نظافت مکانیزه کل معابر شهر اصفهان تا ۳ سال آینده/ ۶۵۰ پروژه در سطح شهر فعال است

شهردار اصفهان گفت: پیش‌بینی شده است تا سه سال آینده کل نظافت شهر و حتی کوچه‌ها به‌صورت مکانیزه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه امروز _پنج‌شنبه یکم دی_ در دهمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان» اظهار کرد: طی شبانه‌روز ۴۸ میلیون مترمربع سطح شهر جارو می‌شود که ۲۳ میلیون متر مربع آن مکانیزه و مابقی به صورت دستی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت در شهرداری حرکت به سمت مکانیزه کردن خدمات جاروب شهر در دستور کار قرار گرفت، در این راستا طی یک سال گذشته پنج میلیون متر مربع به سطح نظافت مکانیزه در شهر اضافه شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری چند حادثه ناگوار در سطح بزرگراه‌ها برای کسانی که نظافت دستی را بر عهده داشتند، اتفاق افتاد، افزود: به دلیل سرعت بالای خودروها این تصادفات منجر به فوت کارکنان خدمات شهری شد، از این‌رو تصمیم گرفتیم که سطح بزرگراه‌ها توسط ماشین آلات و به صورت مکانیزه نظافت شود.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه در افق شهر اصفهان نظافت سطح شهر توسط ماشین و به صورت مکانیزه دیده شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا نیروهایی که اکنون به صورت دستی نظافت شهر را بر عهده دارند در آینده و با تحقق این چشم‌انداز می‌توانند پس از فراگیری آموزش‌ها با ماشین به صورت مکانیزه شهر را نظافت کنند و بخشی دیگر نیروها نیز در قسمت‌های دیگر به کار گرفته خواهند شد و گروهی از نیروها نیز به سن بازنشستگی می‌رسند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده بتوانیم همه شهر حتی کوچه‌های فرعی را نیز توسط ماشین نظافت کنیم.‌

زباله در ۵۰۰ خانوار سطح شهر اصفهان صفر است

وی تصریح کرد: شهرداری در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی خرید دستگاه‌هایی را کرده است که نظافت شهر از طریق آنها انجام خواهد شد.‌

شهردار اصفهان با بیان اینکه در نظافت شهر با روش دستی، گرد و غبار در هوا پخش می‌شود، گفت: ویژگی نظافت به صورت مکانیزه این است که این گرد و غبارها نیز توسط ماشین جمع‌آوری و پس از آن تخلیه می‌شود؛ هم اکنون در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی ماشین‌آلات جدیدی به‌کار گرفتیم که همچون جاروبرقی عمل می‌کند و نقاطی که حتی دور از دید است نظافت می‌کند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه برخی افراد کاهش تولید زباله تر را شعاری تحقق ناپذیر می‌دانند، افزود: تولید زباله در ۵۰۰ خانوار سطح شهر اصفهان صفر است، در واقع هیچ زباله‌ای تولید نمی‌کنند، زیرا پسماندهای خود را بازیافت و به عنوان محصول جدید استفاده می‌کنند، این تعداد خانوار علاقه‌مند هستند کار خود را تبلیغ و دیگر خانواده‌های شهر را با خود همراه کنند تا شهر تمیزتر باشد.

۶۵۰ پروژه کوچک و بزرگ در سطح شهر فعال است

وی با بیان اینکه هر شهر دارای طرح جامع و طرح تفصیلی است، ادامه داد: به شهرداران قبلی خداقوت می‌گویم، چراکه بیشتر معابر اصفهان احداث شده است. در حال حاضر نیز روند ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی در شهر اصفهان ادامه دارد، اما نگاه ما به احداث خیابان‌ها و معابر جدید حداقلی است مگر اینکه ضرورت ترافیکی خاصی در میان باشد.‌

شهردار اصفهان تاکید کرد: اینکه خیابان‌ها را بشکافیم و خیابان جدید احداث کنیم، مشکل ترافیک شهر را رفع نمی‌کند.

