خبری از  لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری کرج نیست!

بودجه ۱۴۰۲ شهرداری کرج هنوز به شورای اسلامی این کلان‌شهر ارسال نشده است و این موضوع در حال حاضر مدیریت شهری کرج را به چالش کشیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا تلاش می‌کنند تا نظام بودجه‌ریزی خود را در یک فرایند بهبود یا تغییر به یک نظام عملکردمحور یا عملیاتی که در آن ارتباط بین اعتبارات بودجه‌ای و عملکرد دستگاه‌های اجرایی شفاف باشد، نزدیکتر سازند و از این طریق پشتوانه اطلاعاتی معتبر و قابل اطمینانی برای تصمیمات بودجه‌ای فراهم آورند.

شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی مانند دولت تمام فعالیت‌های مالی خود، از جمله کسب درآمد و پرداخت هزینه‌ها که به منظور اجرای برنامه‌ها ووظایف متعدد خود صورت می‌گیرد را در چهارچوب قانون بودجه انجام می‌دهند، بنابراین روش بودجه‌ریزی نقش بسیار مهم و حیاتی در تحقق اهداف شهرداری‌ها ایفا می‌کند.

بر اساس ماده ۲۳ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مصوب تیرماه ۱۳۴۶، بودجه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن تمام خدمات و فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه آن‌ها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب در انجمن شهر (شورای اسلامی شهر) قابل اجرا است.

بودجه مصوب سالانه شهرداری سندی برای تخصیص منابع محدود به مطالبات نامحدود است که در بین کلان‌شهرهای کشور، مجموع بودجه ۱۴۰۱ شهرداری کرج ۳۹ درصد هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد اعتبارات عمرانی را شامل می‌شد که تفسیر آن را می‌توان بدین شرح برشمرد؛ منطقه یک ۳۵ میلیارد تومان، منطقه دو ۲۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان، منطقه سه ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، منطقه چهار ۵۵ میلیارد تومان، منطقه پنج ۲۸ میلیارد تومان، منطقه شش ۳۴ میلیارد تومان، منطقه هفت ۴۰ میلیارد تومان، منطقه هشت ۲۵ میلیارد تومان، منطقه ۹ حدود ۲۲ میلیارد تومان و منطقه ۱۰ شهرداری کرج ۳۳ میلیارد تومان از مجموع این بودجه را برای فعالیت‌های جاری و عمرانی به خود دریافت کردند.

به عنوان مثال شهرداری در دوره مدیریت شهری ششم در حوزه هنر و فرهنگ دغدغه‌منداست، از این رو خبر از احداث دو پلاتو در شهر کرج، با تأمین بودجه دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی داد؛ شرح و تفسیر خرج و مخارج شهرداری کرج در سالی که کم کم به آخرین روزهای آن نزدیک می‌شویم، نیازمند صرف زمان و حوصله بسیار است که در متن این گزارش نمی‌گنجد اما در ادامه سعی داریم به رویکرد مجموعه شورای اسلامی شهر در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ بپردازیم و اما و اگرهایی که برای رسیدن به آن بیش از هر چیزی نیازمند صبر است.

شهرداری منویات اعضای شورای اسلامی شهر را در نظر بگیرد

علی قاسم‌پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری این کلان‌شهر می‌گوید: قرار است لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری با رویکرد اجتماعی، فرهنگی و عمرانی تنظیم شود.

