شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

طراحی‌ شهری نقش مهمی در سبک و کیفیت زندگی مردم ایفا می‌کند، چراکه تمام فعالیت‌های بشر به محیط اطراف او پیوند داده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی اولیه بسیاری از شهرهای جهان بدون هدف خاصی، به طور کاملاً اتفاقی و بر مبنای نگرش افراد تأسیس‌کننده آن‌ها انجام شده است، به همین دلیل، اغلب نیازهای بشر در آن‌ها نادیده گرفته شده است و مشکلات بسیاری پیش روی او قرار داده است. این در حالی است که در طراحی بسیاری از شهرهای جهان نیز جنبه‌های مختلف مؤثر بر کیفیت زندگی انسان‌ها نظیر فضاهای عمومی، میزان بهره‌گیری از زمین، امکانات اولیه، حمل‌ونقل و مسکن به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل سکونت در آن‌ها کمترین مشکلات مربوط به زندگی شهری را برای مردم به وجود آورده است. در ادامه به معرفی چنین شهرهایی پرداخته می‌شود که با وجود قدمت دیرینه خود، طراحی در آن‌ها به بالاترین حس راحتی و کیفیت زندگی برای شهروندان منجر شده است.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

برازیلیا، برزیل

طراحی برازیلیا، پایتخت برزیل، به شکل یک هواپیما است که این نوع طراحی، آینده‌ای جدید را به دنبال تغییر پایتخت کشور از ریودوژانیرو به تصویر می‌کشد. اغلب ساختمان‌های مسکونی برازیلیا در دو بال اصلی آن (هواپیما) قرار گرفته است و این در حالی است که بدنه اصلی هواپیما را فضاهای سبز در بر می‌گیرد که مناطق مختلف مسکونی و اداری مانند ساختمان مجلس، کلیسای بزرگ شهر، دادگاه، وزارتخانه‌ها و موزه‌ها را به هم پیوند می‌دهد. معماران نوع طراحی پایتخت برزیل را با هدف جداسازی مسیرهای عبور و مرور وسایل نقلیه از پیاده‌راه‌ها معرفی کردند و برای تحقق این هدف، به ساخت سازه‌های مسکونی و اداری در چشم‌اندازهای سبز و نه خیابان‌ها پرداختند.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ، پایتخت دانمارک که به علت طراحی منحصربه‌فرد خود به شکل یک دست با پنج انگشت، در جهان به "شهر پنج انگشتی" شهرت دارد، کیفیت زندگی بسیار مطلوبی را برای ساکنان خود به ارمغان آورده است. وجود پنج انگشت که به وسیله ایستگاه‌های راه‌آهن، فضاهای سبز، پارک‌ها، مزارع کشاورزی و مناطق تفریحی از یکدیگر جدا شده است، از نمای بالای کپنهاگ کاملاً مشخص است و چشم‌اندازی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد برای آن ایجاد کرده است.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

معماران کپنهاگ در طراحی این شهر قابلیت دسترسی تمام مردم با هر توانایی جسمی را به خوبی مورد توجه قرار داده‌اند و به همین دلیل، مردم به‌راحتی در مناطق مختلف شهر به عبور و مرور می‌پردازند که به دنبال آن، نرخ بیکاری در پایتخت دانمارک در سطح پایینی قرار دارد. وجود مسیرهای دوچرخه‌سواری بی‌شمار در پایتخت دانمارک در تشویق مردم به اتخاذ تردد سبز نقش مهمی ایفا کرده است و به افزایش پایداری در شهر منجر شده است.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

پاریس، فرانسه

پاریس، پایتخت فرانسه که در جهان به شهر رویاها شهرت دارد از نوعی طراحی شعاعی برخوردار است، به این صورت که معابر و سازه‌های شهر به شکل خطی به مرکز شهر متصل شده است و نمایی شبیه به یک دایره به آن بخشیده است. مدیران در تغییر فضاهای شهر به منظور مدرن‌سازی آن، جنبه‌های مختلف زندگی مردم را بیش از گذشته مورد توجه قرار دادند و همین امر به ایجاد مناطقی پایدارتر و زیست‌پذیرتر از قبل منجر شد. آنچه از نمای بالای پایتخت فرانسه به چشم می‌خورد، قرار گرفتن متقارن خیابان‌هایی است که در امتداد خود ساختمان‌های مسکونی و مراکز عمومی را در بر گرفته است و مردم را در مسیر خود به جاذبه‌های شهر پیوند می‌دهد.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

دهلی نو، هندوستان

طراحی دهلی نو، پایتخت هند توسط سر ادوین لند سیر لاتی‌بنز (معمار پرآوازه بریتانیایی) متأثر از طبیعت انجام شده است و به همین دلیل فضاهای سبز بی‌شماری را در بر گرفته است. تلفیق یک محور مستقیم طولانی در مرکز شهر با خیابان‌هایی مملو از درختان سبز از پایتخت هند شهری مدرن و در عین حال، کلاسیک ایجاد کرده است. خیابان‌ها در دهلی قدیم از عرض بسیار کمی برخوردار و بسیار پرپیچ‌وخم است، در حالی که دهلی نو را خیابان‌هایی عریض و مستقیم فرا گرفته است که تردد را برای تمام کاربران راحت می‌کند. وجود فضاهای سبز بسیار و گسترده در پایتخت هند، علاوه بر تمام مزایای خود، چشم‌اندازی بسیار زیبا برای شهر به وجود آورده است.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

واشنگتن دی. سی.، ایالات متحده آمریکا

از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی واشنگتن دی. سی.، پایتخت ایالات متحده آمریکا، که آن را از سایر شهرهای جهان متمایز کرده است می‌توان به خیابان‌های بسیار زیبا و بی‌نظیر آن اشاره کرد. این شهر به چهار قسمت شمال غربی، شمال شرقی، جنوب غربی و جنوب شرقی تقسیم شده است، ضمن این‌که سه خیابان اصلی یعنی کاپیتول شمالی، شرقی و جنوبی معابر مهم آن به‌حساب می‌آید. این خیابان‌ها از یک جوهره هندسی بسیار قدرتمند برخوردار است و در معابر شمال-جنوب خود با اعداد و در امتداد شرقی-غربی با حروف نام‌گذاری شده است. خیابان‌های مورب پایتخت آمریکا که به فضاهای سبز و جاذبه‌های مهم شهر منتهی می‌شود، چشم‌اندازهایی بسیار اعجاب‌انگیز برای آن به وجود آورده است و این در حالی است که محور اصلی شهر، معابر زیبا، مناطقی به شکل مثلث و پارک‌های بسیار شگفت‌انگیز را به هم پیوند می‌دهد. معماری واشنگتن نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران به شهر ایفا می‌کند و از همین طریق در رونق اقتصاد آن بسیار اثربخش است.

شهرهایی با بهترین طراحی‌ها در جهان

کد خبر 631000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.