نظر اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان برای بودجه ۱۴۰۲

جمعی از اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان با دعوت رئیس شورای اسلامی شهر، پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی نژاد روز _پنجشنبه ششم بهمن‌ماه_ در جلسه مشورتی «شهراندیشان» که با هدف مشورت با اعضای شورای اسلامی ادوار گذشته درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: ما شهراصفهان را به مثابه بوستانی می‌دانیم که در هر دوره تعدادی باغبان داشته که برای ایجاد سر زندگی و پویایی آن تلاش کرده‌اند.

وی افزود: قطعاً حفظ و حراست از سرزندگی و حیات این بوستان (شهر اصفهان) از وظایف شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری در همه ادوارها بوده است. در همین راستا، این جلسه به منظور بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادت اعضای شورای اسلامی شهر در ادوار گذشته پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۲ این جلسه برگزار شد.

فتح الله معین، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اضافه کردن میزان تورم سالانه و مقایسه با سال‌های گذشته در لایحه بودجه شهرداری سال آینده اصفهان باعث افزایش شفافیت شده است، گفت: بر اساس اطلاعات میزان تحقق بودجه شهرداری اصفهان در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱، ۶۵ درصد بوده و امیدواریم بودجه پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۲ بر همین اساس پیش برود.

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان برخی از ارقام افزایش پیدا کرده بود، در حالی که لازمه‌ی آن تصویب این موارد توسط مجلس و دولت است. البته در برخی از موارد، اعداد و ارقام در لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری با در نظر گرفتن قانون بودجه‌ای که دولت ارائه کرده و باعث افزایش سهم هزینه ساخت‌وساز در سال آینده شده، کمی دور از انتظار است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: قطعاً این امر باعث اختلال در تخصیص بودجه پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۲ می‌شود، باید نسبت به برخی ارقام پیش‌بینی شده در لایحه بودجه واقع‌بینانه. تر نگریسته شود.

وی افزود: در پروژه‌های عمرانی پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پروژه قوی جدا از قطار شهری و رینگ چهارم دیده نمی‌شود، باید نسبت به اجرای پروژه‌های شاخص ترافیکی و حمل و نقلی در سطح شهر توجه و تاکید شود.

علیرضا نصر اصفهانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم نیز در این نشست اظهار کرد: تحقق بودجه ۲۱ هزار میلیاردی شهرداری با توجه به موانع قانونی و درآمدی که تا به امروز استحصال شده و شرایط اقتصادی جامعه، گامی فراتر از واقعیت موجود است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه مدیریت شهری باید در زمینه استفاده از ظرفیت دریافت وام و اوراق مشارکت در هر حالت و هر شرایطی اهتمام ورزد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط ترافیکی و آلودگی هوا در شهر اصفهان بسیار وخیم است، شورای شهر سعی کند همه اعتباری که برای قطار شهری در بودجه ۱۴۰۲ در نظر می‌گیرد به صورت کامل اختصاص دهد تا سرعت پیشرفت آن قابل قبول باشد.

وی افزود: یکی از اقدامات جسورانه‌ای که باید این دوره مدیریت شهری انجام دهد در رابطه با سالن همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است که واگذاری آن به بخش خصوصی باید در اسرع وقت انجام شود.

نصر اصفهانی افزود: کارمندان شهرداری در حال تلاش برای خدمت به مردم هستند و ایجاد انگیزه با امور تشویقی و حقوقی و مزایایی لازمه ادامه راه برای آنها بوده که باید در بودجه این امر تقویت شود، همچنین نسبت به بودجه و اعتبار برای تردد معلولان و توان‌خواهان و مناسب سازی فضاها در شهر اقدام و توجه بیشتری شود.

