لازم است نمایشگاه‌های دائمی کتاب ایجاد شود

مدیر انتشارات بوستان مهر گفت: مسئولان باید فضایی را در نظر بگیرند که ناشران به شکل نمایشگاه دائمی کتاب‌هایشان را عرضه کنند و به فروش برسانند تا مشکلات این بخش کمتر شود و در ادامه سرانه مطالعه جامعه بالا برود.

رسول مقدسین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتشارات بوستان مهر از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در نرم‌افزارها و اپلیکشین‌های مختلف کتاب‌های خود را عرضه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این انتشارات به دلیل گرانی کاغذ در چند سال گذشته بیشتر با اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان کار می‌کند. گرانی مقوا و کاغذ تأثیر زیادی در روند چاپ و نشر کتاب داشت و بهای کتاب هم به همان نسبت گران شد.

مدیر انتشارات بوستان مهر با بیان اینکه از سال ۹۸ شاهد گران شدن کاغذ و مقوا در کشورمان بودیم، تصریح کرد: سال ۹۶ با دو میلیون تومان ۱۵۰۰ نسخه کتاب چاپ می‌کردیم، امروز با ۲۰ میلیون تومان، یک هزار نسخه کتاب چاپ می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این تفاوت فاحش قیمت در چند سال اخیر تأثیر زیادی در نشر و چاپ داشته است، افزود: مشکل دیگر این بخش نداشتن جایگاهی برای ارائه و فروش کتاب‌های ناشران است.

مقدسین اضافه کرد: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سازوکاری تعریف و مشخص کند و با راه‌اندازی فروشگاه و نمایشگاه دائمی دست انتشاراتی‌ها را بگیرد. نمایشگاه هم البته باید به صورت دائمی باشد که تأثیر زیادی روی فروش کتاب خواهد گذاشت، چراکه ناشر می‌تواند به‌طور مستقیم به مشتری تخفیف بدهد.

وی گفت: طبیعی است اگر تخفیفی که ناشر به توزیع‌کننده کتاب می‌دهد را مستقیم به مشتری و متقاضی کتاب بدهد، فروش کتاب نیز بیشتر خواهد شد.

مدیر انتشارات بوستان مهر اظهار کرد: مسئولان باید فضایی را در نظر بگیرند که ناشران به شکل نمایشگاه دائمی کتاب‌هایشان را عرضه کنند و به فروش برسانند تا مشکلات این بخش کمتر شود و در ادامه سرانه مطالعه جامعه بالا برود.

وی تصریح کرد: وقتی کتاب‌ها را به کتاب‌فروش عرضه می‌کنیم، آن‌ها را در قفسه می‌گذارد به‌طوری که در معرض دید عموم نیست، برای همین مخاطب کتاب‌ها را نمی‌بیند و با کتاب روبه‌رو نمی‌شود.

مقدسین خاطرنشان کرد: امروزه ناشران متعدد در کشورمان بیشتر روی کارهای ترجمه متمرکز شده‌اند و در حوزه تألیف کتاب کمتر یا به‌ندرت کار می‌کنند. انتشارات بوستان مهر بر کتاب‌های نویسندگان خود متمرکز بوده و کتاب‌های تاریخی و روانشناسی منتشر کرده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع کتاب در اصفهان ضعیف‌تر از دیگر استان‌ها است، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار چندانی در این زمینه نمی‌کند. در ابتدا، اخذ مجوز انتشارات بوستان مهر، چهار سال طول کشید تا در سال ۹۶ بالاخره این مجوز صادر شد. امروز هم می‌گویند مکان، شرط اصلی فعالیت انتشارات است.

مدیر نشر بوستان مهر اضافه کرد: انتشاراتی که به شکل محدود و با نویسندگان خاص کار می‌کند، در این شرایط سخت تورمی نمی‌تواند مکانی برای دفتر خود اجاره کند.

همین امروز مجوز انتشارات بوستان مهر باید تمدید شود و گفته‌اند باید مدارک بیاورید و مکانی داشته باشید که این از توان انتشارات خارج است.

وی تأکید کرد: برای تمدید و پیشبرد کار انتشارات این‌همه سخت‌گیری نیاز نیست و می‌توان با سهولت بیشتری کارها را پیش برد. مسئولان می‌توانند این کاغذبازی‌ها و سخت‌گیری‌ها را کم کنند تا کار در این بخش به سهولت انجام شود.

مقدسین اظهار کرد: ما در انتشارت بوستان مهر ناشر مؤلف بوده‌ایم و کتاب‌های صوتی متعددی در اپلیکیشن‌های مختلف کتاب داریم. همچنین کتاب‌هایی از نویسندگان دیگر گرفته‌ایم و با اجازه ناشر به‌عنوان ناشر همکار روی اپلیکشین‌های کتاب بارگذاری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اپلیکشین‌ها هم قوانین مخصوص به خودشان را دارند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اپلیکیشن متمرکز راه‌اندازی کند که تمام کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرد را برای فروش در آن سامانه قرار بدهد، کمک بزرگی به ناشران کرده است.

کد خبر 633613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.