مراکش صفر (۳) _ اسپانیا صفر (صفر)/ مراکش و بونو شگفتی‌ساز شدند!

تیم‌های ملی فوتبال مراکش و اسپانیا از ساعت ۱۸:۳۰ در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ برابر یکدیگر قرار گرفتند و در پایان مراکش با پیروزی قاطعانه در ضربات‌پنالتی، اسپانیا را حذف کرد و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافت‌.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ساعت ۱۸:۳۰ امروز سه‌شنبه پانزدهم آذرماه، تیم‌های ملی فوتبال مراکش و اسپانیا در چارچوب هفتمین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، در ورزشگاه آموزش شهر دوحه برابر هم صف‌آرایی کردند.

مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲

دیدار تیم‌های ملی فوتبال مراکش - اسپانیا

ورزشگاه: آموزش (ظرفیت ۴۴,۶۶۷ نفر) منطقه الریان، شهر دوحه

کوبل‌داوری: فرناندو راپالینی از آرژانتین (داور وسط)، خوان‌پابلو بلاتی از آرژانتین (کمک‌داور اول)، دیه‌گو بونفا از آرژانتین (کمک‌داور دوم) و رافائل کلاوس از برزیل (داور چهارم)

داوران VAR: مائورو ویلیانو از آرژانتین (داور اول VAR)، نیکولاس گایو از کلمبیا (داور دوم VAR)، نیکولاس تاران از اروگوئه (داور بخش آفساید VAR)، خولیو باسکونان از شیلی (کمک VAR)

گل‌ها:

کارت‌زرد: آیمریک لاپورت (دقیقه ۷۶- اسپانیا)، رومان سایس (دقیقه ۹۰- مراکش)

کارت‌قرمز:

وقت‌اضافه نیمه‌اول: یک دقیقه

وقت‌اضافه نیمه‌دوم: پنج دقیقه

وقت‌اضافه زمان تلف‌شده اول: یک دقیقه

وقت‌اضافه زمان تلف‌شده دوم: سه دقیقه

آمار و ارقام نیمه اول:

- مالکیت توپ: مراکش (۳۱٪) - اسپانیا (۶۹٪)
- موقعیت گل‌زنی و شوت: مراکش (۳ شوت، یک شوت در چارچوب) - اسپانیا (یک شوت، بدون شوت در چارچوب)
- تعداد پاس‌صحیح: مراکش (۱۲۲) - اسپانیا (۳۴۴)

آمار و ارقام کل بازی:

- مالکیت توپ: مراکش (۲۴٪) - اسپانیا (۷۶٪)
- موقعیت‌گلزنی (xG) و شوت: مراکش (۰.۳۹ و ۴ شوت، یک شوت در چارچوب)، اسپانیا (۰.۴۸ و ۷ شوت، یک شوت در چارچوب)
- تعداد پاس‌صحیح: مراکش (۱۸۰)، اسپانیا (۶۸۸)

ترکیب تیم‌ملی مراکش:

یاسین بونو، رومان سایس، نصیر مزراوی (یحیی عطیات‌الله - دقیقه ۸۲)، اشرف حکیمی، نایف آگوئرد (جواد الیمیق - دقیقه ۸۴)، سوفیان بوفال (عبدالصمد الزلزولی - دقیقه ۶۶)، سوفیان امربط، عزالدین اوناهی (بدر بانون - دقیقه ۱۲۰)، سلیم آمالله (ولید چدیرا - دقیقه ۸۲)، حکیم زیاش و یوسف النصیری (عبدالحمید صابری - دقیقه ۸۲)

سرمربی: ولید الرکراکی

ترکیب ابتدایی اسپانیا:

اونای سیمون، رودریگو هرناندز، جوردی آلبا (الکس بالده - دقیقه ۹۸)، مارکوس یورنته، آیمریک لاپورت، پدری، سوخیو بوسکتس، گاوی (کارلوس سولر - دقیقه ۶۳)، مارکو آسنسیو (آلوارو موراتا - دقیقه ۶۳)، فران تورس (نیکو ویلیامز - دقیقه ۷۵؛ پابلو سارابیا دقیقه ۱۱۸ به‌جای نیکو ویلیامز) و دنی اولمو (آنسو فاتی - دقیقه ۹۸)

سرمربی: لوئیز انریکه

شرح‌بازی:

نیمه‌اول: تیم‌ملی اسپانیا مانند بازی‌های گذشته مالکیت توپ و میدان را با آغاز سوت بازی در اختیار گرفت و با پخش‌کردن توپ به کناره‌ها به‌دنبال خلق‌موقعیت بر روی دروازه مراکش بود اما تا یک‌سوم ابتدایی نیمه‌اول در این امر موفق نبود. در ادامه شاگردان ولید الرکراکی کمی جلوتر آمدند و توپ را به گردش درآوردند و حتی در زمین اسپانیا نیر چند حمله نصف‌ونیمه ایجاد کردند؛ پس از گذشت ۱۰ دقیقه دوباره اسپانیایی‌ها با ایجاد پرس و اضافه‌شدن به زمین مراکش، فشار را بیشتر کردند تا در نیمه‌اول به گل برسند. با وجود در اختیار گرفتن مالکیت توپ و میدان توسط شاگردان لوئیز انریکه، مراکشی‌ها کاملاً حساب‌شده و منطقی در زمین ایستادند و بیشتر ضربات‌ایستگاهی و فرصت‌های خطرناک برای قرمزپوشان مراکشی بود. نمایش فوق‌العاده شاگردان ولید الرکراکی مقابل تیم پرستاره اسپانیا در نهایت در نیمه‌اول بدون‌گل پایان یافت.

