از افشای راز جسد کشف‌شده پیرمرد اصفهانی تا ماجرای حکم قصاص کوری چشم

افشای راز جسد کشف‌شده پیرمرد اصفهانی، قتل هولناک در بازار تهران، دستگیری پرستار خانگی پس از هفت ماه، ماجرای حکم قصاص کوری چشم و افشای راز جسد کشف‌شده را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ میثم گوهری آرانی، فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌آباد، اظهار کرد: غروب روز بیست‌وهشتم مهرماه یکی از واحدهای گشت انتظامی شهرستان نجف‌آباد حین گشت‌زنی، در جاده‌ای نزدیک ورودی این شهرستان، با جسد یک پیرمرد مواجه می‌شود و بلافاصله کارآگاهان پلیس آگاهی را در جریان می‌گذارد.

وی افزود: کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی به همراه تیم بررسی صحنه جرم و تشخیص هویت در محل حضور یافتند و اقدامات علمی و تخصصی خود را آغاز کردند و در ادامه، با مشاهده آثار خفگی بر گلوی این پیرمرد، فرضیه قتل وی به اثبات رسید.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌آباد با بیان اینکه کارآگاهان در کمترین زمان هویت فرد مقتول را به‌دست آورده و خانواده او را در جریان قرار دادند، گفت: در تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد این فرد ۷۷ساله برای شرکت در مراسم ختم یکی از اقوام خود به یکی از استان‌های همجوار رفته و شب قبل با خودروی شخصی به شهر خود عزیمت کرده، اما پس از گذشت ساعت‌ها، همه اعضای خانواده و اقوام از او بی‌اطلاع بودند و گوشی همراهش را پاسخ نمی‌داده است.

وی ادامه داد: تحقیقات کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این جنایت ادامه داشت تا اینکه خودروی شخصی مقتول که در ورودی یکی از شهرهای اطراف این شهرستان رها شده بود، توسط یکی از گشت‌های انتظامی کشف می‌شود.

سرهنگ گوهری آرانی تصریح کرد: کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود از به‌سرقت رفتن کارت عابربانک مقتول آگاه شدند و با بررسی تراکنش آن دریافتند که مبلغ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از حساب وی برداشت شده است.

وی اضافه کرد: سرانجام پس از چندین هفته تلاش شبانه‌روزی و رصدهای هوشمندانه صورت‌گرفته مشخص شد مقتول حین مراجعه به شهر خود در بین راه، دو نفر را به‌عنوان مسافر سوار می‌کند و بررسی‌ها نشان داد که یکی از آن‌ها دارای چهار فقره و نفر بعدی دارای شش فقره سابقه کیفری در زمینه خرید و فروش مواد و سرقت هستند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌آباد اظهار کرد: با به‌دست آمدن این اطلاعات، متهمان به‌عنوان مظنون اصلی تحت تعقیب قرار گرفتند و پس از گذشت سه ماه از وقوع حادثه، مخفیگاه این افراد در یکی از استان‌های غربی کشور شناسایی شد و ماموران پس از هماهنگی با مرجع قضایی آن‌ها را در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی دستگیر و به پلیس آگاهی شهرستان نجف‌آباد منتقل کردند.

وی با بیان اینکه هر دو متهم دارای اعتیاد شدید به مواد مخدر بوده و یکی از آنان نیز جزو معتادان متجاهر و کارتن‌خواب است، خاطرنشان کرد: متهمان که در ابتدا منکر ارتکاب قتل بودند، هنگامی که با مدارک و مستندات مستدل و محکم پلیس مواجه شدند، لب به اعتراف باز کرده و پرده از راز جنایت برداشتند.

سرهنگ گوهری آرانی گفت: یکی از متهمان در اعترافات خود اعلام کرد که چند روزی بود من و امیر حسابی خمار بودیم و پولی برای خرید مواد مصرفی خود نداشتیم. همان روز امیر طرح سرقت از یک راننده مسافرکش را ریخت و ما کنار جاده ایستاده و به خودروهای عبوری دست تکان می‌دادیم تا اینکه پیرمردی با خودروی سمند مقابل ما توقف کرد و ما هم سوار شدیم.

در بین راه، راننده برای خرید توقف کرد و وارد یک مغازه شد. من هم با او به مغازه رفتم و رمز کارت عابربانکش را به‌خاطر سپردم. بعد با هم سوار خودرو شدیم. نزدیکی‌های نجف‌آباد بودیم که امیر با تهدید چاقو راننده را مجبور کرد تا خودرو را متوقف کند. بعد من دستمال یزدی‌ای که داشتم دور گردنش پیچاندم و او را خفه کردم.

