تنوع فیلم‌سازان و تولیدات سینمایی در جشنواره فجر ۴۱

تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر گفت: جشنواره فجر امسال مانند سال‌های گذشته پررونق و پرجنب‌وجوش است. اگر بخش سودای سیمرغ را رصد کنید، خروجی متنوعی را می‌بینید و از ژانرها و سطوح مختلف فیلم‌سازی ایران با رویکردهای مختلف می‌توانید فیلم تماشا کنید.

مجید صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برخی فعالیت‌ها از جمله سینما و فیلمسازی در چند ماه اخیر دچار رکود شدند یا در مرحله پیش‌تولید متوقف ماندند یا روند فیلم‌برداری برخی آثار به طول انجامید همچنین بعضی دیگر که به مرحله تولید رسیده بود در مرحله پس از تولید دچار تغییراتی شد.

وی افزود: در مجموع با توجه به همه شرایط و اتفاقات، جشنواره فجر امسال مانند سال‌های گذشته پررونق و پرجنبوجوش است. اگر بخش سودای سیمرغ را رصد کنید، خروجی متنوعی را می‌بینید و از ژانرها و سطوح مختلف فیلم‌سازی ایران با رویکردهای مختلف می‌توانید فیلم تماشا کنید.

حرکت رو به جلوی جشنواره فیلم فجر

تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر کشورمان خاطرنشان کرد: امروز نسل‌های مختلف فیلم‌سازی، از کیومرث پوراحمد گرفته تا فیلم‌سازان نسل جدید در جشنواره حاضر هستند و فعالیت خوبی دارند.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه نوسان‌هایی در تولید و ساخت فیلم‌ها ایجاد شد، اما جشنواره فجر امسال جشنواره‌ای باکیفیت است، تصریح کرد: تماشاگر رویداد فجر عایدی و بهره‌ای می‌برد و فیلم‌های خوب و متنوعی را به تماشا می‌نشیند.

صدیقی ادامه داد: ما سینمایی‌ها به‌واسطه اینکه کارمان فیلم‌سازی است و جشنواره فجر ویترین یک ساله تولید سینمای ایران است، همواره تحلیل یا نقدهایی به این رویداد و جشنواره‌های مشابه داریم. امروز هم برای اینکه بتوانیم به تحلیلی هر چند کلی از تولیدات سینمایی در ایران برسیم باید در جشنواره فیلم فجر حضور بیابیم و به تماشای آثار بنشینیم.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به یک برآورد کلی از تولیدات، دستور و روش جاری کار ما بر اساس تحلیل‌ها و مشاهده‌ها جمع‌بندی می‌شود زیرا باید بدانیم در سینما چه می‌گذرد و اینکه چه می‌گذرد در جشنواره فجر مشخص می‌شود، از این‌رو می‌توانیم برای راهبردهای فعالیت‌های خودمان در سینما، یک پلان کاری طراحی کنیم.

نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر گفت: متأسفانه افت و کاستی یا پیشرفت و اعتلای سینمای ایران در محدوده تعریف خودش تبیین نمی‌شود. رشد و تعالی سینمای ایران یا افت و خیز آن تابعی از یک مجموعه شرایط است. مجموعه‌ای از پارامترها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا در مقطعی از تاریخ، سینمای ایران رشد صعودی داشته باشد، بالعکس این موضوع نیز در شرایطی رخ می‌دهد.

حضور تماشاگر عامل توسعه و رشد تولیدات سینمایی

وی با بیان اینکه اقتصاد در این رابطه و در همه بخش‌ها بسیار تعیین‌کننده است، افزود: حضور تماشاگر در سینما و استقبال از فیلم‌ها، بخش عمده‌ای از شرایط تولید در سینما را رقم می‌زند، بنابراین اگر مخاطب نباشد، لاجرم سینمایی هم برجا نخواهد ماند؛ وقتی فیلم‌ها به هر دلیلی فروش نکنند، ساخت فیلم هم محدود می‌شود.

صدیقی تصریح کرد: وقتی یک فیلم دخل و خرج نداشته باشد، محکوم به ورشکستگی است. اگر تهیه‌کننده در این فرآیند (تولید، ارائه و مواجهه با مخاطب) نتواند سرمایه فیلمش را برگرداند، به‌طور طبیعی به تولید و ساخت فیلم دیگری نخواهد اندیشید و در مجموع دیگر توان فیلم‌سازی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: فیلم‌سازان و مجموعه‌های خصوصی در نوسانات اقتصادی و مالی سال‌های گذشته ورشکست شدند و کارشان را تعطیل کردند یا تغییر شغل دادند. حضور برخی پلتفرم‌ها یا «وی او دی» ها در رشد یافتن یا نیافتن سینما تأثیرگذار بوده است. وقتی فردی با یک کارت حافظه کوچک چندین فیلم را دانلود یا خریداری می‌کند و نیازهای خانواده‌اش را با رقم پایینی تأمین می‌کند، دیگر این فرد و خانواده‌اش، دشواری رفتن به سینما، فیلم دیدن و تأمین هزینه‌ها را بر خود تحمیل نمی‌کنند.

تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر اظهار کرد: هر چقدر حضور افراد و خانواده‌ها در سینما کمتر باشد، فروش سینما هم کاهش می‌یابد. هر چقدر فروش فیلم کمتر باشد، عایدات و فروش سینما هم کمتر می‌شود، بنابراین وقتی درآمدی نباشد، شکست قطعی است؛ نه تنها در سینما بلکه در هر رشته و شغل دیگری اقتصاد تعیین‌کننده است.

وی افزود: خانواده‌ای که اقدام به تهیه فیلم از طریق اینترنت یا به‌صورت مجازی دارد، نه اینکه نخواهد فیلم را ببیند اما هزینه‌ها به او اجازه نمی‌دهد به سینما برود. هزینه رفت و آمد، خرید بلیت سینما و تهیه خوراکی برای یک خانوار چهارنفره و بیشتر به شکلی است که برای یک خانواده متوسط صرفه اقتصادی ندارد. مادامی که اقتصاد نوسان داشته و رشد منفی باشد، سینمای ما نیز همین وضعیت را خواهد داشت.

کد خبر 637082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.