وی تصریح کرد: کارگاه‌های ساخت‌وساز معابر و خیابان‌ها در حال حاضر در اطراف شهر متمرکز شده است، چراکه لایه‌های اصلی و مرکزی شهر نیازی به احداث معابر جدید ندارند؛ معتقدیم سطح شهر را نباید با کارگاه‌های متعدد و غیرضروری درگیر کنیم، زیرا این کار ظلم به منابع و مردم است، البته اگر اقدامی ضرورت داشته باشد و تیم فنی احساس نیاز کنند و در حوزه شهرسازی تشریفات آن کار طی شود، مشکلی نداریم.

قاسم‌زاده با بیان به اینکه هم اکنون ۶۵۰ پروژه کوچک و بزرگ در سطح شهر فعال است، تصریح کرد: این پروژه‌ها از جنس احداث معابر و اماکن، ساماندهی و احیا بافت تاریخی است.

شهردار اصفهان احداث بزرگراه را یک بخش از احداث معابر عنوان کرد و افزود: در این راستا هم‌اکنون پروژه احداث حلقه چهارم حفاظتی در دست انجام است که از کارخانه قند در خیابان جی آغاز می‌شود به سمت برخوار، دولت‌آباد و حبیب‌آباد حرکت می‌کند و سپس به میدان استقلال می‌رسد و در ادامه نیز از خمینی شهر به سمت شهر ابریشم و درچه و در نهایت به شرق اصفهان و کارخانه قند ختم می‌شود.

احداث حلقه حفاظتی شهر بدون وقفه ادامه دارد

قاسم‌زاده با بیان اینکه احداث حلقه حفاظتی شهر اصفهان دو هدف را دنبال می‌کند، گفت: با احداث حلقه‌ای دور شهر نشان می‌دهیم که اصفهان از این حد نباید بزرگ‌تر شود و توسعه یابد و کارکرد دوم حلقه حفاظتی چهارم برداشتن فشار از روی حلقه سوم ترافیکی است، در این راستا ماشین‌آلات سنگین می‌توانند از طریق آن شهر را دور بزنند.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته حتی یک روز این پروژه متوقف نشده است و مجریان آن از روز پنجم نوروز فعالیت خود را آغاز کردند و همچنان فعالیت آنها بدون وقفه ادامه دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از ۷۸ کیلومتر حلقه حفاظتی چهارم، ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان و حدود ۳۲ کیلومتر آن در شهرهای اطراف قرار دارد، تصریح کرد: اجرای این پروژه در شهرهای خمینی شهر، درچه، شهر ابریشم، دولت آباد و برخوار نیازمند مداخله استانی است و به دلیل آنکه این شهرها ممکن است منابع مالی کافی نداشته باشند و نتوانند آن را اجرا کنند، در صدد دریافت مجوز از دولت هستیم تا به عنوان شرکت مادر وارد شهرهای اطراف شویم تا این حلقه به صورت کامل تکمیل شود.

قاسم‌زاده اظهار کرد: در یک سال گذشته ۷۵ هزار مترمربع از حلقه حفاظتی چهارم با هزینه ۱۲۰ میلیارد تومان آزادسازی شده که بیشتر آزادسازی‌ها زمین زراعی و محلات مسکونی بوده است.

تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار تا ابتدای سال آینده

وی با اشاره به احداث پروژه تقاطع غیر همسطح شهدای ورزشکار که ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است گفت: ابتدای جاده دولت آباد گلوگاهی وجود داشت که تصادفات بسیار زیادی در آن رخ می‌داد که این پروژه از دوره‌های قبل آغاز شده بود و تا پایان سال تکمیل و تقدیم مردم می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۷۵ درصدی شهرداری اصفهان و مشارکت ۲۵ درصدی شهرداری دولت آباد در دست انجام است.

قاسم‌زاده با اشاره به پروژه تقاطع غیر همسطح دکتر سعید کاظمی آشتیانی افزود: تقاطع پرخطری در این محور وجود داشت که تصادفات زیادی در آن رخ می‌داد از این رو احداث تقاطع غیر همسطح به صورت زیر گذر و روگذر در این محور اجرایی شد که بر اساس پیش بینی‌ها ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه زیر گذر پل اندیشه در اتوبان ذوب آهن در راستای رفع مشکل ترافیک منطقه در دست اجرا است، تصریح کرد: پل خروجی مجموعه شهید کشوری نیز به درخواست اهالی منطقه در دست تکمیل است و تا دو هفته آینده افتتاح می‌شود، کار اصلی این پروژه در مدیریت قبلی شهر انجام شده بود اما موانعی داشت که برطرف کردیم و پروژه فعال شد.

