سهم ۴۶ درصدی خودروهای شخصی در سفرهای درون‌شهری قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ۴۶ درصد سفرهای درون‌شهری این کلان‌شهر با خودروهای شخصی انجام می‌شود، گفت: تعداد خودروهای شخصی در قم نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده است.

سیدمحمدحسین دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل شهر قم و تبیین شاخص‌های آماری در ۱۵ سال گذشته این شهر اظهار کرد: در این مدت بر اساس آمارگیری، استفاده از خودروی شخصی در قم بسیار زیاد شده است و در حال حاضر از تردد ۶۰ هزار وسیله نقلیه در ۱۵ سال قبل، به تردد بیش از ۲۰۰ هزار خودروی شخصی در سطح خیابان‌های شهر رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در این زمینه مهم بوده و در سال‌های گذشته این تقاضا با افزایش جمعیت، رقمی فزاینده داشته است، افزود: تعداد خودروهای شخصی سه برابر شده، در صورتی‌که جمعیت شهر ۳۰ درصد افزایش داشته است که زیرساخت‌ها و معابر متناسب با این جمعیت، توسعه نیافته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: میزان استفاده از خودروهای شخصی بر اساس آمار روزانه دو میلیون سفر در قم است که منظور از سفر جابه‌جایی در سطح شهر از محل سکونت به محل‌های مختلف توسط شهروندان بوده است و سفر درون‌شهری به‌شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه از این دو میلیون سفر در شهر، ۴۶ درصد با خودروی شخصی انجام می‌شود، تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته این رقم نزدیک به ۱۸ درصد بوده است و سهم دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل در گذشته بیشتر بوده و امروز سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر قم کمتر از ۱۰ درصد است.

دهناد ادامه داد: در شهرهای توسعه یافته جهان هدف‌گذاری از سال‌های گذشته این بوده است که ۵۰ درصد از جابه‌جایی‌های درون‌شهری با حمل‌ونقل عمومی انجام شود؛ ممکن است شهروندان مالکیت خودروی شخصی داشته باشند، اما میزان استفاده از خودروی شخصی در سفر روزانه بسیار کمتر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی نیازهای قم نیست، خاطرنشان کرد: راهکار رفع مشکلات ترافیکی شهرهایی همچون قم که تراکم جمعیتی بالایی دارند، توسعه حمل‌ونقل عمومی است و باید این‌گونه هدف‌گذاری شود که از هر ۱۰ نفری که از منزل خارج می‌شوند، پنج نفر از خودروی حمل‌ونقل استفاده کنند.

توسعه حمل‌ونقل عمومی سیاست شورای ششم قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: لازمه این امر وجود یک سیستم حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر است که بر اساس سرانه‌های جمعیتی، شهر قم به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و با توجه به مطالعات و طرح‌هایی که برای آینده شهر قم انجام شده است، چنین نیازی پیش‌بینی می‌شود.

وی یکی از سیاست‌های مهم دوره ششم شورای اسلامی شهر را توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست و افزود: پیش‌تر حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تردد می‌کردند که امسال ۱۲۵ میلیارد تومان بودجه از محل اوراقی که بخشی از آن کمک‌های دولتی بوده است در نظر گرفته شد تا تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم افزود: امسال ۹۹ دستگاه اتوبوس در قم پیش‌بینی شده است که در چند مرحله خریداری و به ناوگان افزوده می‌شود، اگر به نقطه‌ای برسیم که هر شهروندی که از منزل خارج می‌شود حداکثر ۴۰۰ متر پیاده برود و ۱۰ دقیقه در ایستگاه منتظر اتوبوس باشد و بتواند سفر را انجام دهد، می‌توان گفت شبکه حمل‌ونقل عمومی مناسب و کارآمدی داریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر تعداد اتوبوس‌های شهر قم به ۱۸۰ دستگاه برسد باز هم فاصله زیادی تا استانداردها داریم، تصریح کرد: از روز نخست در شورای اسلامی شهر و در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، سندی تهیه شد که هشت محور و بند داشت و محور نخست آن توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

دهناد خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌ها، توسعه کمی ناوگان است، یعنی باید تعداد آن را افزایش دهیم؛ به عنوان مثال ۹۹ دستگاه اتوبوس برای امسال پیش‌بینی شده است که با توجه به قول و مساعدت دولت و وزارت کشور تا قبل از نیمه شعبان ۵۰ دستگاه دیگر افزایش می‌یابد و امسال ناوگان دوبرابر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر توسعه کمی نیاز به بهبود کیفی نیز داریم، افزود: شبکه‌ای باید تشکیل شود که مردم به آن اعتماد کنند و مطمئن باشند در زمان مشخص اتوبوس می‌رسد و سفر به‌خوبی انجام می‌شود؛ این موضوع بهبود کیفی است، یعنی یک شبکه قابل اعتماد و منظم برای مردم، متناسب با تقاضای آن‌ها در ساعات مختلف تنظیم شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مورد توجه قرار داد و گفت: عمر ناوگان اتوبوس قابل قبول است اما وضعیت تاکسی‌ها مناسب نیست، به طوری که از شش هزار تاکسی در سطح شهر بیش از ۶۰ درصد فرسوده است و عمر بالای ۱۰ تا ۱۲ سال دارد که همین موضوع باعث بی‌رغبتی شهروندان در استفاده از تاکسی‌های شهر می‌شود.

کد خبر 635848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.