور فعال‌اند که یا جزو آلاینده‌ها محسوب می‌شوند یا عناصری به هوا وارد می‌کنند یا موجب آلودگی خاک از طریق پسماند و فاضلاب‌ها می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست یک سازمان حاکمیتی، اجتماعی، مردمی، حیاتی و در عین حال بین‌المللی است، گفت: ما در ۱۴ کنوانسیون بین‌المللی عضو هستیم.

انجم‌شعاع با اعتقاد به اینکه نظام پیشنهادها در سازمان حفاظت محیط‌زیست به کارکنان و پرسنل سازمان محدود نمی‌شود و آحاد جامعه را شامل می‌شود، افزود: زیست سالم و دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی حق همه مردم است که در این‌باره نظام پیشنهادها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از نظرات افراد صاحب‌نظر اظهار کرد: بدون شک در این حوزه نظام پیشنهادها و پذیرش پیشنهادها بسیار کاربرد دارد و به کمک این نظام و با هم‌فکری می‌توان از ایده مناسب برای انجام وظایف در حفاظت محیط‌زیست موثرتر استفاده کرد.

تلاش برای ارتقای جایگاه محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به نیازهای متعدد سازمان محیط‌زیست بر تلاش‌های فراوان برای ارتقای جایگاه محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد و افزود: از معضلات اساسی امروز بهره‌گیری از سامانه‌های به‌روز و هوشمندسازی است.

انجم‌شعاع با بیان اینکه امروز نمی‌توان با روش‌های سنتی قدیمی وظایف سنگین را انجام داد، گفت: امروز سازمان محیط‌زیست نیازمند سامانه‌های به‌روز موثر و هوشمند در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و پایش صنایع آلاینده و خدمات است. سازمان باید اتاق فکر مانیتورینگ متشکل از کارشناسان زبده و خبره داشته باشد تا بتواند به‌صورت سه شیفت، هم منابع طبیعی و هم صنایع آلاینده را پایش کند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۵۰ ایستگاه پایش هوا در کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دانش و علم می‌تواند در مشکلات سازمان محیط‌زیست کشور بسیار کارگشا باشد.

فعال شدن سامانه و بانک ایده در قوه قضائیه برای دادگستری استان‌ها

در ادامه، صدیق قیومی از معاونت راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه نظام پیشنهادها یا ایده قوه قضائیه از محصولات پژوهشکده قوه قضاست و اگر این نظام پیشنهادها در قوه قضائیه با تاخیر شروع به کار کرد اما شروع خوبی داشته است، گفت: سامانه و بانک ایده در قوه قضائیه برای همکاران به‌ویژه در دادگستری استان‌ها فعال شده‌ و هر سال جشنواره ایده‌ها در هفته قوه قضائیه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازوکاری برای سامانه ایده‌ها در قوه قضائیه طراحی شده است، اظهار کرد: این سامانه ذیل پژوهشکده قوه قضائیه است. در مرحله نخست ایده‌ها بررسی اولیه می‌شود و طی ۲ تا ۳ مرحله انتخاب نهایی انجام می‌شود و ایده نهایی به‌صورت ویدئوکنفرانس ارزیابی و داوری می‌شود و به ایده برتر جوایزی تعلق می‌گیرد. قوه قضائیه برای همکاری با نظام پیشنهادها اعلام آمادگی کرده است.

۳۰ آبان زمان بازبینی دستورالعمل نظام پیشنهادها در سازمان حفاظت محیط‌زیست

آزاده باوفا، از سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، نیز با بیان اینکه اگرچه این نظام در محیط‌زیست دیر شروع به کار کرده اما با بسترسازی لازم سال آینده از سازمان‌های صاحب سبک و نظر خواهد بود، گفت: سی‌ام آبان‌ماه امسال دستورالعمل نظام پیشنهادها در جلسه شورا مورد بازبینی قرار گرفت و با توجه به توان تخصصی پلتفرم سامانه اولیه آماده و بازبینی شد.

وی با اشاره به اینکه در سازمان محیط‌زیست به تک‌تک پیشنهادها در کمتر از ۱۵ روز رسیدگی می‌شود، افزود: پیشنهادها طبقه‌بندی کمی و کیفی می‌شود. برگزاری جلسات مشترک سازمان جهاد دانشگاهی تهران با سازمان‌ها را خواستاریم.

در حوزه نظام پیشنهادها باید فرهنگ‌سازی لازم انجام شود

حامد مقصود طالقانی از سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با بیان اینکه در حوزه سازمان‌ها خدمات و محصولات مختلفی ارائه می‌شود، پس باید شاخص‌های سنجش متناسب با آن محصولات و خدمات باشد، گفت: در حوزه نظام پیشنهادها باید فرهنگ‌سازی لازم انجام شود. مدیران اجرایی باید به اجرای پیشنهادهای برگزیده اعتقاد راسخ داشته باشند و به‌عنوان فرهنگ سازمانی تلقی شود. همایش‌های بعدی باید محصول‌محور باشند و کانون فکری و بذر پیشنهادها داشته باشیم.

نظام پیشنهادها از روش‌های آسان و ارزان‌قیمت برای کشف ایده‌های ناب

سید مهدی حسینی از سازمان حفاظت محیط‌زیست نظام پیشنهادها را از روش‌های آسان و ارزان‌قیمت برای کشف ایده‌های ناب دانست و اظهار کرد: این فرهنگ باید در دستگاه‌های دولتی و جامعه گسترده و فراگیر شود و از ایده خوب استفاده کرد و در تصمیم‌گیری‌های ملی از مشارکت همگان استفاده شود. البته به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نتایج و بازخورد آن پیشنهاد به پیشنهاددهنده برگردد.

کد خبر 639917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.