لزوم توجه به مصرف انرژی در شهرسازی مدرن / بدون مماشات با خاطیان برخورد می‌شود

بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رعایت مواردی همچون عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، نصب پنجره‌های دوجداره و سیستم‌های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گیری دمای محیط در ساختمان‌ها الزامی است اما رعایت این موارد با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز گاهی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جهان امروز امنیت ملی اکثر کشورها به دسترسی مطمئن به انرژی بستگی دارد، بر این اساس کاربرد بهینه از آن مورد توجه بسیاری از دولت‌مردان و محققان بوده است؛ تاکنون شهرسازان به شاخص‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست، سیاسی، حمل‌ونقل، تأسیسات زیربنایی، کاربری زمین، تراکم جمعیت، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه، پدافند، زیباشناسی، مدیریت شهری و موارد مشابه نظر داشتند و کمتر به مسئله حداقل مصرف انرژی در ایران پرداختند.

پایین بودن قیمت انواع حامل‌های انرژی در کشور و نیز مصرف نادرست آن در بخش‌های مختلف، افزایش بی‌رویه مصرف و در نتیجه بالا رفتن متوسط شدت انرژی کشور را در مقایسه با سایر کشورها به دنبال داشته است، همچنین تدوین مقررات و ضوابط فنی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها در سال ۱۳۷۰ برای نخستین‌بار در کشور با تدوین ضوابط فنی برای پوسته ساختمان به نام مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان آغاز شد.

امروزه با گذشت زمان مشخص شده است که این مبحث با چالش‌های متعدد و مدیریتی، قانونی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است که ناشی از نگاه تک بعدی به شهر و به تبع آن صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف انرژی است. بنابراین تدوین ضوابط و مقررات اصلاح الگوی مصرف انرژی ابتدا منوط به تحلیل ساختاری از وضعیت شهرها مشتمل بر شرایط اجتماعی، وضعیت اقتصادی و کالبدی است،

سپس با تحلیل این بسترها می‌توان به ارائه الگوهای منعطف متناسب با مناطق و محلات مختلف شهرهای کشور اقدام کرد در غیر این صورت با نگاه صرفاً کالبدی یا فنی نمی‌توان تنها با به‌کارگیری مبحث ۱۹ به نتیجه مطلوب در اصلاح الگوی مصرف دست یافت، هدف اصلی به‌کارگیری مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در تحقق الگوی مطلوب مصرف انرژی در شهرها است.

در خصوص نحوه اجرای راهکارهای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در زمینه قوانین و دستورالعمل‌های مصرف انرژی در ساختمان‌ها، گفت‌وگویی را با ماشاالله ایزدی، عضو شورای اسلامی شهرکرد انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چقدر موضوع اتلاف انرژی در ساخت‌وسازها در شهرکرد رعایت شده است؟

در کمیسیون فرهنگی شورای ششم جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت گاز، برق و آب در خصوص انرژی برگزار شد، در این جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی از متولیان این دستگاه‌ها در خصوص پیش‌بینی‌های فصل سرما سوال کردند و آن‌ها تاکید داشتند که مشکل خاصی در زمستان جاری نبوده است.

نباید به‌طور غیرمنتظره با مشکلی در زمینه، آب، برق و گاز در فصل زمستان مواجه شد، همچنین کار تولیدکنندگانی که نیازهای اصلی مردم را تولید می‌کنند، نباید متوقف شود. مدیریت شهری نیز اطلاع‌رسانی لازم را به مردم در خصوص مصرف صحیح انرژی نیز توسط روابط‌عمومی و سازمان فرهنگی شهرداری با ساخت کلیپ انجام داده است.

اطلاع دقیقی ندارم که چه میزان به مصرف انرژی در ساختمان همزمان با ساخت‌وساز آن توجه می‌شود اما باید بر اساس ضوابط این کار انجام شود؛ ساختمان طبق ضوابط ساخته می‌شود و سپس نظر کارشناسان و مهندسان ناظر مدنظر قرار می‌گیرد، همچنین الزامات مجتمع‌های مسکونی برای برق، گاز و عایق‌بندی باید رعایت شود.

بعضی نکات ظریفی نیز در ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا شهرسازی رو به افزایش و مصرف انرژی در کشور از سرانه استاندارد بسیار بالاتر است که این تضییع حقوق شهروندان را به همراه دارد و باید مورد توجه باشد.

چرا تعدادی از ساختمان‌هایی که شهرداری برای آنها پایان کار صادر می‌کند همچنان با مسئله نگهداشت گرما روبه‌رو است؟

اصول شهرسازی همچون گواهی عدم خلاف و پایان کار ساختمان به طور دقیق پیگیری و تمام موارد رعایت می‌شود، مگر اینکه ساختمان‌هایی از گذشته بوده که بعدها به دلایلی مورد توجه قرار نگرفته است.

در حال حاضر شهرداری با جدیت این موارد را دنبال می‌کند و معتقدیم در این راستا باید اقدامات جدی‌تر و بیشتری انجام شود و تمام موارد از جمله آسانسور، سیستم‌های سرمایش و گرمایش و رعایت مبحث ۱۹ مورد توجه قرار گیرد. مردم نیز به این باور رسیده‌اند که اگر انرژی را درست مصرف نکنند متحمل هزینه‌های اضافی خواهند شد.

آیا در شهرکرد موردی از ساختمان‌ها بوده است که به دلیل پرت انرژی برای آن پایان کار صادر نشده باشد؟

برای عدم خلاف و پایان کار تمام موارد بررسی می‌شود و مواردی که دغدغه خبرگزاری ایمنا است در دستور کار قرار دارد؛ بر اساس آیتم‌هایی که باید رعایت شود، مصرف انرژی در شهرسازی به ویژه شهرسازی مدرن باید مورد توجه قرار گیرد، اما مصرف انرژی در ساختمان را به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد.

قبول دارید که نبود نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز عامل بسیاری از بی‌توجهی‌ها به این موارد شده است؟

افرادی که ساختمان را به صورت غیرمجاز می‌سازند، سرانجام برای دریافت پایان کار به شهرداری و دستگاه‌های متولی مراجعه خواهند کرد و پرونده ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ طبیعی است این قشر بسیاری موارد را رعایت نمی‌کنند. در نهایت تمام موارد از جمله استحکام بنا و مزاحمت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر مقررات لازم رعایت شده باشد، یک قائده و اگر نشده باشد، یک قائده دیگر دارد، در این راستا برای بسیاری پروندهای مربوط به تخلفات ساخت‌وساز حکم تخریب صادر شده است.

رعایت قانون مهمترین اصل است، اگر کسی رعایت نکند مطابق با قوانین مدیریت شهری با آنها رفتار می‌شود و برای ساختمان او حکم تخریب صادر می‌شود، اگر مانعی هم نباشد با پرداخت حقوق شهرداری مابقی امور انجام خواهد شد که در این موارد واحد اجراییات شهرداری جدی است اما بعضی افراد بر نظر خود اصرار دارند که کار آنها تا سال‌ها تعطیل می‌شود و متضرر خواهند شد.

یک سری قوانین نیز در دست تدوین است که سعی می‌کنیم با جدیت با افراد خاطی برخورد شود و هیچ‌گونه مماشاتی با افرادی که نظم شهری را در حوزه ساخت‌وساز بهم می‌زنند، نمی‌شود بلکه با جدیت برخورد لازم طبق قانون صورت می‌گیرد.

کد خبر 635148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.