نیمه‌دوم: ۴۵ دقیقه دوم برای دو تیم متفاوت‌تر از نیمه‌اول به گردش درآمد و مراکشی‌ها با تاکتیکی جدید به پرس روی آوردند تا بازیکنان اسپانیا را وادار به اشتباه کنند اما چندان موفق نبودند. نیمه‌دوم جدال مراکش و اسپانیا یکی از بدترین بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به‌شمار می‌آید، بازی کم‌موقعیت، کم افت‌وخیز و کسل‌کننده‌ای که از سوی دو تیم به نمایش درآمد تا همه را آماده رفتن به وقت‌های اضافه اول و دوم کند. شرایط در نیمه‌دوم به‌قدری بد پیش رفت که تا دقیقه ۸۰ فقط اسپانیا بود که موفق شد به‌سمت دروازه حریف شوت‌زنی کند. در ادامه حتی برخورد و تنش‌ها نیز بالا گرفت و بازی هیچ شباهتی با نیمه‌اول نداشت. در اواخر بازی مربیان دو تیم روی به انجام تعویض‌هایی آوردند که انرژی تیم‌شان برای وقت‌های اضافه اول و دوم حفظ شود و بازیکنان تازه‌نفس را جانشین بازیکنان خسته کردند. در نهایت بدون رد و بدل‌شدن گل و موقعیت مسلم گلزنی، بازی مراکش و اسپانیا به وقت‌های اضافه رفت.

ضربات‌پنالتی:

مراکش: عبدالحمید صابری (گل)، حکیم زیاش (گل)، بدر بانون (مهار دروازه‌بان)، اشرف حکیمی (گل)

اسپانیا: پابلو سارابیا (تیرک)، کارلوس سولر (مهار دروازه‌بان)، سرخیو بوسکتس (مهار دروازه‌بان)

دقایق‌حساس:

دقیقه ۲۵- پاس یاسین بونو برای اشرف حکیمی به‌دنبال پرس مهاجمان اسپانیا لو رفت و توپ در محوطه‌جریمه مراکش به فران تورس رسید، وی توپ را برای گاوی کاشت که شوت شماره ۹ اسپانیا پس از دخالت بونو به تیرک اصابت کرد و در ادامه ضربه فران تورس با تکل مدافع مراکش از روی خط برگردانده شد؛ البته پرچم کمک‌داور نیز پس از هدر رفتن موقعیت به نشانه آفساید بالا رفت‌.

دقیقه ۳۳- شوت خطرناک پای‌چپ نصیر مزراوی از پشت محوطه‌جریمه اسپانیا به‌سمت راست دروازه، با واکنش اونای سیمون در دو مرحله همراه شد.

دقیقه ۴۲- مراکشی‌ها یک ضربه‌ایستگاهی پشت محوطه‌جریمه اسپانیا به‌دست آوردند و در این موقعیت، سوفیان بوفال توپ را به داخل محوطه فرستاد اما ضربه‌سر آگوئرد از پشت شش‌قدم با اختلافی نه‌چندان زیاد از بالای دروازه اسپانیا به بیرون رفت.

دقیقه ۱+۹۰- ضربه‌سر آلوارو موراتا از درون منطقه شش‌قدم مراکش با اختلاف از بالای دروازه بدون تهدید کردن دروازه حریف، راهی اوت شد.

دقیقه ۵+۹۰- تیم‌ملی اسپانیا صاحب یک ضربه‌ایستگاهی شد که شوت خطرناک دنی اولمو به‌قصد چارچوب با هوشیاری و عکس‌العمل تماشایی یاسین بونو به کرنر تبدیل شد.

دقیقه ۱۰۴- پاس در عمق عزیزالدین اوناهی برای چدیرا، او را در موقعیت تک‌به‌تک با سیمون قرار داد اما شوت مهاجم مراکشی‌ها که به‌قصد عبور توپ از بین پاهای گلر اسپانیا زده شد با واکنش سیمون یک موقعیت را از بین برد.

دقیقه ۱۲۳- آخرین فرصت اسپانیا با شوت عجیب‌وغریب پابلو سارابیا در یک‌قدمی دروازه مراکش به بیرون رفت و بازی در نهایت به ضربات‌پنالتی کشیده شد.

نکات‌ویژه:

* تیم‌ملی مراکش به‌عنوان صدرنشین و پس از ۳۶ سال راهی مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد.

* تیم‌ملی اسپانیا نیز پس از شکست ناباورانه مقابل ژاپن، در جایگاه دوم گروه خود قرار گرفت و به جمع ۱۶ تیم برتر رسید.

* برنده جدال امروز مراکش و اسپانیا، در مرحله یک‌چهارم نهایی با برنده بازی امشب پرتغال و سوئیس دیدار خواهد کرد.

* جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در ورزشگاه آموزش حضور داشت و تقابل مراکش - اسپانیا را از نزدیک تماشا کرد.

* پس از دیدار ژاپن - کرواسی، تقابل امروز تیم‌های ملی مراکش - اسپانیا؛ دومین بازی از جام‌جهانی ۲۰۲۲ است که به وقت‌های اضافی می‌رود.

* ۵ بازی اخیر اسپانیا در مراحل‌حذفی تورنمنت‌ها، به وقت‌اضافه رفته که به‌جز شکست برابر روسیه در جام‌جهانی ۲۰۱۸ (ضربات‌پنالتی)، در یورو ۲۰۲۰، مقابل کرواسی در وقت‌های اضافه پیروز شد و در برابر سوئیس، با برتری در ضربات‌پنالتی به مرحله بعدی رفته بود.

* اسپانیا مانند جام‌جهانی ۲۰۱۸، در مرحله یک‌هشتم نهایی و ضربات‌پنالتی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

* مراکش براس نخستین‌بار در تاریخ، به مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی صعود کرد.

کد خبر 624955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.