نصیر ملت، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید تیمی پیرامون بررسی تخلفات ساختمانی و منافعی که حاصل از تراکم مازاد برای پیمانکاران در مناطق ایجاد می‌شوند اختصاص یابد و شهرداری نسبت به این منافع برای خود به منظور درآمدزایی برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: سهم اصلی تأمین منابع شهرداری بر عهده ساخت‌وساز است که اگر دقیق سازی در زمینه قیمت‌ها در مناطق بشود، منابع درآمدی خوبی از این بخش حاصل می‌شود، تعریف پروژه‌های اختصاصی پیرامون یک سری پروژه‌های شاخص مثل رینگ چهارم ترافیکی می‌تواند از دیگر راهکارها برای تحقق بودجه سال آینده باشد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همچنین نگاه ما در مصارف و منابع درآمدی باید اصلاح شود، ما نباید از بحث TODها در زمینه مناطق و محیط‌ها غافل شویم.

وی افزود: از ارزش افزوده ایجاد شده بر اساس تعریف و اجرای پروژه‌ها در مناطق و محلات مثل ایستگاه‌های مترو و خیابان‌های جدید به نفع شهرداری بهره ببرید، پروژه دهکده لجستیک اتفاق ارزشمندی است که منافع متعددی دارد که سهم شهرداری باید در آن اصلی باشد.

ملت خاطرنشان کرد: در اراضی ویژه در سطح شهر ده‌ها برابر بودجه سالانه شهرداری، منافع درآمدی نهفته است که باید احصا و برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی تصریح کرد: امروز هر مقدار وام با هر درصدی که دریافت کنیم با توجه به نرخ تورم در بلند مدت برای شهرداری و مردم سودمند است، مدیریت مهندسی ارزش افزوده حلقه مفقوده در پروژه هاست که باید نسبت به این امر در بودجه سال آینده توجه و تاکید شود، اصلاح بودجه‌ریزی نیز از دیگر نکاتی است که همواره در طول سال‌های گذشته مغفول مانده است.

وحید فولادگر عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مالیات ارزش افزوده در سال ۱۴۰۲، ۲۷۰ درصد رشد کرده که علت آن مشخص نیست، در بحث درآمد شهرداری به نظر می‌رسد باید فعالانه و قرارگاهی عمل کرد و برای ممانعت از اقدامات و مصوبات ارگان‌ها و نهادهای چون سازمان بازرسی، مجلس، دیوان عدالت اداری که باعث ایجاد محدودیت‌هایی در منابع درآمدی شهرداری می‌شود، دیپلماسی فعالانه داشت.

وی اظهار کرد: سرعت کند اجرای پروژه، هزینه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد تأمین اعتبار کافی برای اجرای پروژه وجود نداشته است. لذا درخواست داریم تا تأمین مالی کافی، پروژه اجرا و آغاز نشود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید یک گزارش تحلیلی از پروژه‌های محله محوری در سال ۱۴۰۱ ارائه شود تا بررسی شود موفقیت‌آمیز بوده یا نه؟

مصطفی بهبهانی، عضو سابق شورای شهر اصفهان نیز گفت: شهرداری همت اصلی خود را به موضوع مشارکت‌ها، اختصاص نداده و جای کار بیشتری دارد، معتقدیم که حدود سه الی چهار هزار میلیارد تومان از سرمایه شهرداری در سطح شهر رها شده که اگر تبدیل به منابع و سرمایه شود، می‌تواند حلال مشکلات باشد.

وی تاکید کرد: نباید بنیان منابع درآمدی شهرداری بر روی ساخت و ساز و تراکم سازی گذاشته شود که رویه‌ای غلط است.

نور الله صلواتی، دیگر عضو سابق شورای شهر اصفهان نیز اظهار کرد: قدرت جذب شهرداری در بحث سرمایه‌های مردمی باید بیشتر شود، همچنین استفاده از سوخت سبز در شهر نیز مغفول مانده و علیرغم وجود زیرساخت‌ها و امکانات آن در سطح استان و حتی کارخانه تولید این فرآوری نسبت به آن بی‌توجهی شده که می‌تواند حلال مشکل آلایندگی در اصفهان باشد.

وی تصریح کرد: امروز ترافیک شدید شهر از معضلات عمده است که باید با انجام تدابیر عاجل، راه‌حلی برای آن یافت.

