لزوم اصلاح فرآیند جذب و تربیت معلمان

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: فرآیند گزینش معلمان تغییر و تحولاتی را تجربه کرده و به نوعی گزینش، فرآیندی و چند مرحله‌ای شده و به یک مرتبه ختم نمی‌شود، همچنین امتحان جامعی در پایان از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا ابراهیمی ظهر امروز _جمعه سی‌ام دی‌ماه_در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه اصفهان، به مناسبت هفته شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: اهداف انسانیت رسیدن به کمال است که رسیدن به کمال جز با آموزش و پرورش و تربیت محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار معلم فعال و بازنشسته و یک میلیون دانش آموز در مدارس اشتغال به تحصیل دارند؛ براساس آمار موجود جامعه، امروز نمی‌توان فرد و خانواده‌ای را متصور بود که با آموزش و پرورش در ارتباط نباشد، لذا همه جامعه باید برای رسیدن آموزش و پرورش به اهداف خود یاری کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پرورش سالم، مقتدر وتوانمندساز داشته باشیم در ادامه جامعه‌ای توانمند خواهیم داشت.

وی با اشاره به تصویب قانون شورای آموزش و پرورش در ۲۶ دی دهه ۷۰ در مجلس شورای اسلامی با هدف افزایش مشارکت مردمی همچنین مردمی سازی آموزش و پرورش گفت: هدف نخست شورای آموزش و پرورش توان بخشی و توانمندسازی آموزش و پرورش با استفاده از جایگاه رفیع این سازمان است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: شورای آموزش و پرورش استان با ریاست استاندار اصفهان و در شهرستان با ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود که در این شورا تصمیمات مهم منطقه‌ای و استانی اتخاذ می‌شود. تلاش داشته‌ایم شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان دارای مصوبات موثر باشد.

وی گفت: باید خانواده و والدین دانش آموزان را در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای مدارس و آموزش و پرورش مشارکت دهیم. اگر امروز ما از ظرفیت دانش آموزان فکور خود بهره نبریم دشمن از آنان بهره می‌برد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: دشمن در صدد است که هویت دینی و انقلابی دانش آموزان را از بین ببرد و آنان را از این ارزش تهی سازد.

وی در ادامه به روند تنظیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و گفت: طی دیداری که مسئولان آموزش و پرورش با رهبر معظم انقلاب داشتند، متاسفانه آموزش و پرورش از ولی فقیه زمانه، نمره قبولی در اجرای سند تحول نگرفت و بر این اساس سریعاً کمیته‌های شناسایی و رفع موانع تحقق اهداف سند تحول بنیادین تشکیل شد؛ این راستا قرارگاه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش را در استان اصفهان تشکیل دادیم و بسیاری از موانع شناسایی و رفع شد.

ابراهیمی افزود: اصلی ترین نقشه راه آموزش و پرورش در استان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و براین اساس حرکت می‌کنیم. دست کمک به سوی همه ارگان‌ها و نهادهای استان برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین دراز می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه ارگان‌ها و نهادها وظیفه تحقق تربیت دینی را دارند، شعار امسال ما تربیت دینی و عدالت آموزشی است که در این راستا مجموعه اقدامات و سیاست‌هایی را تعریف کردیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: حدود ۱۵۰ مدرسه استان اصفهان در اغتشاشات اخیر درگیر شدند که رسالت خود را حرکت‌های اقناعی و گفتگو با دانش آموزان و معلمان تعیین کرده و بسیاری از نوحوانان و معلمان فریب خورده را به سمت مسیر حق انقلاب هدایت کردیم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین ورودی معلمان به بدنه آموزش و پرورش را دانشگاه فرهنگیان دانست، گفت: سرمایه گذاری ویژه روی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است؛ متاسفانه دولت قبل درصدد حذف دانشگاه فرهنگیان بود، امسال ورودی دانشگاه فرهنگیان با همت دولت سیزدهم، نزدیک به چهل هزار نفر است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دشمن تلاش داشته که جامعه با فرهنگ اسلامی و انقلابی‌گری فاصله گیرد؛ تلاش ما براین است که خلاف اهداف دشمن در آموزش و پرورش حرکت کنیم.

وی افزود: اقدامات اقناعی و دادن مشاوره به دانش آموزان و خانواده‌های آنها در اغتشاشات اخیر را رسالت خود دانستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: پس از تلاش برای اصلاح فرآیند جذب و تربیت معلمان در قالب دانشگاه فرهنگیان، اصلاح گزینش افرادی که قرار است تربیت سرمایه آینده کشور یعنی دانش آموزان به دست آنان باشد، نیز حائز اهمیت است؛ براین اساس فرآیند گزینش معلمان تغییر و تحولاتی را تجربه کرده و به نوعی گزینش، فرآیندی و چند مرحله‌ای شده و به یک مرتبه ختم نمی‌شود، همچنین امتحان جامعی در پایان از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرفته می‌شود.

وی باتاکید بر تحکیم تربیت دینی در مدارس آموزش و پرورش گفت: امسال حدود ۱۳۰۰ نفر روحانی طرح امین و ۶۰۰ نفر روحانی و مبلغ در قالب‌های دیگر چون سرباز طلبه و غیره جذب آموزش و پرورش استان اصفهان شدند و ما از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: برپایی نماز جماعت در تمامی مدارس از دیگر دغدغه‌ها ما است که برنامه ریزی و تلاش مضاعفی را برای برگزاری نماز جماعت ابتدا توسط روحانیون سپس توسط معلمین و در درجه اخر با حضور یک دانش آموز به عنوان امام جماعت داریم براین اساس گروهایی را تحت عنوان «خادم الصلاه» برای ارزیابی و نظارت بر نحوه کیفیت برگزاری نماز جماعت در مدارس تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان، نوجوانان خوبی هستند، ولی اگر امروز شاهد تغییراتی در نوع رفتار و تفکر این قشر هستیم، باید دانست که دانش آموز فقط متاثر از مدرسه نیست، بلکه عوامل متعددی چون فضای مجازی، خانواده، تلویزیون و جامعه بر این قشر اثرگذار است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه به بحث تعطیلات اجباری مدارس آموزش و پرورش استان به بهانه مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: ما تلاش داشتیم و با خود عهد بسته بودیم که دانش آموزان را از فضای مجازی رها شده، دور سازیم و تا حدودی موفق شدیم ولی مسئولان استان باید تلاش کنند برای آب و هوای استان برنامه ویژه طرح ریزی کنند تا شاهد حضور بی ضابطه یک میلیون دانش آموز به بهانه آلایندگی هوا در فضای رهاشده مجازی باشیم.

وی در پایان گفت: تقاضا می‌کنم همه ارگان‌ها و نهادها تلاش کنند رابطه دانش آموزان با نهادهای فرهنگی، دینی و مسجد تقویت شود. هیچ مکان و محلی امن تر از مسجد برای دانش آموزان نیست. ائمه جمعه، ائمه جماعت و روحانیت ارتباط ویژه و مبارک دانش آموزان و مدارس را با مساجد برقرار کنند.

کد خبر 635139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.