۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱
فرونشست، بیخ گوش مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۳۴ مدرسه که دچار فرونشست شده، می‌گوید: برای بازسازی ۳۴ مدرسه با ۳۵۶ کلاس و زیربنای ۴۰ هزار و ۵۴۵ متر مربع که بر اثر فرونشست زمین آسیب دیده به اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد تومان نیاز است.

مجید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه فرونشست در اداره کل نوسازی مدارس و شناسایی حدود ۳۵ مدرسه آسیب‌دیده بر اثر فرونشست، اظهار کرد: بررسی وضعیت فرونشست مدارس استان هم‌زمان در سفر ریاست‌جمهور و هیئت دولت به اصفهان بر اساس اهمیت موضوع مورد بازنگری و رسیدگی قرار گرفت که در این سفر پروژه‌های جایگزین مدارس دچار فرونشست، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اتمام پروژه‌هایی با پیشرفت ۷۰ درصد، حذف مدارس کانکسی و سنگی مطرح شد که اعتبارات ویژه‌ای برای هر کدام تصویب شد.

وی ادامه داد: تاکنون بخشی از اعتبارات پروژه‌های مدارس دچار فرونشست به صورت اوراق برای ما ابلاغ شده است تا اقدامات لازم را بر اساس تشکیل پرونده و برنامه‌ریزی‌های از قبل به منظور تهیه نقشه ساخت‌وساز، مناقصه و جایگزین کردن یک به یک مدارس آسیب‌دیده براثر فرونشست آغاز کنیم، زیرا عمده این مدارس در مناطق پرتراکم شهرها قرار دارد و هر چه سریع‌تر باید بازسازی شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با بیان اینکه قبل از بازگشایی مدارس طی سال جاری بعضی از مدارس ناحیه پنج اصفهان به دلیل فرونشست زمین تخلیه شده است، تصریح کرد: این مدارس به‌منظور تأمین امنیت و سلامت دانش‌آموزان تخلیه شد و در آستانه سال تحصیلی جدید، محصلان در دیگر مدارس همان نواحی طی دو شیفت به تحصیل مشغول شدند.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات فرونشست زمین و تخلیه ساختمان‌ها در بعضی از مدارس ناحیه پنج استان، ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان در دیگر مدارس این نواحی انجام شده است، افزود: با بازگشایی مدارس دانش‌آموزی نبود در این ناحیه که نتواند در کلاس درس حضور نداشته باشد. طی سال تحصیلی جدید، تمام مدارس اصفهان در دو شیفت فعالیت می‌کنند و هیچ مدرسه‌ای به صورت سه شیفت در سطح شهر دایر نیست.

فرسودگی یک سوم کلاس‌های درس در اصفهان

نسیمی با اشاره به اینکه براساس استعلام کارشناسان از مناطق و نواحی آموزش و پرورش، بیش از ۱۰ هزار کلاس درس با قدمت بالای ۴۰ سال قبل از ۱۳۶۰ در سطح استان وجود دارد که با روش‌های سنتی و بدون در نظر گرفتن آئین‌نامه‌های خاص ساخته شده است که ۳۰ درصد فضای آموزشی سطح استان را در برمی‌گیرد، گفت: مطابق برآوردها نزدیک به سه هزار کلاس درس فرسوده نیازمند بازسازی و اقدامات فوری است که برای جایگزین کردن آن‌ها باید از ظرفیت مجمع خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات دولتی بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: از مجموع تمام کلاس‌های فعال در استان اصفهان، قدمت ساخت حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ است و نزدیک به ۹۴۰۰ کلاس درس بعد از سال ۷۶ در استان ساخته شده، تقسیم‌بندی مدارس در استان اصفهان بر اساس ویرایش دوم آئین‌نامه زلزله طی تدوین سال ۱۳۷۴ انجام شده است، همچنین ساختمان‌هایی که بعد از این سال و مطابق با ویرایش آئین‌نامه در سطح استان ساخته شد، جزو بناهای محکم و پایدار در مقابل زلزله شناخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌ها مدارس احداث شده بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ با صرف هزینه‌هایی نیازمند مقاوم‌سازی هستند تا با پایداری آن‌ها در زمان زلزله آسیب‌های جانی برای دانش‌آموزان نداشته باشد. صلاح نیست مدارس قبل از سال ۶۰ با توجه به قدمت و شرایط ساخت، مقاوم سازی و باید به تدریج از صحنه آموزش حذف شود.

وی درباره مدت زمان لازم برای بازسازی مدارس فرسوده، تاکید کرد: در طول یک سال تعمیر سه هزار مدرسه فرسوده امکان‌پذیر نیست، زیرا با هزینه‌های کنونی بازسازی هر کلاس درس بیش از یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و این مبلغ در طول سه یا چهار سال قابل تأمین نیست و بازسازی این تعداد کلاس درس نیازمند یک برنامه بلندمدت است.

نسیمی اظهار کرد: در حال تدوین یک برنامه پنج ساله هستیم و استفاده از توان خیران، از ظرفیت‌های اصلی تأمین منابع مالی بازسازی مدارس است که با ارائه مستندات مربوط به مدارس فرسوده، تلاش می‌کنیم مشارکت خیران در این زمینه را افزایش دهیم.

وی افزود: با همکاری نمایندگان مجلس می‌توان در بودجه سال آینده یا در برنامه‌های هفتم توسعه، سرفصل‌هایی برای بازسازی مدارس در نظر گرفت که این برنامه‌ها در بلندمدت قابل اجرا است، اما در کوتاه‌مدت با اعتبارات موجود و کمک خیران قرار است تا پایان امسال ۶۰ مدرسه تکمیل و به آموزش و پرورش استان اصفهان تحویل داده شود.

کد خبر 628992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.