۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
حکایت دست‌خط‌ها

هر دست‌خط حکایتی دارد و رازهای نهفته و درونی هر فرد را به تحریر می‌کشد. دست‌خط بنابر اختیار و سلیقه‌ای که هر فرد در ترسیم پاره‌خط‌ها و نشانه‌ها دارد، شکل می‌گیرد، به‌طوری که هر نشانه یا کلمه ماهیت اصلی خود را از دست ندهد و مشکلی در خواندن به وجود نیاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از قدیم و ندیم پشت هر خط‌نوشتنی ماجرایی نهفته بوده و تا ابد هم خواهد بود؛ یکی برای دلش می‌نویسد و دیگری دستوری را بر کاغذ مشی می‌کند. در پسِ این نوشتن‌ها هر کس درست مثل اثر انگشت دست‌خطی دارد که تحلیل و بررسی آن، موارد جالبی از ویژگی‌های هر فرد را نشان می‌دهد و در واقع هر فرد با نوشتن، شخصیت خود را بی آنکه بداند، بر کاغذی ترسیم می‌کند و این دست‌خط تا حدی از هیاهوی درونی هر فرد پرده برمی‌دارد.

دست‌نوشته نوشتنی است که با دست توسط وسیله نوشتاری مانند قلم یا خودکار انجام می‌شود. از آن‌جا که دست‌خط هر فرد متفاوت است، می‌توان از آن برای اطمینان حاصل کردن از هویت نویسنده سند استفاده کرد.

روز جهانی دست‌خط در سال ۱۹۷۷ میلادی ثبت شد؛ همان زمان که کارشناسان خط دریافتند هنر دست‌خط به‌عنوان یک مهارت، در حال از بین رفتن است. از این رو انجمن بین‌المللی نوشت‌افزار تصمیم گرفت برای جلوگیری از کمرنگ شدن استفاده از دست‌خط و دست‌نوشته اقدام ویژه‌ای انجام دهد. در این راستا، ۲۳ ژانویه به نام روز جهانی دست‌خط به ثبت رسید. این در حالی است که با پیشرفت تکنولوژی، استفاده مردم از دست‌خط و دست‌نوشته در نقاط مختلف دنیا کاهش یافته، اما این مهارت همچنان از سوی تعداد زیادی از مردم جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت دست‌خط و دست‌نوشته آن‌جا مشخص می‌شود که از روی آن می‌توان شخصیت افراد را تحلیل کرد و به موارد جالبی از نیمه پنهان و درون افراد دست یافت.

دست‌خط افراد از ویژگی‌های انفرادی آن‌ها حکایت دارد

محمود محجوب، کارشناس خط‌شناسی و گرافولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تعریف دست‌خط، اظهار می‌کند: نحوه ترسیم حروف، کلمات و جملات خط نوشتاری را در هر زبان که شخص نویسنده به آن شکل خاصی می‌دهد، دست‌خط می‌گویند.

وی با بیان اینکه دست‌خط ترسیم نشانه‌های خط است، ادامه می‌دهد: دست‌خط نشانه‌های خطی بر اساس اختیار و سلیقه‌ای است که هر فرد در ترسیم پاره‌خط‌های نشانه‌ها دارد، به‌طوری که هر نشانه یا کلمه ماهیت اصلی خود را از دست ندهد و مشکلی در خواندن به‌وجود نیاید.

این گرافولوژیست تصریح می‌کند: دست‌خط افراد از ویژگی‌های انفرادی آن‌ها حکایت دارد و خط ملل بازتابی از شخصیت و روحیه گروهی آن‌ها است.

وی با بیان اینکه خط نستعلیق برگزیده ایرانیان است، اضافه می‌کند: به نظر دکتر اسلامی ندوشن، خط نستعلیق ویژگی‌های ایرانی را بیان می‌کند؛ خط منحنی، یعنی نرم و گردان که حالتی زنده دارد و پیچ‌وخم‌های آن نشئت‌گرفته از اجزای آدمی و انحناها و خم‌های حروف آن پر از غنج و ناز بوده و یادآور چشم و ابرو و گیسوی یار است. همچنین پیام خط فارسی نرمی و اعتدال است و ارتباط رازگونه‌ای که با اجزای بدن دارد، آن را با سرنوشت آدمی پیوند داده است.

