گلایه شهروندان فلاورجان از تخریب کبوترخانه‌های شهرستان+ پاسخ شهردار

تعدادی از شهروندان فلاورجان نسبت به نابودی کبوترخانه‌های شهرستان به دست سودجویان گلایه‌مند و خواهان رسیدگی مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فلاورجان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری، صنعت، کشاورزی، دامداری و صنایع‌دستی دارد. بیشتر از ۵۰۰ اثر تاریخی مرمت شده که تعدادی از آن‌ها نگین ارزشمندی برای شهرستان است. برج‌های کبوتر یکی از این آثار تاریخی است که از دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار به یادگار مانده است. این آثار ارزشمند تاریخی طی سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و در حال تخریب و نابودی است.

برج‌های کبوتر شهرستان، لانه بیشتر از ۵۰ هزار کبوتر بوده و فضولاتشان برای کود زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است‌، اما به دلیل بی توجهی‌ها این برج‌های منحصر به فرد و زیبا به جای اینکه مکانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باشد، پاتوقی برای معتادان متجاهر شهرستان شده و به معضلات اجتماعی دامن زده شده است.

ساکنان فلاورجان می‌گویند مدیر دلسوزی وجود ندارد تا فکری برای مرمت و نگهداری این بناها کند، در این شرایط دشوار اقتصادی که مردم در تلاش برای امرار معاش خود هستند، مرمت این بناها به دست فراموشی سپرده شده است.

آنها خاطرنشان می‌کنند در این شهرستان دلالان قیمت زمین را بدون هیچ دلیلی بالا می‌برند؛ برخی سودجویان زمین‌های کشاورزی شهرستان را گران خریده‌اند و به باغ‌های لاکچری تبدیل کرده‌اند تا با پول‌های باد آورده خود بتوانند محلی امن برای خوش‌گذرانی فراهم کنند.

ساکنان فلاورجان تاکید می‌کنند برخی سودجویان بدون هیچ معیاری در این شهرستان اقدام به افزایش نرخ قیمت زمین‌های کشاورزی کرده‌اند و به حریم برج‌ها که باید حداقل سه متر باشد تجاوز و آب کشاورزی را زیر برج‌ها رها کرده‌اند تا با فرو ریختن برج‌ها بتوانند درآمدی از زمین زیر برج به جیب بزنند و این آثار با ارزش نابود شود.

آنان تصریح می‌کنند ساماندهی برج‌ها باید به دغدغه‌ای برای شوراهای شهر، شهرداری‌ها و میراث فرهنگی شهرستان تبدیل شود، اما هنوز اقدامی انجام نشده است و خواهان رسیدگی مسئولان مربوطه هستیم.

کبوترخانه‌ها مالک ندارد / ‏شهرداری آماده همکاری با میراث فرهنگی شهرستان است

محمدعلی عزیزی، شهردار فلاورجان در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: کبوترخانه‌های زیادی در شهرستان فلاورجان وجود دارد که بیشترین آن‌ها در محلات زازران، پیربکران و نعرگان است. کبوترخانه‌های موجود در شهر در ملک شهرداری نیست، مالک شخصی ندارد یا جز آثار تاریخی نیست.

عزیزی ادامه داد: این کبوترخانه‌ها که جز آثار تاریخی است در طول زمان متروکه شده و معضلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است؛ چنانچه میراث فرهنگی شهرستان برای ساماندهی این کبوترخانه‌ها درخواست کمک کند، شهرداری نیز اقدام به زیباسازی شهر برای مرمت و بازسازی کبوترخانه‌ها می‌کند.

وی تصریح کرد: طرح ساماندهی معتادان متجاهر در سال جاری اجرا شده است و تاکنون با همکاری نیروی انتظامی و بهزیستی ۲۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و به کمپ ترک اعتیاد منتقل شده‌اند.

شهردار فلاورجان گفت: شهروندان در صورت مشاهده معتادان در بافت‌های فرسوده یا کبوترخانه‌ها در اسرع وقت به شهرداری اطلاع دهند تا واحد خدمات شهری نسبت به جمع‌آوری و انتقال آنها اقدام کند.

عزیزی با تاکید بر اینکه بافت‌های خطرساز با گزارش شهروندان ساکن در محل تخریب خواهد شد، گفت: طرح جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد و با نخستین تماس شهروندان، خدمات شهری اقدام به جمع‌آوری و انتقال آنها به پناهگاه مورد نظر می‌کند.

شهردار فلاورجان اضافه کرد: ساماندهی محدوده بافت فرسوده شهر در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده و طرح‌های بازآفرینی تهیه شده است.

عزیزی با بیان اینکه محله شمس‌آباد به عنوان بافت فرسوده شهر فلاورجان در طرح بازآفرینی تعریف شده است، افزود: تخفیف‌های ویژه برای احیای بافت فرسوده را روی پروانه ساخت اعمال می‌کنیم و در سال جاری شش میلیارد تومان برای آسفالت معابر بافت فرسوده هزینه شده است.

کد خبر 632595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.