کلاهبرداری ۱۰میلیاردی مرد تاجرنما در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فردی که با وعده پروژه واردات و صادرات پارچه اقدام به کلاهبرداری ۱۰میلیاردی از شهروندان کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایمنا، سرهنگ داوود معظمی‌گودرزی اظهار کرد: چندی پیش، فردی به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه و اعلام کرد قصد سرمایه‌گذاری در پروژه واردات و صادرات پارچه را داشته و با فردی که خود را تاجر معرفی کرده بود، در فضای مجازی آشنا شده، اما از جانب این فرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با اخذ اظهارات شاکی، پرونده اولیه در این زمینه تشکیل شد، افزود: شاکی در مقر انتظامی به ماموران گفت که یک ماه قبل در یکی از شبکه‌های اجتماعی مشغول جست‌وجو بوده که با فردی ناشناس آشنا شده است. این فرد که بسیار خوش‌صحبت بوده، خود را از اشخاص بانفوذ معرفی کرده و مدعی شده است که با یک سرمایه‌گذاری مطمئن می‌تواند سرمایه را چندین برابر کند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خاطرنشان کرد: مدتی پس از آشنایی این افراد با یکدیگر، فردی که خود را تاجر معرفی کرده بود، به شاکی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در پروژه واردات و صادرات پارچه را داده و شاکی هم با توجه به اعتمادی که به او پیدا کرده، مبلغ یک میلیارد ریال به حساب او واریز کرده، اما به محض واریز وجه، این فرد دیگر پاسخی به تماس‌های شاکی نداده و گوشی همراهش را خاموش کرده است.

معظمی‌گودرزی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع در دستورکار ماموران پلیس فتا قرار گرفت، تصریح کرد: در جریان رسیدگی به این پرونده، ماموران با چندین مورد شکایت مشابه دیگر نیز مواجه شدند و با توجه به اینکه شیوه و شگرد متهم مشابه بود، این احتمال تقویت شد که کلاهبرداری‌ها از سوی یک نفر انجام شده است. بنابراین تمام اسناد و شواهد شاکیان مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ماموران پلیس فتا با انجام تحقیقات پلیسی این فرد را در فضای مجازی شناسایی کردند، اضافه کرد: پس از کسب این اطلاعات، ماموران اقدام به هماهنگی با مقام قضایی کردند و پس از اخذ مجوزهای لازم، این فرد را در یکی از مناطق جنوبی تهران دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به انتقال متهم به مقر انتظامی و انجام بازجویی از وی گفت: این فرد در جریان بازجویی‌های انجام‌شده و در حالی که در مواجهه با ادله دیجیتال چاره‌ای جز اعتراف نداشت، گفت که با هویت‌های جعلی و در پوشش تاجر اقدام به جست‌وجو در فضای مجازی کرده و از این طریق سوژه‌های خود را شناسایی کرده است. او پس از صمیمی شدن با این افراد و بیان صحبت‌های اقناع‌کننده، آنها را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده و به محض دریافت پول دیگر پاسخی به تماس‌های آنان نداده است.

معظمی‌گودرزی ارزش ریالی اموال کلاهبرداری‌شده از سوی این فرد را در حدود ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: برای متهم پرونده‌ای تشکیل و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شده است. تحقیقات درباره پرونده این فرد و کشف دیگر جرایم احتمالی نیز همچنان در حال انجام است.

وی به شهروندان هشدار داد به هویت‌ها در فضای مجازی اعتماد نکنند و پیش از سرمایه‌گذاری از طریق فضای مجازی، شناخت کافی از طرف مورد معامله داشته باشند و تا زمان حصول اطمینان از اطلاعات شغلی و هویتی طرف مقابل از هر گونه واریز وجه خودداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 624962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.