پشت پرده قطع درختان شهری گلپایگان

هرس یکی از اقداماتی است که شهرداری‌ها به طور معمول در فصل زمستان روی درختان شهر انجام می‌دهند؛ شهروندان گلپایگان این روزها شاهد هرس درختان معابر اصلی شهر هستند، اما نحوه انجام این عملیات داستان‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درختان نقش کلیدی در نحوه عملکرد اکوسیستم طبیعی و بهبود شرایط زیست‌محیطی دارند و به بهبود شرایط اقلیمی و ایجاد محیطی سالم برای انسان‌ها و سایر موجودات کمک می‌کنند. با توجه به روند رو به رشد مهاجرت و افزایش جمعیت شهرها لازم است اصول اکولوژیکی به منظور توسعه بهتر و پایدارتر شهرها در نظر گرفته شود. درختان عاملی برای تهویه هوا در شهرها هستند و شهرها باید بر اساس قوانین طبیعت ساخته شود تا عناصر طبیعی از جمله درختان آسیب نبیند.

امروزه درختان در شهرهای ما سریع‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم، در حال از بین رفتن هستند. بعضی مواقع درختان جایگزین نیز کاشته می‌شود، اما بیشتر گونه‌هایی است که چندان رشد نمی‌کند و مزیت اکولوژیکی ندارد، به علاوه بعضی از درختان هویت هر شهر هستند و باید حفظ شوند.

قطع درختان موجب خطرات جدی برای سلامت و رفاه شهروندان در شهرهای پر جمعیت و آلوده امروزی دارد. درختان تا چهار درجه سانتی‌گراد دمای مناطق شهری را کاهش می‌دهند و موجب کاهش آلودگی‌های شیمیایی و صوتی می‌شوند.

گلپایگان از شهرهای استان اصفهان است که ۱۸۵ هکتار فضای سبز دارد؛ سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۲۸ مترمربع است. همزمان با آغاز فصل زمستان در شهر گلپایگان، شهروندان شاهد هرس درختان هستند، اما به روش انجام کار ایراداتی وارد می‌کنند و بر این اعتقاد هستند که شهرداری در حال قلع و قمع درختان است.

چرا شاخه‌های درختان قطع می‌شود

محمد احمدی یکی از شهروندان گلپایگانی اظهار می‌کند: تمام درختان منطقه پارک‌شهر و اول خیابان علی ابن ابیطالب را ظاهراً سرشاخ کرده‌اند در حالی که چیزی از درختان زیبای شهر به جز تنه باقیمانده نمانده است.

وی تصریح می‌کند: در بلوار سلمان فارسی چندین درخت کاج وجود دارد و جای سوال است که چرا شاخه‌های این درختان قطع شده است.

این شهروند ادامه می‌دهد: شاخ و برگ درختان در شهرهای اطراف به هم رسیده است، اما در شهر گلپایگان هر سال با این اقدام از رشد درختان جلوگیری می‌شود. شهرداری باید نظارت بیشتری بر هرس درختان داشته باشد، این کار غیرکارشناسی است و درختان بیش از اندازه هرس شده است.

استفاده نکردن از آفت‌کش‌ها چه دلیلی دارد

احمد محسنی دیگر شهروند گلپایگانی می‌گوید: هرس با قطع درخت از تنه تفاوت دارد؛ اسم این کار هرس شاخ و برگ اضافی نیست، امروزه انواع و اقسام آفت‌کش‌ها برای مقابله با بیماری درختان موجود است که شهرداری می‌تواند تهیه و استفاده کند.

وی تاکید می‌کند: شهرداری گلپایگان چند سالی است که این روش هرس را در پیش گرفته است، سال‌ها طول می‌کشد تا این درختان مجدد شاخ و برگ در بیاورند و شهر زیبا شود در حالی که با کمی زحمت شهر ما هم می‌تواند به زیبایی شهرهای اطراف باشد.

اجازه نمی‌دهیم حتی یک شاخه درخت بی‌هدف قطع شود

محسن اسفندی، مسئول و کارشناس فضای سبز شهری شهرداری گلپایگان در خصوص هرس درختان سطح شهر می‌گوید: هرس پلارد به دلایلی همچون کاهش تراکم و تنک کردن درختان برای ورود نور به داخل انبوه شاخه‌ها، جلوگیری از بروز بیماری‌ها و آفات، سبک کردن تاج درختان و پیشگیری از سقوط دستک‌ها یا تاج درختان و کنترل اندازه درخت، پیشگیری از برخورد شاخه‌ها با خطوط انتقال برق و بروز هرگونه حادثه، تقویت رشد درختان، جلوگیری از رشد نامطلوب درخت و افزایش میزان باروری درختان و درختچه‌ها انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: افرادی که هرس اولیه را روی درختان نارون انجام داده‌اند به این موضوع دقت نکرده‌اند که تاج درخت در فضای سبز باید به چهار متر برسد، زمانی که ارتفاع تاج درخت کمتر از چهار متر شود شاخه‌ها رشد می‌کنند و به هم فشار می‌آورند، در نتیجه محل خوبی برای رشد آفات در فصل زمستان فراهم می‌شود.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری گلپایگان ادامه می‌دهد: با توجه به تغییرات اقلیمی شهر که موجب افزایش میانگین دما شده است، شرایط مانند گذشته نیست که سرما یا سمپاشی آفات را از بین ببرد؛ لذا گاهی مجبور به جراحی درختان می‌شویم؛ چند سالی است تلاش کرده‌ایم این مشکل را با به‌کارگیری روش‌های مختلف حل کنیم، اما جواب نداد و با آفت‌زدگی و خشک شدن بیشتر مواجه شدیم.

