گلایه شهروندان خوانسار از قطع درختان + پاسخ شهردار

شهروندان خوانسار نسبت به قطع درختان تنومند در این باغشهر معترض و خواهان توضیح مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالیانه گردشگران زیادی به دلیل آب‌وهوای مطلوب و دیدن درختان و باغات به شهر خوانسار سفر می‌کنند که موجب رونق تولید و فروش محصولات خانگی، کشاورزی و دامی شده است.

مدتی است برخی از شهروندان صدای قطع درختان را در این شهر گزارش می‌کنند، اما مشخص نیست که آیا این درختان با مجوز شهرداری قطع می‌شود یا برخی افراد سودجو در حال از بین بردن میراث طبیعی شهر به صورت غیرقانونی هستند.

ساکنان خوانسار می‌گویند از آنجا که حفظ درختان تنومند شهر یکی از وظایف اصلی شهرداری است، برنامه‌ریزی باید به نحوی انجام شود که در صورت قطع درختان خشک شده یا هرس آن‌ها، شهروندان مطلع شوند تا نگران و بدبین نشوند.

آنها اظهار می‌کنند با وجود اینکه جلوگیری از قطع درختان خط قرمز شهرداری است، اما هرازگاهی صدای قطع آن‌ها به گوش می‌رسد.

شهروندان تاکید می‌کنند زیبایی شهر خوانسار و آب و هوای خنک آن بسته به وجود درختان تنومند و سرسبز است؛ لذا از مسئولان امر درخواست داریم در خصوص روند قطع درختان شهر شفاف‌سازی شود تا شهروندان قانونی یا غیرقانونی بودن این موضوع را بدانند.

قطع درختان بدون اخذ مجوز کمیسیون ماده ۷ امکان‌پذیر نیست

مهدی احمدی، شهردار خوانسار در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: شهرداری در راستای حفظ درختان، تمام درختان تونل سبز شهر را شناسنامه‌دار کرده و بتن و جداول اطراف درختان را برداشته است تا ریشه‌های آنها بتواند اکسیژن بگیرد.

وی افزود: این مهم یکی از اقدامات مهم شهرداری در راستای حفظ درختان شهر خوانسار است، البته راستای حفظ باغات شهر جهاد کشاورزی نیز باید توضیحاتی ارائه بدهد.

شهردار خوانسار با اشاره به علت قطع درختان تنومند شهر، خاطرنشان کرد: قطع درخت نیاز به رأی کمیسیون ماده هفت دارد، در این کمیسیون درخواست شهروندان برای قطع یا هرس به شهرداری ارسال می‌شود.

احمدی ادامه داد: در بازدیدی که پنجشنبه‌های هر هفته اعضای کمیسیون ماده هفت انجام می‌دهند اگر ضرورت قطع درخت تشخیص داده شود، رأی صادر می‌شود، اما اگر نیاز به کار کارشناسی باشد موضوع به کارشناس جهاد کشاورزی ارجاع داده می‌شود، به خصوص اگر قطع درختان گردو، آلو و زردآلو مطرح باشد.

وی اضافه کرد: لازم است کارشناسان جهاد کشاورزی نظرات خود را بفرستند تا شهرداری بر اساس این نظرات و تشخیص اعضای کمیسیون ماده هفت، رأی مناسب را صادر کند.

احمدی تصریح کرد: کمیسیون ماده هفت با بیشتر درخواست‌های قطع درختان مخالفت می‌کند، اما اگر شهروندان نسبت به قطع شدن درختان اعتراض کنند رأی به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود و شورای اسلامی شهر مسئله را مجدد بررسی می‌کند که ممکن است موافقت یا مخالفت کند.

شهردار خوانسار ادامه داد: شهرداری برای قطع درختان فضای سبز شهری نیز باید با رأی کمیسیون ماده هفت اقدام کند،، بدون اخذ مجوز کمیسیون ماده هفت هیچ درختی در سطح شهر قطع نخواهد شد.

احمدی با بیان اینکه در سال بیش از دو هزار اصل درخت بومی خوانسار کاشت می‌شود، افزود: تا قبل از سال جدید ۱۵۰ اصل درخت چنار ۱۰ ساله در خیابان امام جاهای واکاوی شده کاشت می‌شود.

وی افزود: کاشت درختان کاج و سوزنی برگ به دلیل مقاوم بودن در برابر کم‌آبی در مناطق کم‌آب توصیه می‌شود، اما از این پس در محدوده شهر خوانسار درخت کاج و سرو کاشت نمی‌شود.

کد خبر 630511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.