پیش‌نویس لایحه فرونشست بررسی شد

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش‌نویس لایحه فرونشست بررسی شد، زیرا توجه این پدیده در کلان‌شهرها جدی است.

گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری امروز_ دوشنبه بیست‌وهشتم آذر_ در نشست بررسی پیش نویس لایحه فرونشست با اشاره به اینکه بهره‌برداری بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری شده است، اظهار کرد: در شورا به صورت تخصصی به موضوع مهم فرونشست با مشارکت سازمان‌ها، مناطق و مراکز علمی و پژوهشی پرداخته‌ایم تا با تهیه یک لایحه و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی برای همیشه متولی واحدی برای این معضل کشوری مشخص شود.

وی با بیان اینکه به خدمت درآوردن منابع آب سطحی و زیرزمینی در مسیر توسعه و تولید و تغییر اقلیم در کنار مصرف بی‌محابای منابع آبی از سوی مصرف کنندگان خرد و کلان، در نهایت به شکل یک تهدید برای حیات آب و به عبارتی کم‌آبی نمایان شده است، گفت: از آنجایی که کم آبی، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی را به همراه دارد، پدیده خطرناک دیگری به نام فرونشست زمین رقم خواهد خورد، زیرا با خشک شدن تدریجی سفره‌های آب زیرزمینی خاک اطراف این سفره‌ها سست شده و فرو می‌نشیند، تهدیدی که بی توجهی به آن، عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پدیده فرونشست در تهران و سایر کلان‌شهرها جدی است، گفت: این نتیجه برداشت زیاد آب‌های زیرزمینی و نبود بازچرخانی آب است و قانون محکم و مشخصی در موضوع مقابله با پدیده فرونشست زمین و متولی خاصی برای نحوه برخورد با این پدیده وجود ندارد که این لایحه می‌تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند.

وی با اشاره به اینکه کمتر سازمان و مسئولی به فکر فرونشست زمین است، افزود: لازم است تمام متخصصان، سازمان‌ها و اساتید پای کار بیایند تا یک مجمع خردورزی تشکیل شود و خروجی آن مصوباتی باشد که تمام ارگان‌ها و شهرداری‌ها به صورت واحد به آن عمل کنند.

آقامیری گفت: یافتن منابع جایگزین برای تأمین آب، بهبود کارایی استفاده از آب‌های زیرزمینی و تزریق آب به آبخوان‌ها به عنوان تدابیر کاهش و جلوگیری از فرونشست است و پیاده‌سازی اثربخش راهکارها مستلزم اصلاحات نهادی مناسب و فراهم‌آوردن ظرفیت حکمرانی آب زیرزمینی در سطح کشور است.

کد خبر 627828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.