کارت عابربانک پیرمرد را برداشته، جنازه را در همان حوالی رها کرده، سوار بر خودرو شده و چند کیلومتر آن طرف‌تر در کنار ورودی یکی از شهرهای اطراف آن را پارک کردیم و با یک سواری خودمان را به شهر خودمان رساندیم. سپس با برداشت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از حساب پیرمرد، مواد مصرفی خودمان را تهیه کردیم.

قتل هولناک در بازار تهران

عقربه‌ها ساعت ۲۳:۰۰ روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه را نشان می‌داد که درگیری پنج مرد جوان سکوت شبانگاهی بازار تهران را درهم شکست و خیلی زود این نزاع به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده شد.

با اعلام این خبر، ماموران کلانتری ۱۱۳ بازار برای پایان دادن به این درگیری پای در محل حادثه گذاشتند و اقدامات اولیه را آغاز کردند، اما افراد حاضر در این نزاع، قبل از رسیدن تیم پلیسی از مهلکه گریختند. ماموران کلانتری هنگامی که به نزدیکی صحنه جرم رسیدند، جسد خون‌آلود مرد جوانی را مشاهده کردند.

بدین ترتیب تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با دستور بازپرس کشیک قتل راهی صحنه وقوع قتل شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند. تیم جنایی به محض حضور در محل حادثه با جسد مرد جوانی مواجه شدند که هدف ۱۱ ضربه چاقو قرار گرفته بود.

تحقیقات ابتدایی کارآگاهان حکایت از آن داشت که دو مرد موتورسوار با سه مرد اهل کشور افغانستان با انگیزه نامشخص درگیر شده و یک نفر در جریان این نزاع با ضربه‌های مهلک چاقو به‌قتل رسیده است و عاملان این جنایت پس از ارتکاب متواری شدند.

کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پس از دریافت این سرنخ مهم، اقدامات اطلاعاتی را کلید زدند و دوربین‌های مداربسته صحنه جنایت را برای شناسایی عاملان این قتل هدف بازبینی قرار دادند. با دستور بازپرس کشیک قتل، جسد مقتول برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات کارآگاهان اداره دهم پلیس درباره دستگیری عاملان این جنایت ادامه دارد.

دستگیری پرستار خانگی پس از ۷ ماه

سردار غلامرضا جعفری، فرمانده انتظامی استان هرمزگان، اظهار کرد: در پی مراجعه و شکایت یکی از شهروندان مبنی بر سرقت مقادیری طلا و جواهرات و وجه نقد از یک خانم سالخورده در پوشش پرستار خانگی در شهرستان میناب، پیگیری موضوع به‌صورت ویژه در دستورکار کارآگاهان پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات صورت‌گرفته توسط کارآگاهان مشخص شد که یک زن تحت عنوان پرستار خانگی پس از سرقت مقادیری طلا به استان فارس متواری شده و پس از هفت ماه به شهرستان میناب بازگشته است. وی با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات پلیسی دستگیر شد.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان تصریح کرد: سارق دستگیرشده پس از مواجه شدن با دلایل و مستندات موجود به ناچار لب به اعتراف گشود و معترف شد با زیر نظر گرفتن افراد سالخورده برای پرستاری و نگهداری از آن‌ها از طریق اعلامیه مشغول به کار می‌شده و پس از جلب اعتماد آن‌ها اقدام به سرقت می‌کرده است.

وی تصریح کرد: متهم دستگیرشده در این سرقت نیز پس از چند روز پرستاری در منزل یک زن سالخورده ۹۱ساله در فرصت مناسب با خوراندن داروی بیهوشی و خواب‌آور به وی، ۳۰۰ میلیون ریال وجه نقد و مقادیری طلاها و جواهرات قدیمی از داخل گاو صندوق منزل سرقت کرده و به استان فارس متواری شده است.

سردار جعفری ارزش مالی طلاهای سرقت‌شده توسط این متهم را بیش از هفت میلیارد ریال برآورد و خاطرنشان کرد: سارق دستگیرشده طلاهای مسروقه را به مبلغ یک میلیارد ریال به یک مال‌خر طلافروشی در میناب فروخته که با تلاش ماموران فرد مال‌خر نیز شناسایی و دستگیر و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی معرفی شد.