اسفندی تاکید می‌کند: از شهروندان درخواست داریم که صبور باشند، سال‌ها قبل مشکل درختان آفت‌زده بلوار حافظ، بلوار بهشتی و آیت‌الله محمودی شهر گلپایگان با این روش هرس رفع شد، اکنون شاخه‌ها جوان‌سازی شده و زیبایی خود را به دست آورده است.

وی خاطرنشان می‌کند: زمانی که نارون در فضای چمن کاشت می‌شود پوسیدگی طوقه از درون به بالای درخت نفوذ می‌کند و تنه دچار پوسیدگی می‌شود؛ به همین دلیل در سال جاری شش مورد سقوط منجر به خسارت زیاد داشتیم.

مسئول و کارشناس فضای سبز شهری شهرداری گلپایگان می‌گوید: طی سال جاری عملیات هرس روی درختان نارون بلوار سلمان فارسی آغاز شده است تا زیرسازی چمن و بازسازی تشتک‌ها انجام شود.

اسفندی تاکید می‌کند: اصلاحات مورد نیاز و واکاوی‌ها را انجام می‌دهیم و سال آینده بلوار بسیار زیبایی خواهیم داشت، شهروندان باید مطمئن باشند که به هیچ عنوان اجازه نخواهم داد یک شاخه درخت بدون هدف و به صورت غیرتخصصی و کارشناسی نشده قطع شود.

سم‌پاشی‌های بی‌رویه صدمات جبران‌ناپذیری به درختان وارد می‌کند / لزوم فرم‌دهی درخت قبل از کاشت در محیط شهر

نعمت‌الله اعتمادی، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: درختان فضای سبز ابتدا باید فرم دهی شود، در بسیاری از کشورها درخت در خزانه فضای سبز فرم‌دهی می‌شود و زمانی که در فضای سبز کاشته می‌شود یک درخت سه متری است.

وی می‌افزاید: برخی باغبان‌های سازمان فضای سبز شهری فراموش می‌کنند که فرم‌دهی درختان را سریع‌تر انجام دهند، در نتیجه شاخه‌ها به درستی قادر به رشد نیست. درختی که در کنار خیابان کاشت می‌شود از کنار خودرو و اتوبوس‌های شهری عبور می‌کند؛ لذا ارتفاع شاخه آنها نباید چهار متر باشد و لازم است هرس شود.

این استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه می‌دهد: زمانی که درخت یا درختچه در فضای سبز فرم می‌گیرد، هر سال یا دو سال یک‌بار نیاز به هرس دارد و لازم است شاخه‌های خشکیده، بیمار و آفت زده و شاخه‌های روی هم تنیده هرس شود؛ لذا هرس برای فضاهای سبز الزامی است.

اعتمادی تاکید می‌کند: درختچه‌ها برای اینکه قادر به گلدهی باشند نیاز به هرس دارند، اما میزان و روش هرس نیاز به کار کارشناسی است؛ هر درخت هرس مخصوص به خود دارد که باید به موقع و به اندازه انجام شود، در غیراین صورت درخت آسیب می‌بیند.

وی تصریح می‌کند: مهم‌ترین مشکل فضای سبز طی سال‌های اخیر کمبود آب است؛ این کمبود باعث ضعف درخت، خشکیدگی و ظهور آفات و بیماری می‌شود. اگر گیاه دچار آفت یا بیماری شود می‌توان سمپاشی کرد، با این وجود سم‌پاشی‌های بی رویه باعث مشکلات زیست‌محیطی شده و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است؛ این روش باید به صورت علمی در سطح فضای سبز شهر انجام می‌شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار می‌کند: سم پاشی‌های بی رویه در دهه گذشته باعث شد به درختان فضای سبز به خصوص نارون‌ها صدمات جبران‌ناپذیری وارد شود و بعضی آفت‌ها طغیان کند.

اعتمادی اضافه می‌کند: سم پاشی‌های بی رویه باعث شد شکارگران آفت‌ها از بین بروند و آنها به صورت طغیان کرده رشد کنند، در نتیجه درخت‌های نارون را آفت چوب‌خوار گرفت و خشک کرد و به ناچار شاخه‌ها را قطع کردند.

وی خاطرنشان می‌کند: طی هشت سال اخیر سمپاشی‌ها به موقع و در صورت لزوم انجام می‌شود و وضعیت درختان بهتر شده است، اما در حال حاضر تنش آبی داریم و هرس‌های مورد نیاز باید انجام شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: قبل از کاشت درختان در کنار معابر در صورت وجود کابل‌های برق یا دیگر عناصر نباید از درختانی استفاده شود که ارتفاع نهایی رشد آنها بیش از ۱۰ متر است.

اعتمادی می‌افزاید: نیاز است با انجام هرس پلارد همواره ارتفاع درختان معابر شهری را کمتر از ۱۰ متر حفظ کرد. این هرس در اصفهان به خوبی انجام می‌شود، اما درختانی که سال‌ها قبل کشت شده بر اثر رشد شاخه‌ها با این سیم‌ها برخورد کرده است و باید هرس مناسب روی آنها انجام شود. این هرس به طور معمول توسط اداره برق انجام می‌شود و اصولی و علمی نیست که مشکلات جدیدی به دنبال دارد.

وی تاکید می‌دهد: با توجه به کمبود آب، طراحی‌های کلاسیک قبلی که با استفاده از سطح‌های وسیع چمن در فضای سبز انجام می‌شد، باید تغییر کند و از طرح‌های منظرسازی کم نیاز به آب استفاده شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: در این نوع منظرسازی از گیاهان مقاوم به کم‌آبی استفاده و از چمن‌هایی با نیاز آبی بالا حداقل استفاده می‌شود، مردم نیز از نظر فرهنگی باید با این گونه طرح‌ها آشنا شوند.

کد خبر 633461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.