۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
بهبود سلامت با نسخه شیمی

«سلامت همواره جزو نیازهای ضروری و مهم بشریت به‌شمار می‌رود و بی‌توجهی به آن قطعاً زیان‌آور خواهد بود؛ بنابراین ارتباط علوم با سلامت بسیار اهمیت دارد و شیمی نیز در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مسائلی که هموار مورد توجه بشریت قرار گرفته است برخورداری از سلامتی بوده است؛ درواقع بشر همواره به دنبال این است که با استفاده از روش‌های مختلف سلامتی خود را بهبود بخشد و میزان عمر خود را افزایش دهد.

سلامتی با علوم مختلفی در ارتباط است که یکی از آن‌ها شیمی است؛ درواقع علم شیمی با اکثر مباحث مطرح حوزه سلامت جامعه در ارتباط است که از جمله آن‌ها می‌توان به تامین مواد غذایی سالم، تولید تجهیزات مورد نیاز علم پزشکی و داروسازی اشاره کرد.

امروزه تمام علوم به دنبال روش‌هایی برای بهبود سطح سلامتی جامعه هستند و در این زمینه علم شیمی نقش بسیار ویژه‌ای دارد. برای شناخت بیشتر ارتباط علم شیمی با حوزه سلامت و بررسی اهمیت این دانش در بهبود شرایط با حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

علم شیمی با چه مباحثی در ارتباط است؟

شیمی از جمله علم‌هایی است که برای درک و شناخت آن باید مطالعات بسیاری انجام داد و مباحث آن را به صورت عمقی مورد بررسی قرار داد؛ درواقع اگر بخوایم پیرامون مباحث مختلف علم شیمی ایده‌پردازی کنیم، ابتدا باید اطلاعات خود را پیرامون شاخه‌ها و زمینه‌های کاربری این دانش گسترش دهیم تا در نهایت بتوانیم در حیطه مورد نظر خود با سنجش شرایط جامعه ایده‌های جدیدی ارائه دهیم.

به طور کلی علم شیمی با مباحث و صنایع بسیار زیادی ارتباط دارد، اما شاخه‌ای که در بین تمام علوم مرتبط با شیمی جایگاه ویژه‌ای دارد و با زندگی و حیات بشریت نیز ارتباط تنگاتنگی دارد، سلامت و داروسازی است. علم شیمی تقریباً با تمام مباحث مربوط به سلامتی جامعه از جمله تامین غذای سالم، تولید تجهیزات پزشکی و داروسازی در ارتباط است.

چرا سلامت و داروسازی جزو مهم‌ترین شاخه‌های مرتبط با علم شیمی محسوب می‌شود؟

یکی از مسائلی که باعث شده شاخه داروسازی در بین زیرمجموعه‌های علم شیمی، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد ارتباط تنگاتنگ آن با سلامت و حیات بشریت است؛ درواقع سلامت جامعه یکی از موضوع‌هایی است که همواره مورد توجه علوم مختلف قرار می‌گیرد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

زمانی که پیرامون مباحث مرتبط با سلامت بشر صحبت می‌کنیم به موضوعی اشاره کرده‌ایم که همواره جزو نیازهای ضروری و مهم بشریت به‌شمار می‌رود و بی‌توجهی به آن قطعاً زیان‌آور خواهد بود؛ بنابراین ارتباط علوم با سلامت بسیار اهمیت دارد و شیمی نیز در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد.

علم شیمی در سلامت جامعه چه نقشی دارد؟

اگر مباحث مرتبط با حوزه سلامترا مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که اکثر این مباحث با علم شیمی در ارتباط است. در علم پزشکی و به خصوص حوزه تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های مهم و کاربردی مانند MRI سی‌تی اسکن و سونوگرافی وجود دارد که با علم شیمی در ارتباط است.

علاوه بر این موارد داروهایی که پزشک برای بیمارهای خود تجویز می‌کنند نیز در توسط علم شیمی تولید می‌شود؛ البته این نکته حائز اهمیت است که رشته مهندسی پزشکی به مباحث مربوط به تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی می‌پردازد، اما این دانش نیز با علم شیمی در ارتباط است.

ارتباط شیمی با داروسازی چیست؟

در علم شیمی شاخه‌های بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها شیمی دارویی است؛ این رشته از مقطع کارشناسی ارشد به بعد در بین رشته‌هایی که داوطلبان می‌توانند مورد انتخاب قرار دهند، وجود دارد و جزو رشته‌های مهم و پرطرفدار علم شیمی محسوب می‌شود.

شیمی دارویی مناسب چه کسانی است؟

معمولاً دانشجویان علم شیمی که به مباحث مرتبط با داروسازی از جمله سنتز، رهایش، مهندسی و مدیریت فرآیند دارو علاقه‌مند هستند، می‌توانند در این شاخه ادامه تحصیل دهند؛ این افراد به دلیل اینکه علم شیمی را به طور مطلوبی فراگرفته‌اند قطعاً در حوزه داروسازی و سنتز دارو نیز بسیار موفق خواهند بود.

به طور کلی شاخه داروسازی با دو دانش بسیار مهم و حائز اهمیت شیمی و زیست در ارتباط است و قطعاً افرادی که تمایل دارند در این رشته ادامه تحصیل دهند، باید پایه شیمی قدرتمندی داشته‌باشند، زیرا در داروسازی شیمی نقش ویژه‌ای دارد.

علاوه بر داروسازی، کدام یک از مباحث علم شیمی با سلامت بشر در ارتباط است؟

یکی از مباحثی که در علم شیمی مورد توجه جامعه قرار گرفته حوزه بیومتریال‌ها است و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در تامین سلامت جامعه نقش بسیار مهمی دارند. علاوه بر آن شاخه دیگری که در علم شیمی بسیار با سلامت بشر در ارتباط است، شیمی سبز است. شیمی سبز به تولید موادی اشاره می‌کند که سازگار با محیط‌زیست است و عملاً این شاخه از علم شیمی پیرامون تامین سلامت جامعه فعالیت می‌کند.

سخن آخر...

در حال حاضر تمام علوم به سمت تامین سلامتی و رفع نیازهای بشر هدایت شده است و معمولاً پروژه‌هایی که در علوم مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد بر مبنای سلامت جامعه است. به طور کلی تمام رشته‌های دانشگاهی باید با علم پزشکی در ارتباط باشد و به سلامت جامعه خدمت کند زیرا علم پزشکی تلاش دارد سلامت جامعه را بهبود بخشد و علوم دیگر نیز باید در این راستا فعالیت کنند.

کد خبر 637177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.