محجوب با اشاره به اینکه میزان تحصیلات فرد می‌تواند عاملی تأثیرگذار روی دست‌خط باشد، خاطرنشان می‌کند: افراد تحصیل‌کرده می‌توانند دست‌خطی روان‌تر و امکان زیبانویسی بالاتری داشته باشند، لذا بنا به دلایلی، تحصیلات امکان زیبانویسی و ارتقای مؤلفه‌های شخصیت را موجب می‌شود.

وی می‌گوید: تکرار و تمرین در هر کاری باعث ایجاد مهارت در آن کار می‌شود و مهارت نیز اثر را بهتر و زیباتر می‌کند.

آنچه فرد در روابط اجتماعی می‌آموزد، در دست‌خط وی نمایان می‌شود

این گرافولوژیست با بیان اینکه افزایش مطالعه در بهبود ذهنیت فرد تأثیر بسزایی دارد، می‌افزاید: فردی که دانش بیشتر و ذهن پخته‌تری دارد، به ترکیبات زیباتری علاقه‌مند است و روابطی که در راه تحصیل علم به‌وجود می‌آید، باعث می‌شود روابط اجتماعی فرد تحت تأثیر قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: یک متن مانند یک اجتماع از تعدادی واژه، جمله و پاراگراف تشکیل می‌شود. از این رو، آنچه فرد در روابط اجتماعی آموخته است، در دست‌خط او نمایان خواهد شد.

محجوب با اشاره به اینکه می‌توان افراد را از نظر تحصیلات به دسته‌بندی‌های بی‌سواد، کم‌سواد، معمولی و تحصیل‌کرده تقسیم‌بندی کرد، تصریح می‌کند: بی‌سواد فردی است که شاید تنها نام خود را بتوانند بنویسند و آزمون خط‌شناسی در خصوص این افراد اجرایی نخواهد شد، چراکه شرط داشتن مهارت را در انجام عمل نوشتن ندارند.

وی با اشاره به افراد کم‌سواد، می‌گوید: آن‌ها افرادی هستند که در حد مقطع ابتدایی یا راهنمایی سواد دانشگاهی دارند و به‌طور معمول به اقدامات فنی مشغول هستند. دست‌خط این افراد بیشتر شبیه کودکان یا نوجوانان بزرگ‌شده است و تست خط‌شناسی در خصوص این افراد اطلاعات کافی و دقیق نمی‌دهد.

این گرافولوژیست با اشاره به افراد معمولی، خاطرنشان می‌کند: این افراد افرادی هستند که مقطع دانش‌آموزی را تکمیل کرده‌اند و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را یافته‌اند. دست‌خط این افراد از سرعت، فشار و منحنی‌های معمولی برخوردار است و ترکیبات رایج دارند.

وی ادامه می‌دهد: منظور از افراد تحصیل‌کرده افرادی هستند که به‌طور شخصی یا دانشگاهی در حال تحصیل علم بوده و به‌طور دائم در حال به‌روزرسانی ذهن خود هستند، دست‌خط این افراد دارای فشار و منحنی‌های زیبا، معقول و منحصر به خودشان است.

تأثیر جنسیت فرد در خط‌شناسی و امضای وی

محجوب با بیان اینکه جنسیت فرد در خط‌شناسی و امضا تأثیرگذار است، می‌گوید: زنان به ظرافت و تزئین کردن دست‌خط خود علاقه دارند و مردان به کلی‌نویسی تمایل دارند و توجه آن‌ها به جزئیات پاره‌خط‌ها کمتر است. زن یا مرد بودن نویسنده در چگونگی ترسیم پاره‌خط‌های کلمات، جملات و پاراگراف‌ها تأثیر دارد. بنابراین برای بالا رفتن دقت خط‌شناسی، باید جنسیت نویسنده مدنظر قرار گیرد.

وی می‌افزاید: شغل فرد تأثیر بسیار زیادی در چگونگی ترسیم پاره‌خط‌های کلمات، جملات و امضایش دارد. برای مثال، اگر فردی در شغل خود با قلم و کاغذ سروکاری نداشته باشد یا هیچ تمرین و تکراری در نوشتن نداشته باشد، نه‌تنها پیشرفتی در این زمینه نمی‌کند، بلکه کم‌کم مهارت دست خود را نیز از دست می‌دهد.

