شهر را کودکانه می‌سازیم/ ون‌های ویژه کودکان توان‌خواه در اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه اتاق فکری در شهرداری این کلان‌شهر برای طراحی فضاهای شهری ویژه کودکان و نوجوانان متناسب با نیازهای آنها تشکیل شده است، گفت: درصدد ایجاد فضاهای متناسب با نیازها و علایق کودکان و نوجوانان شهر هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _یکشنبه سیزدهم آذرماه_ در مراسم افتتاحیه و رونمایی از پوستر دومین دوره مسابقات بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان در میدان امام (ره)، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم در سال ۱۴۰۲ یک فضاهای شهری را برای نوجوانان و کودکان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه قصد نداریم طراحی‌هایی را در خلأ انجام دهیم، بلکه در نظر داریم بر اساس علایق و سلیقه‌های نوجوانان و کودکان این کار صورت گیرد، تصریح کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم از زبان کودکان و نوجوانان با ویژگی‌های فضای ویژه شهری برای این رده سنی آشنا شویم.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: این فضای شهری باید مورد علاقه و منطبق بر نیازهای نوجوانان و کودکان شهر باشد.

وی با بیان اینکه فضاهای تفریحی، بازی‌های هیجان‌مداری که هیجان این رده سنی را تخلیه کنند، کارهای خلاق و اکتشافی از جمله خواسته‌ها و علایق احصا شده از کودکان و نوجوانان شهر است، گفت: در این راستا اتاق فکری در شهرداری تشکیل شده است که وظیفه انجام مطالعات عمیق نظری این طراحی و بررسی نمونه کارهای صورت گرفته در جهان را برعهده دارد و از همه مهم‌تر درصدد بررسی علایق نسل نوجوان ایرانی است.

قاسم‌زاده تاکید کرد: در این اتاق فکر متخصصان حوزه کودک و نوجوان حضور دارند که تجربه کار میدانی یا کار مطالعاتی دانشگاهی را در این زمینه دارند.

وی افزود: مؤلفه شهرداری اصفهان در خصوص کودکان و نوجوانان، ایجاد فضاهایی است که کودک در آن ضمن بازی، احساس شادی و نشاط، خلاقیت، نوآوری و در معنای عام لذت داشته باشد؛ دنیای کودک بیشتر قصه و بازی است، اما دنیای نوجوانان بیشتر به سمت تخیلات، رؤیا و هیجان می‌رود.

تعدادی ون ویژه کودکان توان‌خواه تجهیز می‌شود

شهردار اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا امروزه فرهنگسراها در دل محلات چون گذشته مورد بهره‌برداری برای نوجوانان نمی‌شود، گفت: نوجوان نسل امروزی دیگر چون گذشته حوصله نشستن در یک مکان بسته و محدود برای ساعت‌ها را ندارد، ما امروزه نیازمند محیط‌های باز و هیجان‌مدار برای نوجوانان هستیم.

وی اظهار کرد: برگزاری مسابقات نقاشی یکی از اقدامات شهرداری اصفهان برای رده سنی کودک و نوجوان است که سال گذشته اولین دوره مسابقات بین‌المللی نقاشی کودک به‌رغم ایام شیوع کرونا، با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: کودکان می‌توانند با زبان مشترک خود یعنی نقاشی با هم ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به روز جهانی معلولان، گفت: مناسب‌سازی جامعه و پیش‌بینی اقدامات و ارائه خدماتی متناسب با نیازهای این قشر از جامعه خاصه در عرصه حمل‌ونقل، خرید ون‌ها و اتوبوس‌های شهری، از جمله برنامه شهرداری برای کودکان توان‌خواه است.

شهردار اصفهان ادامه داد: به‌تازگی ۵۰ دستگاه ون خریداری کرده‌ایم که تعدادی از آن‌ها ویژه کودکان توان‌خواه تجهیز می‌شود و همچون تاکسی شهری با گرفتن یک تماس در خدمت این قشر از معلولان برای عبور و مرور خواهد بود.

وی اظهار کرد: ترویج این نوع نگاه که کودک در جامعه حق زیست باکیفیت دارد و باید برای کودکان چون دیگر اقشار جامعه حق، حریم و فضا قائل شد، ضرورت دارد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: رخدادهایی نیز مطابق این امر برای کودکان باید طراحی شود، ما در زمینه طراحی رخدادها چون دوره مسابقات نقاشی و جشنواره‌ها خوب عمل کرده‌ایم، اما امروزه باید در زمینه ایجاد فضاهای شهری برای تأمین نیازهای کودکان و نوجوانان قوی‌تر عمل کنیم.

به گزارش ایمنا، سال گذشته بیش از دوهزار اثر به دبیرخانه اولین دوره مسابقات بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان ارسال شد که از این تعداد ۸۰۰ اثر از ۱۸ کشور و ۱۲۰۰ اثر از سراسر ایران و بیشترین آثار خارجی از کشور ترکمنستان ارسال شده بود.

کد خبر 624409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.