تاثیر مصرف ویتامین D بر دیابت نوع دوم

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف ویتامین D خطر بروز دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت نوع دوم زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن دیگر به هورمون انسولین که به انتقال قندها از غذا به سلول‌ها کمک می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار بگیرد، پاسخ مناسبی نمی‌دهد. در نتیجه، سطح قند خون به صورت مزمن بالا می‌ماند و در طول زمان به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و منجر به بروز بیماری قلبی، کلیوی، چشمی و دیگر عوارض می‌شود.

پیش دیابت نیز حالتی است که در آن قند خون به صورت غیرطبیعی بالا است، اما هنوز به میزانی نیست که فرد درگیر دیابت نوع دوم شده باشد.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر مصرف ویتامین D بر دیابت نوع دوم، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، چهار هزار بزرگسال مبتلا به پیش‌دیابت را به مدت سه سال تحت نظر داشتند نیمی از افراد شرکت‌کننده در مطالعه ویتامین D مصرف کردند. پس از گذشت سه سال ۲۳ درصد افرادی که مکمل ویتامین D مصرف کرده بودند، درگیر دیابت نوع دوم شدند. درحالی که این میزان برای گروه دیگر که از این ویتامین مصرف نکرده بودند، ۲۵ درصد گزارش شده بود.

به گفته محققان، با وجود اینکه تفاوت ایجاد شده به نظر اندک می‌آید، اما ۳۷۴ میلیون نفر در سراسر جهان به پیش دیابت مبتلا هستند و این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین D قادر است بروز دیابت را در میان ۱۰ میلیون نفر به تاخیر بیندازد. به صورت کلی می‌توان نتیجه گرفت که مصرف ویتامین D خطر بروز دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد، البته لازم است در مورد میزان مصرفی این نوع ویتامین با پزشک مشورت کنید.

نتایج این مطالعه در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

کد خبر 639808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.