تجربه گردشگری چهار فصل در چادگان

چادگان با ظرفیت‌های مستعد و فعال گردشگری، میزبان گردشگران و مسافران زیادی در چهار فصل سال است و توسعه زیرساخت‌های این حوزه، پویایی صنعت گردشگری را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چادگان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان و سد و رودخانه همیشه جاری زاینده‌رود برند و مؤلفه شناختی این خطه و مقصد بسیاری از اصفهانی‌ها و هموطنان ایرانی در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان است. بهار رنگارنگ، تابستان خنک، پاییز زرد و زمستان برفی چادگان، گردشگری چهار فصل را در این دیار پدیدار کرده است و کمتر این ویژگی را در مناطق مختلف گردشگری شاهد هستیم.

گردشگری یکی از مهمترین محورهای معرفی چادگان و توسعه اقتصادی این دیار به شمار می‌رود که البته با کمبودهایی روبه‌رو است، اما مسئولان این خطه در تلاش هستند با هم‌افزایی میان بخش خصوصی و دولتی زمینه‌های رونق این صنعت را فراهم کنند.

موقعیت جغرافیایی چادگان، قرار گرفتن آن در مسیر گردشگری غرب استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری برای توسعه گردشگری این شهرستان فرصت‌ساز است؛ این قابلیت در کنار دهکده گردشگری زمینه را برای رونق اقتصاد شهر فراهم می‌کند.

چشم‌انداز توسعه چادگان بر محور گردشگری است

جواد شمسی‌پور، فرماندار چادگان با اشاره به قابلیت‌ها و فرصت‌های منحصر به فرد چادگان، می‌گوید: گردشگری و کشاورزی در این خطه از اهمیت خاصی برخوردار است و فرصت‌های طلایی را پیش رو قرار می‌دهد.

وی می‌افزاید: چشم‌انداز توسعه این شهرستان بر پایه کشاورزی و گردشگری پایه‌گذاری شده است و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی می‌توان صنعت گردشگری را رونق داد.

فرماندار چادگان خاطرنشان می‌کند: صنعت گردشگری در این خطه اهمیت زیادی دارد، با توجه به قابلیت‌های خاص چادگان و سفر بسیاری از مردم استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور به این خطه در صورتی که بسترسازی به درستی انجام شود، زمینه برای رونق اقتصاد شهر فراهم می‌شود.

شمسی‌پور تاکید می‌کند: زیرساخت‌ها در عرصه گردشگری ضعیف است و باید در گذشته به این مسئله بیشتر پرداخته می‌شد. نبود برنامه منسجم مانع توسعه شده و تلاش مدیریت شهرستان رفع کمبودها است.

وی با بیان اینکه دولت با اختصاص تسهیلات بانکی و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری از این صنعت حمایت می‌کند، تصریح می‌کند: با وجود دهکده گردشگری در این منطقه حجم زیادی از مردم این شهرستان را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب می‌کنند؛ لازم است دیگر بخش‌ها نیز در سطح شهرستان برای تداوم و ماندگاری گردشگر اقداماتی را انجام دهند.

گردشگری؛ محور توسعه شهر است

محمد عرب‌چادگانی، شهردار چادگان با اشاره به فرصت‌های گردشگری این شهر، اظهار می‌کند: توسعه شهر همسو با ظرفیت فعال گردشگری، نیازهای فرهنگی و حفظ هویت منطقه است.

وی با بیان اینکه از این پتانسیل برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود، تصریح می‌کند: علاوه بر دهکده، مجتمع‌های ویلایی در این شهر و اطراف ساحل رودخانه زاینده‌رود وجود دارد که همین ظرفیت موجب جذب توریست در فصل‌های مختلف سال می‌شود.

شهردار چادگان ادامه می‌دهد: بافت تاریخی و فرسوده شهر به مساحت ۱۱۰ هکتار جزو مهم‌ترین نقاط شهر است، این ظرفیت ارزشمند در برنامه توسعه شهر متناسب با هویت قدیمی احیا و توسعه پیدا می‌کند.

عرب‌چادگانی با بیان اینکه با احیای بافت فرسوده امکان توسعه گردشگری و حفظ بافت تاریخی فراهم می‌شود، خاطرنشان می‌کند: احیای بافت فرسوده امکان توسعه شهر را با توجه به مرکزیت و هسته اصلی شهر فراهم می‌کند. این اقدام در راستای جلوگیری از تبدیل زمین‌های این منطقه به پاتوقی برای اشاعه آسیب‌های اجتماعی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعضی از نابسامانی‌ها شهری جهت رفع نیاز گردشگری اصلاح می‌شود، تاکید می‌کند: تعریض خیابان‌های شهر به منظور مدیریت ترافیک و کاهش معضلات ناشی از پارک خودرو و تردد آن از سال گذشته در دستور کار شهرداری قرار گرفته و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

شهردار چادگان به برنامه‌های فرهنگی و رویدادهای مؤثر در راستای معرفی ظرفیت گردشگری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: نیازهای فرهنگی و تعریف رویدادهای محلی و مناسبتی مورد توجه مدیریت شهری است و نگاه مدیریتی نسبت به دغدغه‌های فرهنگی وجود دارد.

عرب‌چادگانی می‌افزاید: در ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تقویت صنعت گردشگری به مؤلفه‌های فرهنگی و سنتی توجه شده است و نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستیم.

گردشگری طبیعی، آبی و تاریخی در چادگان

غلامعلی صفری، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چادگان نیز با اشاره به پیشینه تاریخی این شهرستان و فرصت‌های مطلوب برای احیای صنعت گردشگری، تصریح می‌کند: یکصد اثر تاریخی در این منطقه شناسایی شده است که ۱۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده و فرآیند ثبت سایر آثار نیز در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آثار تاریخی که نشان‌دهنده هویت این منطقه است و قدمت زیادی دارد در حوزه گردشگری طبیعی و آبی نیز فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چادگان با اشاره به طبیعت بکر چهار فصل این شهرستان، خاطرنشان می‌کند: دهکده گردشگری یکی از فرصت‌های ناب و قابل توجه در چادگان بوده که در چهار فصل به ویژه بهار و تابستان میزبان مسافران زیادی است.

صفری تصریح می‌کند: تعداد ویلاهای این دیار نزدیک بر دو هزار باب و بخش عمده آن دولتی و خصوصی است. اسکان گردشگران در این ویلاها انجام می‌شود و با مشارکت بخش خصوصی امکان احداث اقامتگاه در بیرون از دهکده وجود دارد و می‌توان زیرساخت‌های اسکان را توسعه داد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت آبی در این منطقه، اظهار می‌کند: ورزش آبی امکان رونق و شکل‌گیری دارد و زمینه‌ساز جذب گردشگر برای فعالیت‌های تخصصی و تفریحی آبی خواهد بود.

کد خبر 634622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.