۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
بهسازی ۲ محور تاریخی شهر قم

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با بین اینکه دو محور تاریخی شهر با اعتبار ۵۶ میلیارد ریال بهسازی می‌شود، گفت: اصلاح شیب معابر برای پیشگیری از آبگرفتگی از جمله دغدغه‌های بهسازی مسیرهای تاریخی است.

علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کلنگ زنی دو پروژه بهسازی محورهای تاریخی شهر قم اظهار کرد: این دو پروژه در مسیر بازآفرینی شهری و ایجاد محرک توسعه در محلات تاریخی شهر قم پیگیری می‌شود.

وی افزود: هدف ما در تکمیل محور تاریخی فرهنگی شهر قم، استفاده از ظرفیت زائران و گردشگران برای احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر قم است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به کلنگ‌زنی بهسازی مسیر تاریخی امامزاده سلطان محمد شریف، خاطرنشان کرد: این محدوده به طول ۱۲۰ متر و مساحت ۹۰۰ متر مربع در دستور کار قرار گرفته است.

خاکی تصریح کرد: با توجه به اینکه بهسازی مسیر گذر قلعه در سال‌های قبل اتفاق افتاده است، مسیر فرعی دسترسی به امامزاده سلطان محمد شریف می‌تواند دسترسی بلوار پیامبر اعظم (ص) به این امام‌زاده را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه بهسازی محور بازار کهنه در گذشته توسط این سازمان رقم خورده و بازخوردهای خوبی داشته است، ادامه داد: برای تکمیل این کار مسیر میدان کهنه تا مسجد جامع که یک محور تاریخی مذهبی محسوب می‌شود، بهسازی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر تاکید کرد: این مسیر طول ۵۰۰ متری داشته و ۳۶۰۰ متر مربع کف سازی را شامل می‌شود و با توجه به قدمت چند صد ساله مسجد جامع و اهمیت دانه‌های تاریخی قرار گرفته در این محدوده، بهسازی این مسیر موجب جذب گردشگران خواهد شد.

خاکی با اشاره به کلنگ‌زنی این دو پروژه مهم در مرحله چهارم طرح قم در مسیر تحول در سال ۱۴۰۱ همزمان با دهه فجر، تاکید کرد: برای این دو پروژه ۵۶ میلیارد ریال هزینه خواهد شد؛ همچنین در این دو محور بهسازی کف صورت خواهد گرفت و آسیب‌های جدی در جداره‌ها نیز برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش از اجرای این پروژه‌های کف‌سازی، مکاتبات با شرکت‌های زیرساختی برای اصلاح شبکه‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر ادامه داد: در این پروژه‌ها به طور معمول شبکه آب و فاضلاب نوسازی شده و اصلاحات لازم در شبکه گاز نیز صورت می‌گیرد، متأسفانه در این دو پروژه نتوانستیم برق را دفنی کنیم و بهسازی شبکه برق در آینده مدنظر قرار خواهد گرفت.

خاکی گفت: همچنین ایجاد شیرهای آتش‌نشانی در مسیرهای تاریخی که بهسازی می‌شوند، در دستور کار قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اصلاح شیب معابر برای پیشگیری از آب‌گرفتگی از جمله دغدغه‌های بهسازی مسیرهای تاریخی است، افزود: چاه‌های جذبی در این مسیرها حفظ و بهسازی می‌شوند؛ در عین حال هر جا امکان داشته باشیم، شیب معابر را اصلاح خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به اینکه سنگ مصنوعی و موزائیک بتنی از جمله مصالح استفاده شده در این پروژه‌ها است، اظهار کرد: تلاش داریم یکپارچگی بهسازی محورهای فرهنگی تاریخی در انتخاب مصالح درست حفظ شود.

خاکی با بیان اینکه در محور دسترسی امامزاده سلطان محمدشریف چند خانه تاریخی در حال بازسازی توسط ساکنان هستند، خاطرنشان کرد: مسجد فعالی در این محور وجود دارد که ارزش فرهنگی آن را ارتقا بخشیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود کارگاه‌های معرق و ظرفیت خوب تجاری در این محدوده در آینده بهسازی مرکز محله‌ای در آن در دستور کار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر گفت: زمان اجرای طرح بهسازی محله سلطان محمدشریف دو ماهه است، اما بهسازی محور مسجد جامع تا میدان کهنه به دلیل چالش‌های اجرایی و در پیش بودن عید نوروز، دو مرحله‌ای خواهد بود.

کد خبر 639858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.