این گرافولوژیست اضافه می‌کند: فردی که مدام در حین کار باید عمل ترسیم پاره‌خط‌های کلمات و امضا را انجام دهد، واضح است که دست‌خط و امضای وی شبیه دست‌خط و امضاهایی می‌شود که پاره‌خط‌های سریع، ساده و خرده شده دارند.

قدرت انگشتان فرد در تجزیه و تحلیل خط‌شناسی تأثیرگذار است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استعداد در زیبانویسی یا خوشنویسی می‌تواند عاملی مخرب برای خط‌شناسی باشد؟، می‌افزاید: اگر فردی استعداد زیبانویسی بالایی داشته و در حرکات دست و تزئین پاره‌خط‌ها استعداد و تبحر داشته باشد، ممکن است بتواند خط‌شناس را به اشتباه بیندازد. استعداد زیبانویسی در محدوده معقولی برای خط‌شناسی مفید است، اما استعداد زیاد یا استعداد کم در زیبانویسی عامل بسیار مخربی در تجزیه و تحلیل دست‌خط و امضا است.

محجوب اظهار می‌کند: قدرت انگشتان و مقدار فشاری که فرد می‌تواند به قلم وارد کند، در تجزیه و تحلیل خط‌شناسی تأثیر دارد. برای مثال یک فرد بیمار که ضعف بدنی دارد، به‌ناچار فشار کمتری بر قلم وارد می‌کند؛ یا یک فرد کهنسال که ماهیچه‌های دستش توان و طراوت جوانی را ندارد، علائمی را در دست‌خط ایجاد می‌کند که اگر خط‌شناس آن را مدنظر قرار ندهد، نتیجه‌گیری او دچار خطا می‌شود.

وی با بیان اینکه سن یک فرد در دست‌خط او تأثیر مهمی دارد، تصریح می‌کند: گذر زمان بسیاری موارد از جمله دست‌خط و امضا را عوض می‌کند. انسان در گذر زمان عادت‌هایی را به‌دست می‌آورد و عادت‌هایی را از دست می‌دهد، صاحب افکاری می‌شود و افکاری را از دست می‌دهد؛ انسان در گذر زمان تغییر می‌کند، پخته، خوشحال و غمگین می‌شود، همچنین با پیر شدن، دست‌خط فرد نیز تغییر می‌کند.

این گرافولوژیست می‌گوید: دست‌خط کودک ابتدایی با دست‌خط نوجوان و فرد میانسال تفاوت دارد. گذر زمان همراه با تداوم عمل نوشتن (تمرین در ترسیم پاره‌خط‌ها) باعث شده است که دست‌خط در هر برهه از زمان تغییراتی داشته باشد که در روند خط‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه می‌کند: چپ‌دست و یا راست‌دست بودن در بررسی دست‌خط و روانشناسی آن مؤثر است. نوشتن خط در زبان فارسی از راست به چپ است و اگر قلم را در دست راست بگیریم و مچ دست ثابت باشد، محدوده نوشتن یک خط منحنی از سمت بالا به پایین است و اگر این کار برعکس و با دست چپ انجام شود، محدوده نوشتن بدون حرکت مچ دست کوچک‌تر و از پایین به بالا است. این موارد در شناخت بحث حالت‌های دست‌خط و پارامترها تأثیرگذار خواهد بود.

محجوب با بیان اینکه با نوشتن، بیشتر خلقیات درونی افراد به‌اصطلاح بیرون ریخته می‌شود، تصریح می‌کند: نوع دست‌خط، اجتماعی بودن و خصوصیات روحی را نشان می‌دهد و به‌طور کلی دست‌خط‌هایی که ریزتر است، اگر مرتب و پاکیزه نوشته شده باشد، مربوط به افرادی با دقت بیشتر خواهد بود. البته این بسته به این است که فشار واردشده به قلم چقدر باشد، نوشتن نقاط و فاصله سطوح چگونه باشد، و حتی ممکن است در دست‌خط ریز با توجه به بررسی پارامترهای خاص، مشخص شود که فرد تا حدودی خساست نیز دارد. دست‌خط افرادی که درشت‌تر می‌نویسند، دست‌ودلبازی و برونگرایی فرد را نشان می‌دهد. البته باید تمام پارامترها در نحوه تحریر و نوشتن برای نظر دادن مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 635788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.