فرهنگ‌سازی زیرساخت اصلی محیط زیست است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زیرساخت اصلی حفظ، ارتقا و احیای محیط زیست فرهنگ‌سازی است، گفت: جایزه ملی محیط زیست نیز از ارکان مهم فرهنگسازی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه درباره اقدامات انجام شده برای گسترش جایزه ملی محیط زیست، اظهار کرد: بی‌شک یکی از موثرترین راه‌ها برای تشویق مردم، صنایع و دستگاه‌های دولتی برای تلاش در حوزه محیط زیست و مردمی‌سازی آن، معرفی هرچه بیشتر و بهتر این جایزه است.

وی افزود: اگر صنعت، مردم و سمن‌ها بدانند که به واسطه کاری که از روی علاقه و عشق به وطن برای محیط زیست انجام می‌دهند از آن‌ها تقدیر می‌شود، به طور قطع این امر موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای توجه به حفاظت از محیط زیست می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: زیرساخت اصلی حفظ، ارتقا و احیای محیط زیست فرهنگ‌سازی است که این جایزه یکی از ارکان اساسی این مهم به حساب می‌آید، معتقدیم از آن جایی که در اصل پنجاهم قانون اساسی به صراحت تاکید شده که حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است با برگزاری رویدادهایی مانند جایزه ملی که بخش ناچیزی از اجرای جهاد تبیین است، به اشاعه فرهنگ حفاظت توسط عموم مردم کمک شده و در نتیجه اموری مانند آن گام‌های موثری برای تحقق این اصل مصرح قانون اساسی برداشته می‌شود.

وی درباره دلیل احیای جایزه ملی محیط زیست، گفت: جایزه ملی محیط زیست مطابق با آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست وظیفه قانونی سازمان محیط زیست است، بر اساس آن، سازمان مکلف به اعطای جایزه به اشخاص و موسسه‌هایی شده که به نحوی از آنجا به حفاظت و بهسازی محیط زیست خدماتی ارائه کرده‌اند.

سلاجقه ادامه داد: مقررات اعطای این جایزه نیز در سال ۱۳۷۷ در شورای عالی حفاظت محیط زیست مورد تصویب قرار گرفته است، بنابراین تصمیم به احیای جایزه ملی محیط زیست در مرحله نخست تصمیم به انجام وظایف قانونی سازمان است که در چهار سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر این در دولت سیزدهم اعتقاد ما بر مردمی‌سازی محیط زیست به معنای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست و بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم مشارکت مردمی است، در این راستا یکی از وظایف ما قدرشناسی از زحمات و تلاش‌های محققان، مدیران و فعالان محیط زیست به منظور تشویق و ترغیب اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادهای مدنی به منظور توسعه فعالیت‌های دوستدار محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر این رویداد بر معرفی فرهنگ محیط زیست به جامعه، گفت: اعطای جایزه ملی محیط زیست از دو جنبه در معرفی فرهنگ محیط زیست می‌تواند تاثیرات مثبت و عمیقی برجای بگذارد، نخست آنکه زمانی که فردی در جایگاه حقیقی یا حقوقی فعالیتی از باب علاقه، دغدغه‌مندی و داوطلبانه برای حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهد، می‌داند که جایی وجود دارد که این فعالیت در آن دیده می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرد، این امر باعث گسترش فعالیت‌های داوطلبانه و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست می‌شود.

وی افزود: دومین موردی که می‌توانیم در تاثیرگذاری جایزه ملی محیط زیست بر فرهنگ محیط زیست به آن اشاره کنیم، معرفی فعالیت‌ها و اقدامات برجسته و ارزنده‌ای است که در راستای محورهای هفت‌گانه جایزه ملی انجام گرفته است، این فعالیت‌ها می‌تواند الگویی برای سایر علاقه‌مندان باشد و معرفی آن‌ها باعث اشاعه و تکثیر آن‌ها خواهد شد.

به گزارش ایمنا، جایزه ملی محیط زیست پس از چهار سال وقفه در اسفندماه امسال برگزار می‌شود، ابداعات و اختراعات جهت کنترل و جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط زیست، خلاقیت‌ها و ابتکاراتی که موجب کاهش مؤثر هزینه‌های جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست شده، یا باعث سهولت کاربرد وسایل و امکانات کنترل آلودگی در سطح وسیع می‌شود، ارائه طرح‌های عملی که باعث نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض شده یا یک زیستگاه ارزشمند و در حال نابودی به طور کلی احیا شده باشد و از نابودی جوامع گیاهی و جانوری جلوگیری نکند و مطالعات و تحقیقات علمی ارزشمند و مؤثر در زمینه پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست و یافتن شیوه‌های جدید و مؤثر برای حفظ محیط زیست از جمله محورهای این جایزه است.

کد خبر 637411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.