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید ادامه داد: کار سطحی پروژه به پایان رسیده و از حالت کارگاهی خارج شده است، در حال حاضر نیز در مرحله نازک‌کاری قرار دارد و در عید نوروز برای استفاده مردم و مهمانان نوروزی به بهره برداری می‌رسد.

افق مدیریت شهری پیاده‌راه شدن دولتخانه صفوی است

قاسم‌زاده با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۷۱۱ هزار مترمربع سطح شهر آسفالت شده است، اما اینکه بگوییم توانستیم تمام نقاط شهر را پوشش دهیم، هنوز تحقق نیافته است، خاطرنشان کرد: پیاده‌روسازی‌های جدید در شهر بر اساس استانداردها و رعایت حال معلولان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۹۲ هزار متر مربع مناسب‌سازی و پیاده‌روسازی در شهر انجام شده است و به تدریج کل شهر را پوشش می‌دهیم، اظهار کرد: تیم‌های فنی متخصص در شهرداری داریم، اما مسائل و مواردی را که شهروندان می‌بینند ممکن است از زاویه دید مدیران شهر پنهان بماند، بنابراین از مشارکت شهروندان در اداره شهر استقبال می‌کنیم؛ در این راستا از مردم درخواست می‌شود تمام مسائل و مشکلات را انعکاس دهند و برای آن راه‌حل داشته باشند.

شهردار اصفهان افزود: اگر خطا می‌کنیم، به ما یادآور شوید تا آن را اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم تا شرایط زندگی در شهر ارتقا یابد.

قاسم‌زاده درباره مباحث مطرح شده پیرامون محور چهارباغ و تغییر این محور از پیاده‌راه به شرایط پیشین گفت: آنچه که در شهرداری به عنوان شهردار و از شورای شهر مطلع هستم این است که هیچ بحث جدی مطرح نبوده است، هر چند در بعضی از محافل مطرح شده است، اما اکثریت شورای اسلامی شهر به شدت مخالف با این موضوع مخالف هستند که حتی این موضوع داخل شهر و شهرداری مطرح شود.

وی تاکید کرد: افق مدیریت شهری در این بخش پیاده‌راه شدن دولتخانه صفوی است که یک محور آن چهارباغ، میدان امام (ره) و خیابان سپه است، در این راستا معابر دیگر نیز پیاده‌راه می‌شود.

دیدار با شهروندان در اتاق گفت‌وگو

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات با کمک مردم رفع می‌شود اما باید به دنبال راه حل‌های فرهنگی نیز در این زمینه باشیم، گفت: پیاده‌راه ایجاد می‌کنیم اما موتورسواران زمانی که در ترافیک گرفتار می‌شوند، وارد پیاده‌راه شده و موجب وحشت مردم و حتی تصادف می‌شوند؛ در این راستا شهرداری موانع میله‌هایی برای جلوگیری از ورود موتورسوار تعبیه می‌کند که این میله‌ها باعث شده است تا معلولان، نابینایان و مادرانی که حامل کالسکه فرزندان خود هستند، اذیت شوند، اما اگر موتورسواران در پیاده‌روها مزاحم شهروندان نشوند، معابر را از میله‌ها پاک می‌کنیم تا عابران پیاده به ویژه معلولان و نابینایان راحت تر حرکت کنند.

وی افزود: یکی از تأکیدات این دوره مدیریت شهری این بوده است که هیچ پروژه‌ای افتتاح نشود مگر آنکه بلافاصله در اختیار شهروندان برای استفاده قرار گیرد، بر این اساس در یک سال گذشته این تاکید را رعایت کردم.

شهردار اصفهان ادامه داد: دوشنبه‌ها در اتاق گفت‌وگو با شهروندان دیدار می‌کنم در این راستا شهروندان می‌توانند برای آنکه معطل نمانند، برای دیدار حضوری با شهردار شهر خود تماس گرفته و هماهنگ شوند، همکاران من در مجموعه شهرداری بدون هیچ قید و شرطی به شهروندان وقت می‌دهند، همچنین شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ پیام‌های خود را ثبت کنند.

کد خبر 628516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.