ماجرای حکم قصاص کوری چشم

رسیدگی به این پرونده از دی‌ماه سال ۹۸ به‌دنبال درگیری خونین در یکی از بوستان‌های پاکدشت آغاز شد. ماموران به محل اعزام و متوجه شدند درگیری میان سه نفر رخ داده و در این میان، مرد جوانی به نام کریم با چاقو، ضربه‌ای به چشم اکبر زده و از محل گریخته است.

وی بعد از ترخیص از بیمارستان به پزشکی قانونی معرفی شد و کارشناسان در گزارشی اعلام کردند بینایی چشم راست وی به خاطر شدت ضربه و پارگی به درجه کم نوری در حد صفر رسیده و قابل درمان نیست.

وی در تشریح شکایتش گفت: آن روز وارد پارک شدم که دیدم دوستم سعید با کریم درگیر شده است. من قصد میانجی‌گری داشتم که وارد دعوا شدم، اما یکباره کریم با چاقو چند ضربه به صورتم زد که یکی از ضربه‌ها با چشمم برخورد کرد و دیگری به پیشانی‌ام خورد. دیگر چشمانم جایی را ندید و بیهوش شدم. من در بیمارستان به هوش آمدم و متوجه شدم چشم راستم را از دست داده‌ام.

با اطلاعاتی که این مرد از ضارب داده بود، ماموران به ردیابی کریم پرداختند، اما ردی از وی به‌دست نیاوردند. شواهد نشان می‌داد این مرد بعد از درگیری خونین به مکان نامعلومی گریخته است. در حالی که با گذشت سه سال از این ماجرا، ردی از متهم به دست نیامده بود، برای کریم به اتهام ایراد صدمه و جرح عمدی با سلاح سرد منتهی به نقص عضو، کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه، اکبر در جایگاه شاکی ایستاد و برای کریم قصاص چشم خواست. وی گفت: من اصلا متهم را نمی‌شناسم. وقتی وارد پارک شدم فهمیدم دوستم با کریم درگیر شده است. من جلو رفتم تا مانع درگیری شوم، اما کریم با چاقویی که در دستش بود چند ضربه به صورتم زد و زندگی‌ام سیاه شد. من حاضر به گذشت نیستم و تقاضای قصاص چشم را دارم.

قاضی گفت: اگر پزشکی قانونی اعلام کند امکان قصاص چشم وجود ندارد، حاضر به دریافت دیه هستی؟ شاکی پاسخ داد: من قصاص می‌خواهم، اما اگر پزشکی قانونی اعلام کند قصاص ممکن نیست، دیه می‌خواهم.

با اظهارات شاکی، قضات دادگاه وی را به پزشکی قانونی معرفی کردند تا امکان اجرای قصاص بررسی شود. در حالی که کارشناسان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرده بودند به دلیل امکان سرایت به سایر اعضا و امکان رعایت نشدن تساوی، شرایط قصاص چشم ممکن نیست، قضات دادگاه وارد شور شدند و با توجه به گزارش پزشکی قانونی و مدارک موجود در پرونده، کریم را به صورت غیابی به جرم جرح عمدی با سلاح سرد منتهی به نقص عضو به دو سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان و پرداخت نصف دیه کامل، بابت نابینایی چشم راست و پرداخت دوصدم دیه کامل به خاطر جراحت پیشانی محکوم کردند.

افشای راز جسد کشف‌شده

سرهنگ افشین یاری، فرمانده انتظامی شهرستان اسدآباد، اظهار کرد: به‌دنبال پیدا شدن جسد مردی مجهول‌الهویه حوالی یکی از روستاهای تابعه در ماه گذشته، عوامل پلیس آگاهی به اتفاق دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسدآباد در محل حاضر شدند و رسیدگی به موضوع در دستورکار پلیس قرار گرفت.

وی با اشاره به انجام اقدامات قانونی و اطلاعاتی لازم در محل افزود: بلافاصله دو نفر از مظنونان محل دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شدند. با توجه به انجام بازجویی فنی و پلیسی از آن‌ها، درنهایت هویت مقتول مشخص و با شناسایی دو نفر از عاملان اصلی، اقدامات ضربتی پلیس آگاهی برای دستگیری آن‌ها آغاز شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اسدآباد با اشاره به شناسایی محل مخفیگاه متهمان در سایه اقدامات فنی خاطرنشان کرد: پس از اخذ نیابت قضایی، روز گذشته در شهرستان ملارد کرج دستگیر و به اسدآباد منتقل شدند. با توجه به نسبت خویشاوندی مقتول با قاتلان، انگیزه قتل اختلافات مالی و خانوادگی اعلام شده است و تحقیقات پلیس تا روشن شدن کامل موضوع ادامه دارد.

کد خبر 636328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.