وی با بیان اینکه شهرداری کرج تا پایان دی‌ماه سال جاری باید لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به شورای اسلامی شهر ارسال می‌کرد، می‌افزاید: بنا بر قانون، شهرداری کرج باید تا روز پایانی دی‌ماه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را که برنامه اجرایی مدیریت شهری برای سال آینده است، به شورای اسلامی شهر کرج تقدیم می‌کرد اما هنوز این اقدام انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه شورای اسلامی شهر موظف است تا اوایل اسفندماه، بودجه را برای تأیید نهایی به کمیته انطباق فرمانداری کرج ارسال کند، ادامه می‌دهد: فرصت‌ها به سرعت در حال گذر است و ما باید از لحظه لحظه آن‌ها نهایت بهره را ببریم و حواشی و مسائلی از این قبیل، نباید ما را از هدف اصلی که خدمت‌رسانی به مردم است، دور کند.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود شهرداری کرج برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بودجه سال آینده انجام داده باشد و به سرعت آنها را به پایان برساند، تصریح می‌کند: شورای اسلامی شهر کرج در دوره ششم، بنابر صحبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های قبلی که از تریبون رسمی اعلام شد، در فضای حمایت، هدایت و نظارت بر عملکرد مجموعه مدیریت شهری و شهردار کرج گام برداشته است و همین روند را نیز ادامه خواهد داد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج تاکید می‌کند: مسائل و موضوعات را به صورت مشورتی و تعاملی پیش خواهیم برد، مگر آنکه در موضوعی، تخلف از قانون صورت گیرد که در چنین شرایطی، شورای اسلامی شهر از باب نظارتی ورود خواهد کرد، لذا امیدواریم با تمرکز بر بودجه عملیاتی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پویایی بیشتر مجموعه بزرگ شهرداری با رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و عمرانی رقم بخورد.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر ما دیگر شهرداری را تنها یک نهاد خدمات‌رسان نمی‌بینیم، بلکه این مجموعه را یک نهاد اجتماعی قوی و مرتبط با زندگی و آرامش و آسایش مردم می‌دانیم و به سهم خودم تلاش می‌کنیم در راستای ارتقای عملکرد این مجموعه به‌کار خواهیم گرفت تا نتایج آن‌ها در سطح شهر قابل مشاهده باشد.

قاسم‌پور تاکید می‌کند: برابر قانون باید تا پایان دی‌ماه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی شهرداری تقدیم شورای اسلامی شهر می‌شد تا برنامه‌ریزی صحیح و مدونی برای یک سال شهر انجام شود اما با رصد صورت گرفته توسط همکاران، تاکنون در این باره جلساتی برگزار نشده و نظراتی بیان نشده است.

وی می‌گوید: مدیریت شهری می‌تواند با این رویکرد بودجه را تهیه و به شورا ارسال کند تا در شورا به آن پرداخته شود اما توصیه من این است که شهرداری منویات اعضای شورای اسلامی شهر را در نظر بگیرد و کار بر اساس تعامل و هم‌اندیشی پیش برود.

شهرداری کرج پاسخگوی تذکرات شورا باشد

فاطمه منعمی، دبیر شورای اسلامی شهر کرج نیز با انتقاد از عملکرد بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری، اظهار می‌کند: بیش از یک ماه است که شورای اسلامی شهر خواستار ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ شده است اما تاکنون انجام نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در ارسال لایحه متمم بودجه می‌گوید: ارسال لایحه متمم بودجه مربوط به آنچه که در تبصره ۱۴ متمم بودجه ۱۴۰۱ بود و قرار شد به صورت لایحه و با جزئیات کامل به شورا ارسال شود.

دبیر شورای اسلامی شهر کرج تصریح می‌کند: ۱۰ درصد بودجه فرهنگی امسال شهرداری به توانمندسازی بانوان بدسرپرست و خودسرپرست اختصاص یافته بود که در موضوع همایش‌ها خرج شد.

به گزارش ایمنا، شواهد نشان می‌دهد مدیریت شهری کرج این روزها حال خوبی ندارد، انتقادات گاه‌وبی‌گاه شورای اسلامی شهر از شهرداری بیانگر همین موضوع است اما خبری از پاسخگویی شهردار نیست و این بی‌توجهی و ایجاد تنش و چالش بدون شک مردم را متضرر می‌کند.

با اینکه روزهای ابتدایی بهمن‌ماه را پشت سر می‌گذاریم، هنوز خبری مبنی بر ارسال لایحه بودجه سال آینده به شورای اسلامی شهر اعلام نشده است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند اوضاع بودجه در سال ۱۴۰۲ برای کلان‌شهر کرج خیلی خوب رقم نخورد که همین امر موجب تضعیف پروژه‌های عمرانی و خدماتی و کمرنگ شدن خدمات به شهروندان خواهد شد.

کد خبر 635315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.