با تلاش در حوزه علم و فناوری موازنه قوا را در دوران دفاع مقدس ایجاد کردیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وضعیت کشور در دوران دفاع مقدس گفت: ما در صحنه جنگ باید کمبودهای خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمام توان انجام دادیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی ارتش، سردار سرلشکر محمد باقری در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که صبح امروز _سه‌شنبه پانزدهم آذرماه_ در سالن همایش‌های خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع این همایش اظهار کرد: ما در دوران دفاع مقدس با مظلومیت جنگیدیم؛ به لحاظ تجهیزاتی در تحریم بودیم و باید موازنه قوا را با تلاش در حوزه علم و فناوری و قطعه‌سازی ایجاد می‌کردیم.

سردار باقری افزود: دشمن بعثی در همان زمان از نظر منابع انسانی به‌طور کامل از مجموعه کشورش استفاده می‌کرد؛ کشور آن‌ها در زمان جنگ به‌طور کامل تعطیل بود و از ظرفیت‌های انسانی‌اش در جبهه‌ها علیه ملت ایران استفاده می‌کرد؛ همچنین رژیم بعثی از عده‌ای مزدور که از دیگر کشورها برای مبارزه آورده بود نیز بهره می‌برد و به لحاظ تجهیزاتی مورد حمایت بلوک شرق و غرب بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در چنین شرایطی ما در صحنه جنگ باید کمبودهای خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمام توان انجام دادیم و امروز در این همایش باید این مسائل را برای نسل جوان تبیین کنیم.

وی یادآور شد: ارتش ما هیچ‌گونه پشتیبانی قطعاتی نداشت و همواره عنوان می‌شد که چگونه می‌توان در صورت ادامه جنگ، هواپیماها و ناوهای جنگی را پای کار نگه‌داشت؛ ارتش جمهوری اسلامی در همان دوران با تلاش و همت مضاعف از تجهیزات نگهداری کرد، تعمیر آن‌ها را بر عهده گرفت و در راستای ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات تلاش کرد.

سرلشکر باقری گفت: دشمن از همان دوران با تبلیغات و دروغ‌پردازی‌ها به دنبال القای این بوده است که ایران بدون طرح و برنامه و تدبیر، انبوهی از نوجوانان و جوانان را روی میادین مین می‌فرستاده است و می‌فرستد؛ در صورتی که هیچ‌گاه در دوران دفاع مقدس چنین اتفاقی نیفتاد و حتی یک مورد نمی‌توان یافت که فرمانده‌ای چنین دستوری داده باشد.

وی اظهار کرد: این همایش خاص و مهم است و باید تلاش‌های صورت گرفته را در حوزه بهره‌گیری از علوم در دوران دفاع مقدس، بازخوانی و استخراج کنیم، همچنین این همایش مأموریت دارد تا فعالیت‌های علمی و فناورانه و بهره‌گیری از علوم مختلف در طراحی‌های جامع عملیاتی را مورد بررسی و تبیین قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس، در ظاهر ما با ارتش رژیم بعثی می‌جنگیدیم، اما در حقیقت بیش از ۳۵ کشور از آن‌ها حمایت می‌کردند و یافته‌های روز علمی دنیا به همراه تجهیزات و فناوری خود را در اختیار آن‌ها قرار داده بودند.

سردار باقری گفت: در عرصه جنگ هشت ساله سلاح‌های روز و در حال پژوهش دنیا روی ما آزمایش و سپس تولید انبوه و به‌کارگیری می‌شد که می‌توان در این زمینه به جنگنده‌های میراژ، موشک‌های اگزوسه، جنگنده‌های سوخو ۲۴، سوخو ۲۵ و میگ ۲۹ روز شوروی، موشک‌های ضد راداری و لیزری و تصاویر ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد.

کد خبر 624912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.