بورس امروز ۲۱ آذر ۱۴۰۱/ریزش هفته گذشته جبران شد

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۲۰ هزار ۱۲ واحدی به سطح یک میلیون ۴۰۹ هزار ۳۷۳ رسید و شاخص کل هم وزن با رشد شش هزار ۱۵۳ واحد در سطح ۴۲۰ هزار ۳۹۹ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز ریزش هفته گذشته را جبران کرد و با رشد ۲۰ هزار واحدی از سد مقاومت یک میلیون ۴۰۰ هزار واحدی گذشت، شاخص هم وزن نیز رشد شش هزار واحدی حرکت کرد، ارزش معاملات نیز توانست به بالای چهار هزار میلیارد تومان برسد.

حجم معاملات نیز به محدوده هشت میلیارد تومان رسید، در بازار بورس امروز به ترتیب فملی، فولاد، وبملت، شستا، کگل و فارس بیشترین تأثیر مثبت را داشت و نماد میدکو بیشترین تأثیر منفی را داشت در بازار فرابورس نیز زاگرس، شراز، فرابورس، صبا، فغدیر، صبا و شگویا بیشترین تأثیر مثبت و نماد شراز و فغدیر بیشترین تأثیر منفی را داشتند شاخص فرابورس نیز رشد ۱۱۴ واحدی را داشت، نرخ سامانه نیما در حال پیشروی به سمت ۳۰ هزار تومان است، دلار بازار آزاد نیز در محدوده ۳۷ هزار ۸۰۰ تومان است که رشد چشمگیری را نسبت به روز قبل داشته است و همین موضوع نیز منجر به جهش قیمتی بازار شده است.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۲۰ هزار ۱۲ واحدی به سطح یک میلیون ۴۰۹ هزار ۳۷۳ رسید و شاخص کل هم وزن با رشد شش هزار ۱۵۳ واحد در سطح ۴۲۰ هزار ۳۹۹ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۳۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۶۳

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۱۱۴ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۶۰۲ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۲۲۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۴۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۴۵ هزار ۹۳۱ و یک میلیون ۸۹۴ هزار ۷۶۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد ۹۶۸ و شش میلیارد ۱۶۶ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱- کمند

۲- افران

۳- خبهمن

۴- پالایش

۵- همای

بیشترین حجم معامله

۱- خبهمن

۲- خودرو

۳- خساپا

۴- وبصادر

۵- شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱- وبانک

۲- بکام

۳- بموتو

۴- ونفت

۵- شگل

بیشترین کاهش قیمت

۱- غدشت

۲- وپترو

۳- پدرخش

۴- میدکو

۵- سکرما

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد

تحلیل: به نظر می‌رسد بازار توانایی رسیدن به سطح مقاومتی یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد را در طی روزهای آینده داشته باشد در صورتی که بتواند از این سطح عبور کند احتمال شکل گیری موج سوم الیوتی وجود خواهد داشت.

تغییر محدوده نوسان قیمت مجاز بازار گواهی سپرده سکه طلا

پیرو اطلاعیه منتشره در سایت بورس کالای ایران به اطلاع می‌رساند، محدوده نوسان قیمت مجاز در تمامی نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا، از روز جاری مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ تا اطلاع ثانوی، مثبت و منفی دو درصد قیمت پایانی روز قبل خواهد بود.

طلا در بازارهای جهانی

طی هفته گذشته، قیمت هر انس طلا در محدوده ۱۷۶۹-۱۸۰۵ دلار معامله شد و در نهایت با قیمت ۱۷۹۷ دلار بسته شد. افزایش اختلاف میان نرخ اوراق قرضه دو ساله و ۱۰ ساله ایالات متحده آمریکا (بالاتر بودن نرخ دوساله از ۱۰ ساله)، نشانه‌ای از ورود به دوران رکود می‌باشد و تقاضای طلای جهانی را افزایش می‌دهد.

میزان این اختلاف به ۰/۷۲ درصد رسیده است. نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله برابر با ۴.۳ درصد و نرخ اوراق ۱۰ ساله ۳.۵۸ درصد می‌باشد. همچنین شاهد انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده بودیم که با توجه به افزایش چهار هزار نفری درخواست کنندگان کار (آماری که به طور هفتگی منتشر می‌شود) و همچنین افزایش ۶۲ هزار نفری متقاضیان مزایای بیکاری، بازار کار به تدریج وارد فاز رکودی شده و بازار انتظار کاهش سرعت افزایش نرخ بهره را دارد که محرک قیمت طلا می‌باشد. البته نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس نیز می‌تواند عاملی برای کاهش آمار استخدام از طرف شرکت‌ها باشد و می‌تواند تفسیر اطلاعات را با اشتباه مواجه کند.

تحلیل وضعیت فولاد در بازارهای جهانی

قیمت بیلت جهانی در هفته گذشته به دنبال افزایش قیمت قراضه جهانی بهبود پیدا کرد. بازار بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته در انتظار نتایج مناقصه‌های اخیر، آرام بود. شرکت فولاد اصفهان مناقصه صادرات ۳۰ هزار تن بیلت را برگزار کرد. بازار بیلت صادراتی ایران انتظار می‌رود در کوتاه مدت با توجه به افزایش سریع قیمت‌های قراضه جهانی، حمایت شود.

به هر حال تجار بعد از مشخص شدن نتایج مناقصه، شفافیت بیشتری در رابطه با قیمت‌های صادراتی فولاد نیمه تمام، به دست می‌آورند. کاهش در عرضه گاز با توجه به سرد بودن هوا در منطقه ممکن است منجر به کاهش تولید فولاد شود.

قیمت‌های بیلت چین حدود ۲۴ دلار افزایش پیدا کرد و به ۵۳۵ دلار رسید. ثبات در قیمت‌های فولاد نهایی و افزایش قابل توجه قیمت‌های آتی از قیمت‌های بیلت داخلی حمایت کرد. جو مثبت بازارهای فیزیکی و آتی در نتیجه‌ی کاهش محدودیت‌ها در چین در هفته گذشته ادامه پیدا کرد.

نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت برنت در معاملات هفته گذشته با ریزش حدود ۱۱ درصدی مواجه شد و تا محدود ۷۵ دلار کاهش پیدا کرد. اتحادیه اروپا در هفته گذشته سقف قیمت ۶۰ دلار را برای نفت روسیه تعیین کردند که از اوایل توسط چندین کشور اروپایی اعمال شد. با توجه به تعیین سقف قیمت، قیمت فروش نفت روسیه در هفته گذشته تا محدوده ۵۰ دلار نیز کاهش پیدا کرده است.

روز یکشنبه نشست اوپک پلاس برگزار شد که سیاست نفتی شأن تغییری نکرد. براساس سیاست گروه، اعضا تصمیم گرفتند که تولید نفت را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. کاهش این میزان تولید نفت نتوانست از قیمت نفت حمایت کند و سقف قیمت ۶۰ دلاری وزن بیشتری در انتظارات سرمایه گذاران گذاشت. عامل دیگری که فشار نزولی در بازار نفت را تشدید کرده، نگرانی از ریسک رکود اقتصادی است.

هفته جاری نشست فدرال رزرو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که نرخ بهره را ۰.۵ درصد بالا ببرند. با توجه به افزایش‌های تدریجی نرخ بهره برخی نهادهای بین‌المللی انتظار دارند که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳ وارد رکود اقتصادی شود. ذخایر نفت خام آمریکا حدود ۵.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۱۳.۹ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت آمریکا حدود ۹ درصد زیر متوسط پنج ساله قرار دارد. ذخایر بنزین ۵.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و سه درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد.

کد خبر 626185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.