کریم داوودی، عضو سابق شورای شهر اصفهان تاکید کرد: امروز هزینه‌های جاری شهرداری بسیار زیاد است ولی شهرداری باید به فکر منابع درآمدی جدید باشد، راهکارهای درآمد جدید را باید به صورت دقیق و جز به جز بررسی کرد.

وی ادامه داد: در بخش درآمد بهترین پتانسیل زمین‌های موجود در شهر است که با گرفتن وام‌های بالا می‌توان آنها را خرید، باید عرصه مشارکت مردمی و بخش خصوصی شهرداری اصفهان را فعال و یک تحول در ساختار شهرداری ایجاد کرد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مشارکت با ادارات و ارگان‌ها نیز باید اولویت قرار گیرد، شهرداری باید هوشمندانه در بحث درآمد و هزینه اقدام کند، پیشنهاد می‌شود نقاط ضعف رینگ سوم ترافیک شهر احصا و رفع شود.

رسول جهانگیری، دیگر عضو سابق شورای شهر اصفهان نیز اظهار کرد: بزرگترین هنر شورای شهر و شهرداری حفظ شرایط موجود است واقعیت‌ها و انتظار تورمی و مشکلات به صورت شفاف در لایحه بودجه بیان شده که جای تقدیر دارد.

بهروز ارباب شیران عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تاکید کرد: این ایده که در بررسی بودجه از مردم و اقشار مختلف و ادوار مختلف شورا نظر خواهی شده است ایده خوبی است ولی کافی نیست، شاید بهتر است به جای نظر دهی تک تک افراد؛ اقشار و نهادهای مرتبط با بودجه شهرداری نظر بدهند و در این فرآیند مشارکت کنند.

وی با اشاره به توضیح لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: وقتی صحبت از راهبردها می‌کنیم قطعاً تحقق آن زمانی بیشتر از یکسال نیاز است، ولی برای بودجه یک ساله باید خط مش و سیاست‌های اجرایی برنامه تدوین و تعریف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی گفت: همچنین باید اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۲ تدقیق بیان شود، گرچه از یک سری آمارها می‌توان یک سری سیاست‌ها را استنباط کرد؛ ولی اولویت‌ها باید شفاف بیان شوند.

سعید فردانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز نیز اظهار کرد: یک شهرداری باید در سه محور پیرامون بودجه سخن بگوید، اینکه چه شاخص‌هایی دارد، چه پروژه‌ها و اقداماتی باید انجام شود و چه بودجه‌ای لازم است، با توجه به اینکه اصفهان پیشتاز در تدوین برنامه پنج ساله در کشور بوده ولی هنوز نتوانسته است ارتباط منطقی بین برنامه و بودجه برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان سال ۹۳ متوجه شد که نرخ رشد هزینه‌های جاری بسیار زیاد است، قرار بر این شد که نرخ کاهش یابد، گفت: باید بررسی شود که چه میزان در این امر موفق بوده‌ایم.

علیرضا صادقیان، معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان  گفت: پیشنهاد این است که یک اولویت بندی و زمانبندی برای سال آینده مشخص شود و تخصیص باز اختصاص یابد، استفاده از ظرفیت‌های ملی از جمله مباحث مهم مغفول مانده در شهرداری اصفهان است که شهرداری مشهد می‌تواند الگوی خوبی در این زمینه باشد.

وی افزود: چنانچه هر مقدار وام برای امسال دریافت کنیم با توجه به تورم سال آینده برنده نهایی شهروندان اصفهان است، هنوز نگاه شهرداری فاصله جدی از شهر فروشی و عوارض بر پروانه‌های ساختمانی در حد تراکم‌های مازاد نگرفته است.

صادقیان تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دور شدن از منابع درآمد پایدار در سال دیده می‌شود، برای توسعه شهر در سطح در بودجه کمتر از ۹ درصد اختصاص یافته شده، همچنین در برنامه پنج ساله اصفهان بر محور گردشگری تمرکز شده، اما در بودجه مناطق و محلات در این زمینه برنامه‌ای ندیدیم، باید راهکاری مناسب جهت منتفع شدن شهرداری اصفهان از محل گردشگری در نظر گرفته شود.

کد خبر 636792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.